شناسهٔ خبر: 76103 - سرویس جاده‌ای

مديركل تير اتحاديه بين المللي ايرو در بازدید از مرکز مدیریت راه‌های کشور عنوان کرد:

نقش سازنده دولت ایران در نظام تیر و همکاری با ایرو

بازدید مديركلِ تيرِ اتحاديه بين المللي حمل و نقل جاده‌ای «ايرو» در جریان بازدید از مرکز مدیریت راه‌های کشور با اشاره به نقش سازنده دولت ايران در نظام تير و همكاری با ايرو كه منجر به رشد قابل توجه آمار مصرف كارنه‌ها طی سال هاي اخير شده است، بر ضرورت توسعه كريدورهای زير نظر اكو تاكيد كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، مديركلِ تيرِ اتحاديه بين المللي حمل و نقل جاده اي «ايرو» به همراه هيات همراه از مرکز مدیریت راههای کشور در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بازدید کرد.

جعفرجميلي معاون دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي این سازمان در جریان این بازدید گزارشي از آخرين وضعيت و آمارهاي حمل و نقل جاده ای جمهوري اسلامي ايران ارائه كرد و افزود : شبكه‌ حمل‌ونقل جاده اي ايران كه با رويكرد ترانزيتي در حال توسعه است، با عبوردادن مطمئن، كوتاه و كم‌هزينه كالا از قلمرو كشور، نقطه قوت تجارت بين المللي و از مزيت‌هاي ايران در مسير كريدورهاي مهم منطقه‌اي و عبوري از ايران است.

وی با بیان اینکه توسعه همکاری‌های حمل و نقل جاده‌ای با اتحاديه حمل و نقل بين المللي جاده‌اي «ايرو»، از اولویت‌های کاری سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي است، افزود: خوشبختانه در اين خصوص، اين سازمان يادداشت تفاهمي سه‌جانبه در سال 2016 با ايرو و اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران به امضا رسانده كه موارد متعددي از آن ازجمله تقويت همكاري‌ها بالاخص در بخش‌هاي آموزش، ارتقا حمل‌ونقل جاده‌اي مسافر، ظرفيت‌سازي، آموزش حرفه‌اي و توسعه تيرپارك‌ها را در دست اجرا دارد.

جميلي ضمن معرفي كريدورهاي مهم عبوري از ايران، بيان كرد: در چارچوب همکاری‌های چندجانبه، جمهوري اسلامي ايران همکاری سازنده اي با اتحاديه حمل و نقل بين المللي جاده‌اي «ايرو» و سازمان همكاري هاي اقتصادي اكو دارد و در اين راستا اين سازمان اخيراً ميزبان كشورهاي عضو کریدورهاي تحت نظارت اكو ازجمله كريدور KTAI فيمابين كشورهاي قرقيزستان، تاجيكستان، افغانستان و ايران و همچنين كريدور ITI بين كشورهاي پاكستان ، ايران و تركيه در آذر ماه سال جاري بوده است .

وي ضمن سپاس از خانم «ري بله» ،مديركل اداره تير ايرو به جهت ارسال پيام تصويري ايشان در افتتاحيه اجلاس هاي يادشده، ابراز اميدواري كرد : با راه اندازي كريدورهاي فوق، زمينه هاي لازم جهت اتصال زميني به كشور چين از طريق اين دو كريدور به كشورهاي اروپايي، تركيه و حوزه قفقاز و بالعكس فراهم شود.

معاون دفتر ترانزيت و حمل و نقل بين المللي افزود: جمهوري اسلامي ايران پيگير انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل بين المللي جاده‌اي با دولت‌هاي چين و هند است و اخيراً نيز موافقتنامه حمل‌و‌نقل جاده‌اي ايران و سوييس به امضاء رسيده است و الحاق به معاهدات حمل‌و‌نقل كالاهاي خطرناك (ADR)، معاهده حمل‌ونقل مواد غذايي فسادپذير (ATP)، معاينه فني (Technical Inspection) و كارخدمه كاميون‌ها (AETR) ، پيگيري مي شود.

خانم ري بله در اين جلسه ضمن تشكر از ارائه مفيد در زمينه آخرين اطلاعات و اقدامات در زمينه توسعه حمل‌و‌نقل جاده‌اي در ايران ، به نقش سازنده دولت ايران در نظام تير و همكاري با ايرو كه منجر به رشد قابل توجه آمار مصرف كارنه‌ها طي سال هاي اخير شده، اشاره و بر ضرورت توسعه كريدورهاي زيرنظر اكو تاكيد كرد.

وي افزود : ايرو همكاري‌هاي خوب و سازنده‌اي با آن سازمان و كشورهاي عضو در زمينه تسهيل تجارت مرزي از طريق پياده سازي كنوانسيون تير و همچنين اجراي پروژه‌هاي تست مسير به منظور برآورد زمان و هزينه‌هاي توقف در مرزها و مسيرهاي عبوري دارد. 

مديركل تير اتحاديه بين المللي حمل‌و‌نقل جاده‌اي «ايرو» همچنين انتخاب مسير چين، پاكستان و ايران براي انجام تست مسير به جهت اهميت اتصال CPEC به ITI و بواسطه اهميت كشورهاي مسير اين دو كريدوررا اعلام کرد و از اقدامات صورت گرفته جمهوري اسلامي ايران براي انعقاد موافقتنامه حمل‌و‌نقل جاده‌اي با دولت چين و همچنين الحاق به ساير موافقتنامه‌ها و كنوانسيون‌هاي بين‌المللي ابراز خرسندي كرد.

وي آمادگي اتحاديه ايرو جهت انتقال دانش و تجربيات خود در زمينه‌هاي مختلف حمل و نقلي و تسهيلات مرزي را اعلام كرد. 

گفتني است ،در اين جلسه همچنين آقاي رافائل هيرت مديرپروژه منطقه خزر ايرو ،كاظم آسايش مديرارشد روابط خارجي ايرو و بهنام فرامرزيان مدير امور كارنه تير اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي، حضور داشتند و مواردي را در خصوص آخرين وضعيت همكاري‌هاي ايران در حوزه تير و همچنين ضرورت توجيه و آشنا کردن همه دست اندركاران و ارگان‌هاي ذي مدخل در امر ترانزيت و حمل و نقل جاده‌اي به قوانين و مقررات كنوانسيون تير بيان كردند. 

در پايان، هيأت ايرو از سالن عمليات مركز مديريت راههاي كشور بازديد کرده و از نزديك با فعاليت هاي اين مركز آشنا شدند.