شناسهٔ خبر: 76080 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خبر داد

بندر چابهار منطقه وي‍ژه اقتصادی شود/ لزوم جذب ۳ میلیارد از تجارت ۳۰ میلیاردی هندوستان در چابهار/ چابهار به هیچ کشوری واگذار نشده و نمی‌شود/ تقلای کشورهای همسایه برای استفاده از بندر چابهار

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به هیچ کشوری به صورت خصوصی واگذار نشده و نخواهد شد و هم اکنون ۱۷ شرکت از کشورهای مختلف خواهان حضور در این بندر هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه های داخلی و خارجی با تاکید بر بندر چابهار هم اکنون به عنوان یک پیونده دهنده منافع کشورهای منطقه به شمار می آید با اشاره به اینکه این بندر در حال حاضر از زیرساخت‌ها و روبناهای مهمی تشکیل است، اظهار داشت: در حال حاضر درخصوص وضعیت عملکرد بندر چابهار باید به این نکته اشاره داشت که هم اکنون ۳.۲ میلیون تن کالا اساسی مصرفی در پسکرانه های این بندر برای صادرات وجود دارد.

وی افزود: همچنین چابهار استعداد صادرات ۵.۵ میلیون تن مواد معدنی، ۴۵ هزار دستگاه خودرو در سال، ۱.۸ میلیون تن نهاده های دامی و ۳ میلیون تن سیمان را دارد.

وی با  اشاره به تقلای کشورهای همسایه برای استفاده از بندر چابهار اظهار تصریح کرد: افغانستان سالانه ۷ میلیارد دلار تجارت خارجی دارد که ۹۰ درصد آن واردات است و می‌تواند بخش مهمی از تجارت خود را از بندر چابهار انجام دهد.

وی تصریح کرد: در این خصوص ۸۰۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی صادراتی در افغانستان وجود دارد که ترانزیت میوه و خشکبار این کشور از ۴ ماه پیش آغاز شده است.

آقایی در ادامه با اشاره به برنامه تجارت کشور هندوستان تصریح کرد: کشور هندوستان ۱.۱ میلیارد دلار تجارت با افغانستان دارد و برنامه تجارت هند تا سال ۲۰۲۰ ، ۲ میلیارد دلار با افغانستان است. در سنوات گذشته قرار بود یک میلیون تن گندم اهدایی هند به افغانستان برود که اولین محموله از مسیر چابهار با کمترین هزینه انجام شد.

وی افزود: هندوستان در حال حاضر ۳۰ میلیارد دلار تجارت با کشورهای روسیه، اکراین و آسیای میانه داشته که در این خصوص ضرورت دارد ۳ میلیارد از این حجم مبادلات در بندر چابهار جذب شود.  

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه چابهار یکی از پیشرفته ترین بنادر در حوزه دريافت و آبخور به شمار می آید، بیان داشت:‌ کاری جدید که در بندر چابهار انجام شد استحصال ۲۰۳ هکتار از اراضی بود که هم اکنون از این میزان ۶۳ هکتار آماده بهره برداری به عنوان محوطه بندری است.

وی افزود: در چند سال اخیر ۱۷۰۰ متر به اسکله‌های بندر چابهار اضافه شده که شامل ۵ پست اسکله بوده است. این امکان باعث مي‌شود تا هر نوع کشتی با هر اندازه ای بتواند به این بندر تردد داشته باشد.  

وی ادامه داد:‌ در بحث روبنایی نیز در حال حاضر تجهیزات بندر چابهار شامل ۳۰ دستگاه است که طی دو سال گذشته در این بندر استقرار یافته است. بنا داریم ۳۷ دستگاه تجهیزات دیگر که در مرحله خرید قرار دارند را نیز تا یکی، دو سال آینده وارد کشور کنیم تا در بندر استقرار یابند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این زمینه با اشاره به اینکه تامین مالی این ۳۷ دستگاه جدید از مصوبه ۴۰۳ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی محقق شده است، با اشاره به آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری کانتینری این بندر گفت:‌ در حوزه کانتیتری هر ساعت ۳۰ کانتینر در بندر چابهار تخلیه و بارگیری می شود و روزانه ۱۲۵۰۰ تن تخلیه ثبت شده است.

وی ادامه داد: در این خصوص  با دو بندر ناواشیبا و ماندرا در هند تبادلات خوبی انجام و تخفیف ۴۰ درصدی برای عوارض بندری و عوارض متوسط کالا در نظر گرفته شده است. در این زمینه کشتی‌هایی که به بندر چابهار وارد شده‌اند از ۳۰۰TEU تا ۳۵۰۰TEU هستند و تخفیف ۳۰ درصدی بازرگانی به کالای وارده از طریق بندر چابهار اختصاص می‌یابد.

