شناسهٔ خبر: 75877 - سرویس مسکن و شهرسازی

راهکارهای شرکت گاز برای کاهش مخاطرات زلزله اعلام شد

جلوگیری از ورود گاز به درون انشعابات شهری/تعبیه دکل‌هایی برای خروج گازهای محبوس در لوله‌ها

بازدید مسئول اجرای پروژه مقاوم‌سازی تاسیسات گاز در برابر زلزله نحوه قطع اتوماتیک ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز شبکه شهری را در مواقع بحران تشریح کرد و گفت: تخلیه گاز محبوس درون انشعابات گاز شهری در زمان بحران و در صورت پیش‌بینی ایجاد مخاطره بزرگتر از طریق دکل‌هایی که تعبیه شده از درون لوله‌های گاز با ضریب ایمنی بالا، تخلیه می‌شود.

احمد مریانجی مسئول اجرای پروژه مقاوم‌سازی تاسیسات گاز در برابر زلزله در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نحوه کار ایستگاه تقلیل فشار گاز شبکه شهری در مواقع بحران را توضیح داد.

مسئول اجرای پروژه مقاوم‌سازی تاسیسات گاز در برابر زلزله با یادآوری اینکه گاز با فشار قوی در پالایشگاه‌ها استخراج و پالایش شده و از طرق خطوط انتقال گاز به سراسر کشور منتقل می‌شود، گفت: فشار گاز بعد از پایین آمدن و رگولیت شدن از طریق ایستگاه‌های DRS و TBS به ۶۰ PSR کاهش یافته و وارد خطوط لوله داخل شهر و انشعابات می‌شود.

وی ادامه داد: در مواقع بحران‌هایی همچون زلزله، سیستم قطع اتوماتیک گاز فعال شده و سنسورها حساس زلزله و پردازش گرهایی که همگی ساخت داخل کشور هستند، نسبت به آستانه ای که برایشان تعریف می شود واکنش نشان داده و اتوماتیک گاز در ایستگاه قطع می شود. با این روش، از ورود گاز به شبکه شهری ممانعت بعمل آمده و موجب کاهش مخاطرات پس از زلزله و آتش‌سوزی‌های مداوم خواهد شد.

مسئول اجرای پروژه مقاوم سازی تاسیسات گاز در برابر زلزله افزود: الگوریتم قطع اتوماتیک گاز در ایستگاه ها بدین شیوه است که در صورت بروز زلزله های مهیب و احتمال بروز مخاطرات بعدی، دکل هایی وجود دارد که آنها کار تخلیه گاز محبوس درون لوله ها شهری را انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های فوق در مراکز بین المللی تست شده است، گفت: تهران به دو بلوک شمال و جنوب تقسیم شده است. بدین معنا که اگر گسل های شمال تهران فعال شود و زلزله رخ دهد نیازی به قطع گاز در بخش جنوبی نیست و همچنین است برعکس آن.

وی کنترل تمام ایستگاه های تقلیل فشار گاز شبکه شهری را منوط به تکمیل اتاق کنترل مرکزی دانست و گفت: تکمیل این ساختمان که بخشی از پروژه است در حال انجام است.