شناسهٔ خبر: 75980 - سرویس وزارتی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

طرح اقدام ملی مسکن در خدمت اشتغال/ افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت طرح اقدام ملی مسکن در خراسان شمالی

معارفه معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش مثبت طرح اقدام ملی مسکن در ایجاد شغل، از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت این طرح در استان خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان شمالی اظهار داشت: در این مراسم مقرر شد از آقای نژادصفوی که از مدیران خوشنام و با سابقه وزارت راه‌و‌شهرسازی هستند به عنوان مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان خراسان شمالی و رئیس شورای همانگی ادارات کل تابعه وزارتخانه در استان بهره گرفته شود.

وی افزود: امیدواریم با روحیه خوب و جهادی ایشان پروژه‌های وزارتخانه در این استان رونق جدی به خود بگیرد. این استان مشهور به وفاق و همدلی است و اقوام مختلف فارس،‌ کرد، لر، بلوچ و ترکمن در آن جا گرفته اند و تقریبا یک ایران کوچک در این استان شهید پرور شکل گرفته است.

عبوری با بیان اینکه یکی از اولویت های سند توسعه استان بحث تعادل بخشی به استقرار نظام جمعیتی در آن است، گفت: در این خصوص وزارت راه‌و‌شهرسازی و اداره کل استان به نمایندگی از وزارتخانه می‌تواند برای تحقق این ماموریت مهم که در سند توسعه استان نام برده شده است، کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: اداره کل راه‌وشهرسازی استان باید اثرگذاری حود را در دو حوزه مسکن برای استقرار جمعیت و حوزه زیرساخت و حمل و نقل افزایش داده و  این مهم با برنامه ریزی که توسط اداره کل و مدیران استان باید شتاب جدی به خود بگیرد. توسعه مناطق کمتر توسعه یافته در استان اگر با برنامه‌ریزی درست انجام گیرد، به طور حتم به تغییرات جدی و خوبی منجر خواهد شد. وزارت راه‌وشهرسازی برای مناطقی همچون شهرهای خراسان شمالی طرح بازآفرینی شهری را مدنظر دارد.

۹۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در خراسان شمالی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر دو بخش احیای بافت‌های فرسوده و توجه ویژه به حاشیه نشینی، از سکونت قریب به ۹۰ هزار از جمعیت استان خراسان شمالی در حواشی شهرها و مناطق آن خبر داد و گفت: لازم است دو طرح اقدام ملی مسکن و بازآفرینی شهری کمک این جمعیت وسیع در حاشیه باشند تا در آینده نزدیک به این اوضاع سروسامان داده شود و سکونتگاه‌های غیررسمی استان تعیین و تکلیف شود.

عبوری گفت:‌ در مرحله نخست طرح اقدام ملی، ظرفیت تولید مسکن در خراسان شمالی بیش از پنج هزار واحد بود و در مجموع در قالب این طرح، حدود ۹ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی در این استان اجرا می‌شود.

 وی اظهار کرد: یکی از اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید، طرح تامین مسکن و اجرای اقدام ملی است و خراسان شمالی از استان هایی است که بخش بزرگی از سهم خود را در مرحله نخست محقق کرده است.

وی با اشاره به نقش صنعت ساخت و ساز در اشتغال‌زایی گفت: در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن، ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۹ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

توسعه زیرساخت‌ها برای مقابله با مهاجرت روستایی

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در ادامه از احداث پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در قالب طرح ابرار (اقدام برای راه‌های روستایی) از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و در مدت ۲ سال خبر داد.

عبوری خاطر نشان کرد: امید می رود در قالب طرح ابرار اقدامات خوبی برای توسعه زیرساخت و ارتقای شاخص راه روستایی در خراسان شمالی انجام شود.

وی افزود: در خراسان شمالی، چهار هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد و شاخص بهره مندی روستاییان از راه مناسب، ۵۰ درصد است.

وی یادآور شد: جمعیت شهری در خراسان شمالی از میانگین کشوری پایین تر است، البته این هم فرصت و هم تهدید به شمار می رود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: باید به ایجاد زیرساخت های توسعه و اشتعال در روستاها سرعت داده شود تا از افزایش مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود.