شناسهٔ خبر: 76050 - سرویس استان‌ها

در ششمین کمیسیون اجرایی ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی برگزار شد

ساوه و زرندیه در صدر تصادفات جاده‌ای استان مرکزی/ بیش‌ترین سوانح رانندگی در چهار محور قدیم

كميسيون ششمین کمیسیون اجرایی ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان مرکزی با محوريت بررسي تلفات جاده‌ای ساوه و زرندیه برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از روابط عمومی اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، علی زندی‌فر در جلسه کمیسیون اجرایی آیین‌نامه مدیریت ایمنی، حمل و نقل و سوانح رانندگی که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در فرمانداری ساوه برگزار شد، با بیان اینکه تصادعات در شهرستان‌های ساوه و زرندیه در صدر تصادفات جاده‌ای استان مرکزی قرار دارد، این وضعیت و آمار بالای مرگ و میر در محورهای مواصلاتی شهرستان را یکی از دغدغه‌های اصلی کمیسیون اجرایی آیین‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان دانست.

ساوه و زرندیه صدر تصادفات جاده‌ای استان مرکزی

وی بیشترین تلفات جاده‌ای نیمه نخست سال ۹۸ استان مرکزی را مربوط به ساوه و زرندیه بیان کرد و گفت: بیشترین سوانح رانندگی در چهار محور قدیم ساوه- همدان، ساوه - سلفچگان، ساوه - تهران و آزاد راه ساوه -همدان حادث شده است.

زندی‌فر تاکید کرد: کاهش تلفات جاده‌ای درشهرستانهای ساوه و زرندیه امری ضروری است که تحقق آن مستلزم یک تلاش جمعی و هماهنگی بین‌بخشی است.

در این جلسه سرهنگ کهریزی، رئیس پلیس راه استان مرکزی گفت: در امسال ۴۸ درصد تلفات جاده‌ای مربوط به ساوه و زرندیه بوده است و در هشت ماهه سال جاری ۱۶۱ نفر در اين محورها جان خود را از دست دادند.

وی افزود: در امسال آمار مرگ و میر در آزادراه ساوه- تهران ۳۸ نفر، در آزاد راه ساوه - همدان ۳۸ نفر، در محور قدیم ساوه- تهران ۲۷ نفر، در محور قدیم ساوه - همدان ۱۵ نفر و ساوه- بوئین زهرا ۱۰ نفر بوده است.

کهریزی بیشترین دلیل وقوع تصادفات را سرعت غیر مجاز دانست و افزود: افزایش تردد در محورهای ساوه و زرندیه منجر به افزایش تصادفات شده است و افزون بر ۷۰ درصد تصادفات در آزادراه ساوه- تهران مربوط به لاین همدان به ساوه بوده است و دوربین‌های موجود در این محور پاسخگو نیست.

بنابر اين گزارش علی میرزایی فرماندار ساوه با انتقاد از نبود پایگاه‌های امدادی کافی در محور ساوه - همدان با وجود حجم بالای تردد و تلفات جاده‌ای، افزود: نبود پایگاه جاده‌ای کافی و نیز کمبود امدادگر و خودروی امدادی در شریانی‌ترین محور مواصلاتی غرب کشور جای گلایه دارد و انتظار می‌رود در سریعترین زمان ممکن این معضل برطرف شود.

عوارض بالای آزادراه ساوه- همدان دليل تردد در محور قدیم  

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل گرانی نرخ عوارض در آزادراه ساوه- همدان، بیشتر خودروها بویژه وسایط نقلیه سنگین از آزادراه تردد نکرده و ترجیح می‌دهند که از محور قدیم تردد کنند، هم اکنون به دلیل عوارض بالای آزادراه ، جای محور قدیم و و آزادراه ساوه - همدان عوض شده و امروز محور قدیم به عنوان محور اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آزادراه به یک محور فرعی تبدیل شده است.

میرزایی به دلیل آمار بالای تصادفات در محور ساوه - همدان خواستار ممنوعیت تردد کامیون و خودروهای سنگین در ایام تعطیلات و نیز پنجشنبه و جمعه‌ها به علت حجم بالای تردد، در محور قدیم ساوه - همدان شد و از پلیس راه و راهداری خواست تا با اجرای این طرح اجازه ندهند شاهد بروز سوانح رانندگی ناشی از برخورد کامیون با سایر خودروها باشیم.