شناسهٔ خبر: 75852 - سرویس استان‌ها

معاون اداره‌کل راه وشهرسازی اصفهان:

۴۵ پروژه راهسازی در استان اصفهان فعال است

جاده معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان از فعال بودن ۴۵ پروژه راهسازی در این استان خبر داد و طول مجموع این پروژه‌ها را ۳۲۳ کیلومتر عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهزاد شاهسوندی، معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان اصفهان از فعال بودن ۴۵ پروژه راهسازی در حوزه‌های راه اصلی، فرعی و بزرگراهی در این استان خبر داد و گفت: این پروژه‌ها به‌طول ۳۲۳ کیلومتر و با اعتباری بالغ‌بر ۲۲۷ میلیارد تومان فعال و در حال احداث است.

احداث باند دوم طریق‌الرضا در دستور کار

وی، احداث باند دوم نایین–انارک–خور–طبس، بادرود–کاشان، داران–دامنه– خوانسار-گلپایگان–خمین، کمربندی کاشان، کنارگذر آران وبیدگل و محور کاشان–مشهد اردهال–برزک را از شاخص‌ترین پروژه‌های در دست اجرا در استان اصفهان برشمرد و در خصوص جزئیات پروژه‌های نایین–خور–طبس و احداث باند دوم بادرود–کاشان گفت: در حوزه بزرگراهی، احداث باند دوم نایین–انارک–خور–طبس معروف به طریق‌الرضا به‌طول ۲۵۳ کیلومتر از جمله محورهای پرترافیک استان است که از شهر نایین تا پایان حوزه استحفاظی در طبس ادامه می‌یابد. ۸۰ کیلومتر این مسیر در سنوات قبل با اعتباری بالغ‌بر ۸۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و ۴۰ کیلومتر دیگر از تقاطع محور با پل راه آهن اصفهان-یزد تا شهر انارک در قالب دو قرارداد با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و با اعتبار هزینه‌شده ۴۲ میلیارد تومان در حال اجراست.

شاهسوندی، با اشاره به اینکه طراحی اولیه و تکمیلی ۳۰ کیلومتر دیگر این محور از پایان مشجری تا سه‌راهی چوپانان  به سمت اردکان نیز در برنامه‌های این اداره‌کل است و جهت اخذ مجوز برگزاری مناقصه ارسال شده است، افزود: در این محور، احداث و تکمیل میدان فرخی–جعفرآباد با برآورد ۸۰۰ میلیون تومان فرایند برگزاری مناقصه آن انجام‌شده و در مرحله انتخاب پیمانکار است و کمربندی فرخی  نیز که از شهر فرخی شروع و تا ابتدای شهر خور ادامه می‌یابد به‌طول ۱۹ کیلومتر تا عملیات اجرای بیس پیش‌ رفته و با تامین اعتبارات لازم تکمیل خواهد شد.

۲۶ کیلومتر محور بادرود-کاشان در دست اجرا

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان در ادامه با اشاره به کریدور ترانزیتی از سمت بندرعباس به تهران که عمده بار ترانزیت کشور از آن می‌گذرد به محور بادرود–کاشان اشاره داشت و گفت: طول کل این محور ۵۲ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و ۲۶ کیلومتر آن در قالب دو قرارداد ۲۷ میلیارد تومانی و با پیشرفت ۷۰ درصد در حال اجراست و عملیات راهسازی آن تا حد اجرای پایه پیش رفته و ۱۸ کیلومتر این میزان روکش آسفالت انجام‌شده که در صورت تامین قیر لازم به میزان هزار و ۵۰۰ تن این ۲۶ کیلومتر آماده افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود.

شاهسوندی احداث باند دوم پروژه داران–دامنه–خوانسار–گلپایگان را جزئی از کریدور اراک–داران- شهرکرد–بوشهر به‌عنوان یک محور ترانزیتی  با حجم بالای ترافیک در استان مطرح کرد و گفت: طول این محور ۱۱۰ کیلومتر است که ۳۳ کیلومتر آن با اعتبار ۴۹ میلیارد تومان زیر بار ترافیک است و ۱۷ کیلومتر آن با پیشرفت ۶۵ درصد و اعتبار ۳۷ میلیارد تومان در دست اجراست؛ محور داران–بن–شهرکرد هم ۵۷ کیلومتر از مسیر در حوزه استان اصفهان است که در حال حاضر مطالعات آن توسط مشاور در دست اقدام می باشد.

