شناسهٔ خبر: 76097 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات جزییات زلزله به بزرگی۴.۶ کهگیلویه را تشریح کرد

۵شهر و ۴۳۳ آبادی متاثر از زلزله/ ثبت ۶ پس‌لرزه

زلزله رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زلزله به بزرگی ۴.۶ کهگیلویه و بویراحمد را اعلام کرده و از ثبت ۶ پس لرزه که بزرگترین آنها ۴ بوده است، خبر داد.

علی بیت االهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به تشریح جزییات زلزله با بزرگی ۴.۶ کهگیلویه و بویراحمد که روز سه شنبه ۱۹ آذر ساعت ۱۱:۵۱ رخ داد پراخت و گفت: زلزله فوق در مجاورت مرز استان خوزستان رخ داد و سایت های جهانی بزرگی این زلزله را ۴.۸ اعلام کردند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه عمق کانونی این زلزله ۲۱ کیلومتر گزارش شده است، خاطرنشان کرد: براساس گزارش سازمان اورژانس این زمین لرزه مصدومی نداشته است.

بیت اللهی همچنین در برآورد میزان خسارات این زلزله اعلام کرد: خسارت وارده به ساختمان های اطراف رومرکز و بویژه واحدهای مسکونی روستایی شامل ترک خوردگی در دیواره ها بوده و فروریزش ساختمان در منطقه رخ نداده است.

به گفته وی، زلزله در منطقه ای با تراکم جمعیتی کم و در میان ارتفاعات زاگرس رخ داد. امتداد گسل پیشانی کوهستان از محدوده رومرکز زلزله عبور می کند و بنظر می رسد که جنبائی این گسل، مسبب رخداد زلزله ۴.۶ «لیکک» باشد.

این مقام مسئول در عین حال، توضیح داد: ۶ پس لرزه از زمان وقوع زلزله اصلی تا حال حاضر در شعاع ۷ کیلومتری کانون زلزله رخ داده که بزرگی بزرگترین آن ۴ گزارش شده است.

بیت اللهی همچنین در خصوص مراکز جمعیتی و شهرهای پیرامون رخداد زلزله، توضیح داد: در شعاع ۳۵ کیلومتری (شعاع تقریبی شدت های تا ۴ زلزله ۴.۶ لیکک) غیر از شهرهای لیکک، تشان (استان خوزستان)، لنده، سوق و قلعه رئیسی، ۴۳۳ آبادی نیز قرار دارند.

به گفته وی، مراکز شهری دارای ۴۶۶۱۷ نفر جمعیت (بر پایه آمار ۱۳۰۵) هستند که جملگی در شدت حداکثر ۴ زلزله لیکک قرار می گیرند. علاوه بر مراکز شهری ۴۳۲ روستا نیز تا شعاع ۳۵ کیلومتری اطراف نقطه رومرکز زلزله واقع هستند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: جمعیت کل این مراکز روستائی ۹۲۸۳۷ نفر است. همچنین، مراکز روستائی اطراف رومرکز زلزله لیکک دارای ۱۶۱۰۰ واحد مسکونی فاقد اسکلت و ۳۸۵۵ واحد مسکونی دارای اسکلت است و بر این اساس نسبت واحدهای اسکلت دار به بدون اسکلت عددی معادل ۰.۲۴ است که معرف شاخص کیفی پائین ساختمان های مسکونی این ناحیه است.

به گفته وی، واحدهای فاقد اسکلت بطور کلی فاقد مقاومت و استحکام لازم در برابر زلزله هستند که باید در مورد تغییر وضع موجود ساخت و ساز در این ناحیه اقدام جدی بعمل آورد.