شناسهٔ خبر: 76055 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

دفاتر توسعه محله‌ای باید اهداف دولت و خواسته‌های مردم را به هم نزدیک کنند

سید محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه دفاتر توسعه محله‌ای باید اهداف دولت و خواسته‌های مردم را به هم نزدیک کنند بر اهمیت پرکردن خلاء میان مدیریت شهری و شهروندان محلات هدف تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست تخصصی "انتقال تجربیات دفاتر توسعه محلی سازمان نوسازی وشرکت بازآفرینی" که با حضور تعدادی از فعالان دفاتر توسعه محله شهر تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه به پیچیدگی و گستردگی اقدامات در بافت‌ها و درجه اهمیت و سختی این کار آگاه هستم، گفت: حتی گاهی اقدامات با توجه به اقتضائات محلات سخت و طاقت‌فرسا است، اما کارکردن در کالبد شهر به عنوان موجودی زنده شیرینی‌های خود را دارد.

باید به حقوق شهروندی، تعلقات و خاطرات مردم در بافت‌ها ارج گذاشته شود

وی با بیان اینکه باید به حقوق شهروندی، تعلقات و خاطرات مردم در بافت‌ها ارج گذاشته شود، افزود: مردم ولی‌نعمتان ما و صاحبان شهر هستند و می‌بایست به خواسته‌ها و انتظاراتشان توجه شود و در این مسیر، جلب اعتماد مردم مقدم بر هر چیز دیگری است؛ اگر مردم حس کنند به فکر منافع آن‌ها هستید و خدمات دفاتر توسعه محله‌ای به بهترشدن وضعیت محلات و افزایش ثروت منجر خواهد شد، به‌تدریج مشارکت می‌کنند و کیفیت زندگی افزایش می‌یابد.

پژمان، عنوان کرد: دفاتر توسعه محله‌ای باید اهداف دولت و خواسته‌های مردم را به هم نزدیک کنند؛ دفاتر توسعه محله‌ای با حضور مستمر در محلات، قدرت شناخت دقیق دولت از نیازهای اصلی و اولویت نیازها را فراهم می‌کنند و بازوان اجرای دولت محسوب می‌شوند.

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اولویت‌بندی نیاز محلات با توجه به خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را نیازمند صبر و حوصله زیاد و خستگی‌ناپذیری فعالان دفاتر توسعه محله‌ای عنوان کرد و گفت: اتفاقات بزرگ از مباحث کوچک آغاز می‌شود و باید روند بازآفرینی با فعالیت شما شتاب بیشتری بیابد؛ مساله‌ای که متاسفانه به دلیل حرف‌های مکرر و طولانی و پیچیده‌کردن سیاست‌ها، روندی کند پیدا کرده است و با ساز و کارهای موجود دولتی نمی‌توان به اهداف بازآفرینی دست یافت؛ صداقت، امانت‌داری، اعتمادسازی، خلاقیت و روحیه بالا در مشارکت دفاتر توسعه محله‌ای این خلاء را جبران می‌کند و سبب‌ساز احیاء منزلت شهری در بافت‌های آسیب‌دیده خواهد شد.

پژمان درپایان صحبت‌های خود به لزوم پررنگ شدن تجربیات دفاتر توسعه محله‌ای، انتقال و گردش این اطلاعات جهت استفاده از عموم توسعه‌گران و تسهیل‌گران تاکید کرد.

خروج از انفعال و شهرنشینی پویا فصل مشترک تمام اقدامات 

سید مجتبی علوی‌مقدم، معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری نیز در بخشی از این نشست، با اشاره به قوانین بالادستی نظیر، سند ملی راهبردی بازآفرینی، احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و حمایت از عرضه و تولید مسکن، گفت : نگاه ما در سیاست‌های ابلاغی، پایش‌ها و ارزیابی‌ها به این سه سند خواهد بود و بر همین اساس پارامترهای هشت‌گانه‌ای همچون توسعه پایدار محلی، رویکرد شهرنگر و جامع، توجه به تقاضای محلات، موضوعات محرک توسعه، تولید صنعتی و مقاوم‌سازی، تولید و تجهیز زیربناها و روبناها، تقویت فضاهای آموزشی، حمایت و ارتقاء توانمندی اقتصادی محلات و بهسازی شبکه تاسیسات محلی و شهری مدنظر خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دفاتر توسعه محله شهر تهران،گفت: محرک توسعه‌بودن و تقاضامحوری شهروندان باید محور این اقدامات باشد؛ به گونه‌ای‌ که فصل مشترک تمام اقدامات بخش خصوصی و دولتی رسیدن به هدف مشترک خروج از انفعال شهروندان و شهرنشینی پویا و با نشاط باشد.

نیروی جوانی و پویایی پشتوانه دفاتر توسعه محله 

محمد آیینی، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز با اشاره به اینکه شکل‌گیری مفهوم نوسازی در شهر تهران با تشکیل دفاتر توسعه محلی بوده است، گفت: نیروی سرشار جوانی و پویایی پشتوانه بسیار خوب این دفاتر است و البته این موضوع باید با حمایت مادی و معنوی شرکت بازآفرینی شهری همراه باشد.

وی در ادامه به جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری،  با حضور وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن، بهبود زیرساخت‌ها، اهمیت‌دادن به روبناهای شهری و توانمندسازی جوامع، چهار محوری بود،که مهندس اسلامی به‌صورت ویژه به آن اشاره کرده است و این موارد در دو محور نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن و توانمندسازی دفاتر توسعه محله‌ای نقش ویژه ای دارند.

در ادامه این نشست، کاوه حاجی علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، ضمن تشکر از راه‌اندازی تسهیلات ارزان‌قیمت در محلات هدف، گفت: در حال حاضر سیاست سازمان نوسازی مورد دفاتر توسعه محله‌ای مبتنی بر توازن، تعادل و تناسب در راستای توسعه عمیق محلات است .

وی در ادامه افزود: در انتقال تجارب دفاتر باید بیشتر شنونده باشیم و رویکردمان حرکت و اصلاح مستمر باشد، مسیر بازآفرینی سیری تکوینی است که اقدامات دفاتر می‌بایست همواره مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در این همایش همچنان مهندس سید مجتبی علوی‌مقدم معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری درباره هدف برگزاری نشست مذکورگفت: تجربیات دفاتر توسعه محله‌ای و اهمیت جایگاه این دفاتردرمشارکتهای مردمی و ارزیابی کار برای چالش‌ها و مشکلات با همفکری حاصله محور پایش و ارزیابی و انتقال این تجربیات خواهد بود.

وی، همچنین در اهمیت مبحث انتقال تجربیات بازآفرینی شهری در سراسر کشور، اظهار داشت : در هر منطقه ای از کشور دبیرخانه ای با محوریت استانها تشکیل شده است که ارتباط موثر استانهای همجوار که موارد بازآفرینی تقریبا مشترک دارند و تجربیات شهرداریها و پایش و ارزیابی بهتر از عملکرد خط مشی و برنامه ها را طی یکسال آتی مشخص خواهد کرد.

در این نشست همچنین مدیران دفاتر توسعه محله ای مناطق  ۵ ، ۱۳ ، ۱۷ ، ۱۵ و بازار تهران به ارائه تجربه پرداختند.

و در پایان نشست به جهت ارزشیابی دفاتر توسط سازمان نوسازی شهر تهران از برخی دفاتر به نمایندگی از دفاتر شهر تهران تقدیر و تشکر بعمل آمد