احداث کمربندی خوانسار به اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان نیاز دارد

وی گفت: احداث کمربندی خوانسار نیز دراین محور با توجه به عبور کامیون‌ها از داخل شهر و ایجاد گره‌های ترافیکی، بسیار حائز اهمیت است و احداث این پروژه به‌طول ۲۰ کیلومتر که به‌صورت چهارخطه از ابتدای شهر خوانسار تا پل رحمت‌آباد و بهشت فاطمیه خوانسار ادامه پیدا می‌کند با توجه به انجام عملیات خاکبرداری به میزان شش میلیون مترمکعب به اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: ۴۰ کیلومتر از این ۱۱۰ کیلومتر نیز رینگ گلپایگان است که به صورت رینگ به جاده خمین متصل می‌شود و در مرحله انجام مطالعات است.

پروژه تونل خوانسار ارتباط خوانسار با بوئین‌و‌میاندشت را تسهیل می‌کند

وی گفت: پروژه حفاری و احداث تونل خوانسار نیز یکی از پروژه‌های راهسازی در شهرستان خوانسار است که ارتباط بین این شهرستان با شهرستان بوئین‌و‌میاندشت را با توجه به راه صعب‌العبور موجود، تسهیل می‌کند و طول آن هزار و ۲۰۰ متر است که ۳۳ میلیارد تومان تاکنون هزینه در بر داشته و به‌زودی لاینینگ آن به مناقصه گذاشته خواهد شد و با انتخاب پیمانکار عملیات راهسازی آن و احداث راه‌های دسترسی به خوانسار بطول ۱۴ کیلومتر و بوئین میاندشت بطول ۱۰ کیلومتر  انجام خواهد شد.

شاهسوندی خاطرنشان کرد: پروژه کمربندی کاشان از پل دارالسلام تا محور قدیم کاشان – قم به‌طول ۲۸ کیلومتر نیز از جمله پروژه‌های در دست اجرای این استان است که هشت کیلومتر این پروژه با اعتباری بالغ‌بر ۱۶ میلیارد تومان در حد اجرای روکش آسفالت انجام‌شده است و مطالعات ۲۰ کیلومتر مابقی انجام و مسیر میخ‌کوبی‌شده که به علت عبور مسیر از اراضی کشاورزی، ملی و تاسیسات در صورت آزادسازی و تامین منابع مالی مسیر فرایند انتخاب پیمانکار آن انجام خواهد شد. برآورد ما برای احداث این ۲۰ کیلومتر ۹۵ میلیارد تومان می باشد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه‌وشهرسازی استان در توضیح ادامه این مسیر گفت: در این راستا احداث کنارگذر آران وبیدگل و اتصال به محور قدیم قم–کاشان به‌طول ۴۲ کیلومتر که سه کیلومتر آن از ابتدای پروژه پل دارالسلام مشترک با کمربندی کاشان است در دستور کار قرار دارد. این کنارگذر شهر آران وبیدگل و نوش‌آباد را دور می‌زند و نزدیک شهر مشکات به محور قم–کاشان متصل می‌شود که در حال حاضر ۲۷ کیلومتر آن روکش آسفالت شده و به بهره‌برداری رسیده و مابقی مسیر مطالعات فاز مقدماتی انجام شده و در مرحله فرآیند برگزاری مناقصه می‌باشد.