آقایی با بیان این  که تسهیل و کاهش هزینه ترانزیت در چابهار در دستور کار قرار گرفته است با اشاره به راه آهن چابهار – زاهدان گفت: این خط راه آهن به روش BOT در حال اجراست و تضمین تعهد بار توسط دولت برای اقتصادی شدن بهره‌برداری پروژه است.

وی تصریح کرد:‌ البته برای صادرات مواد خام معدنی پیش از این ۲۵ درصد تعرفه برای صادرات اضافه شده که انتظار است این میزان حذف شود و یا اینکه تعرفه سنگ آهن و مواد معدنی برای چند سال در دستور کار دولت قرار گیرد.  

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به افزایش ۵۵ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر چابهار اظهار داشت:‌ حجم تخلیه و بارگیری بندر چابهار در سال ۹۷ شاهد افزایش ۵۵ درصدی بود است و در بحث صادرات این عدد به ۷ هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: انتظار می رود تا پایان سال ۹۸ بتوانیم این رقم را به ۲۰ هزار تن برسانیم. در این خصوص صادرات میوه تازه از بندر چابهار در دستور کار قرار دارد. همچنین چابهار امروز ۵۸۰ سوکت ترمینال کانتینری یخچالی دارد که عددی قابل توجه است.

بهروز آقایی در بخش دیگری از این نشست خبری بابت جزئیات سرمایه گذاری هندی‌ها در بندر چابهار با اشاره به اینکه این کشور باید ۸۵ میلیون دلار تجهیزات برای این بندر خریداری کند که برخی از آن‌ها در حال ساخت است، تصریح کرد:‌ با هندی‌ها قرارداد بلندمدت به صورت BOT داریم و عملیات کارشناسی آن انجام شده است.

وی افزود: تجهیزات و میزان سرمایه‌گذاری مشخص بوده و برند و تعداد آنها تعیین شده است. در این بین برخی مناقصات خرید تجهیزات در چارچوب ۸۵ میلیون دلار انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه چابهار به هیچ کشوری به صورت خصوصی واگذار نشده و نخواهد شد، اظهار داشت:‌ بابت سرمایه گذاری در چابهار هیچ محدودیتی برای هیچ کشوری در حوزه سرمایه گذاری وجود ندارد.

وی افزود:‌تا پيش از اين ۱۳۰ شرکت خصوصی داخلی و خارجی به بندر چابهار آمده‌اند و ۱۷ شرکت از کشورهای مختلف تقاضای سرمایه گذاری داده اند. چابهار در حوزه سرمایه‌گذاری خصوصی استقلال دارد و به هیچ کشوری به صورت خصوصی واگذار نشده و نمی‌شود.

بهروز آقایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بندر چابهار با الحاق به منطقه آزاد که قرار است بندر شهید بهشتی و کلانتری به زودی با رای مجلس از مزایای این مناطق بهره مند شود، گفت: انتظار ما این است که تا پیش از آنکه به منطقه آزاد تبدیل شویم، به منطقه ویژه اقتصادی ملحق شویم که منافع دولت در اخذ مالیات حفظ شود.

وی تصریح کرد: امروز انتظار سازمان بنادر این است که این فرصت معطوف الحاق چابهار به منطقه ویژه اقتصادی باشد که در این صورت این مساله تضادی با بنادر جنوبی ما نظیر بندر امام و شهید رجایی ایجاد نخواهد کرد. منطقه ویژه اقتصادی شدن منافع دولت، سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا را به دنبال دارد و موضوعات دریایی، بندری و اقتصادی را به بهترین شکل پوشش می‌دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پایان با اشاره به مجوز خرید ۱۵۰۰ دستگاه کامیون در منطقه آزاد چابهار از سوی دولت، گفت:‌ دولت مجوز خرید ۱۵۰۰ دستگاه کامیون به منطقه آزاد چابهار با پلاک منطقه را صادر کرده است. این مساله برای برای انتقال کالا از بندر چابهار به مرزهای استان سیستان و بلوچستان و انتقال کالا به کامیون‌های دیگر در راستای افزایش حمل و نقل جاده‌ای در این استان در نظر گرفته شده است. قرار است تا چند ماه آینده این کامیون‌ها خریداری شود و تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد چابهار، در کل استان آزاد است.