شاهسوندی به اقدامات انجام‌شده جهت احداث محور کاشان–مشهد اردهال–برزک اشاره و اظهار کرد: این محور یکی از محورهای پرحادثه استان بوده که تا سه راهی موته ۹۵ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر این مسیر از کاشان تا مشهد اردهال به‌صورت چهارخطه آن انجام‌شده و نیاز به احداث سه تقاطع غیرهمسطح روستای چنار، سه‌راهی استرک و اسحاق‌آباد دارد که تقاطع روستای چنار در سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: محور کاشان–برزک نیز ۶۵ کیلومتر است که در حال حاضر دو قرار داد به مبلغ ۳۳ میلیارد تومان جهت تکمیل ۲۵ کیلومتر محور در حال اجراست که به‌دلیل عبور لوله آب شهرستان کاشان و نیاز به جابجایی این تاسیسات و آزادسازی مسیر روند اجرا با کندی مواجه‌شده که در صورت رفع این مشکلات پروژه به‌سرعت عمل خود خواهد رسید.

تکمیل محور چادگان-اصفهان در انتظار  ۶۵ میلیارد تومان اعتبار

بهزاد شاهسوندی در تشریح اقدامات انجام‌شده جهت تکمیل محور گردشگری اصفهان‌-چادگان عنوان کرد: طول کل این پروژه از سه‌راهی سد چادگان تا چادگان ۳۱ کیلومتر است که ۱۱ کیلومتر آن در سنوات قبل و با هزینه‌ای بالغ‌بر ۷۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و باقیمانده مسیر هفت کیلومتر در حوزه شهرستان چادگان و ۱۳ کیلومتر در شهرستان تیران و کرون قرار دارد.

وی درخصوص هفت کیلومتر موجود در شهرستان چادگان گفت: با توجه به تفاهم‌نامه منعقدشده بین راه وشهرسازی ، شهرداری چادگان و سازمان عمران زاینده‌رود مقرر شد تا عملیات راهسازی تا حد اجرای زیر اساس و تکمیل ابنیه فنی توسط راه‌وشهرسازی و اجرای بیس و تکمیل پروژه توسط طرفین انجام پذیرد که خوشبختانه این اداره کل تاکنون به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و سازمان عمران نیز دو کیلومتر مسیر را جهت اجرای آسفالت آماده کرده است که با برآورد انجام‌شده جهت اجرای آسفالت به ۲۱ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و به‌محض انتخاب پیمانکار و مساعدشدن آب و هوا عملیات اجرای آسفالت آن انجام خواهد شد.

شاهسوندی در ادامه بیان داشت: در حوزه شهرستان چادگان در حال حاضر عملیات راهسازی در حد اجرای لایه‌های خاکی و ابنیه فنی به‌جز یک دستگاه پل دهانه شش متری باقیمانده است که با توجه به برآورد صورت‌گرفته جهت تکمیل این پنج کیلومتر به اعتباری بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال نیاز است تا مراحل چهارخطه این محور در شهرستان چادگان به اتمام رسد.

وی درخصوص ادامه مسیر در شهرستان تیران و کرون بطول ۱۳ کیلومتر گفت: این محور از مسیر اراضی کشاورزی و تاسیسات آب‌و‌برق و گاز می‌گذرد و در دو قطعه هشت و پنج کیلومتری در برنامه احداث است. قطعه اول به‌طول هشت کیلومتر از سه‌راهی سد تا ابتدای گردنه بعد از روستای گولاب قرار گرفته که بخشی از ابنیه فنی اجرا شده و جهت تکمیل راهسازی به  ۲۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. قطعه دوم به‌طول پنج کیلومتر نیز از گردنه تا پایان حوزه شهرستان تیران به‌دلیل دارا بودن قوس‌های افقی و قائم تند و از طرفی عدم امکان ترانشه‌بری، احداث باند دوم در مجاورت آن مقدور نبوده و پیشنهاد شد که مسیر جدید به یال شمالی محور تغییر مسیر و جایگزین شود که در این راستا عملیات مطالعات آن انجام و توسط پهباد نقشه‌برداری و در نهایت مقرر شد تا طرح بهینه مورد تایید و مطالعات تکمیلی آن انجام شود . با توجه به برآورد صورت گرفته اجرای این طرح به ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون مهندسی و ساخت راه‌های اداره کل راه‌وشهرسازی استان اصفهان کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این محور حساس با حجم بالای ترافیک را ۶۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با برآوردهای ضمنی انجام شده جهت تکمیل این محور بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا با گذشت فصل سرما و مناسب شدن شرایط جوی این محور را تکمیل و به بهره‌برداری رسانید.