شناسهٔ خبر: 76146 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن خبر داد:

رشد ۴۷.۶ درصدی تسهیلات ساخت مسکن در هشت ماهه ۹۸

بانک مسکن رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن، از رشد ۴۷.۶ درصدی تسهیلات مشارکت مدنی در حوزه مسکن طی هشت ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین حیدری رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن با بیان اینکه رشد تسهیلات ساخت مسکن در دوره رکودی بازار نشانه پویایی و اثرگذاری آن بر روند ساخت وساز است، گفت: بررسی کارنامه عملکرد بانک مسکن در حوزه پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی نشان می‌دهد روند پرداخت در دو بازه زمانی دارای نکات قابل توجهی است. دوره زمانی نخست مربوط به آبان ماه سال جاری است. آمارهای دریافت شده از حجم تسهیلات مشارکت مدنی پرداخت شده از سوی شعب بانک در سراسر کشور حاکی از آن است که در نیمه پاییز امسال، معادل ۵ هزار و ۴۳۲ فقره تسهیلات مشارکت مدنی به متقاضیان پرداخت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۲۰۵ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: آمار مربوط به تسهیلات پرداختی به حوزه مشارکت مدنی مسکن طی هشت ماهه نخست سال جاری نیز روند روبه رشدی را حکایت دارد. به این معناکه در هشت ماهه ابتدایی سال جاری، ۲۶ هزار و ۷۷۵ فقره تسهیلات مشارکت مدنی به متقاضیان ساخت‌وساز در سراسر کشور پرداخت شده است. مقایسه این حجم از تسهیلات پرداختی از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه نسبت به دوره زمانی مشابه نشان می دهد، حجم تسهیلات پرداخت شده در این حوزه معادل ۴۷.۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

وی آمار تسهیلات اعطایی درحوزه مشارکت مدنی را به تفکیک نوع تسهیلات گیرنده مورد بررسی قرار دارد و به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: تسهیلات انفرادی، تعاونی‌های مسکن، مجتمع‌های مسکونی و تسهیلات مربوط به متمم مسکن مهر از جمله مهم‌ترین محورهای پرداختی در حوزه تسهیلات مشارکت مدنی بوده است. بیشترین رقم تسهیلات مشارکت‌مدنی پرداخت شده طی این دوره مربوط به تسهیلات انفرادی(با سپرده و بدون سپرده) به میزان یک هزار و ۳۳۳ میلیارد و ۵۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌شود.

حیدری همچنین افزود: طی دوره مورد بررسی، شعب بانک مسکن برای ساخت مجتمع‌های مسکونی معادل ۷۸۶ میلیارد و ۲۰۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و برای پرداخت تسهیلات متمم مسکن مهر معادل ۳۵۹ میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

رییس اداره کل نظارت و ارزیابی اعتباری بانک مسکن، با تاکید بر اینکه رشد تسهیلات اعطایی حوزه ساخت مسکن در دوره رکود نشانه پویایی و اثرگذاری این نوع تسهیلات بر روند بازار است، اظهار کرد: مطابق با آمار رسمی منتشر شده از سوی مراجع رسمی، بازار مسکن در هر دو حوزه معاملات و ساخت وساز در چندماه گذشته با رکود مواجه شده است. این در حالی است که در همین دوره زمانی آمارها حاکی از آن است که حجم تسهیلات اعطایی با بخش ساخت وساز رشد بیش از ۴۷ درصدی را داشته است. بررسی و مقایسه این دو فاکتور به نوعی می تواند پیام پویایی تسهیلات بانک مسکن در این دوره را نشان دهد.

وی در عین حال افزود: تقاضا برای اخذ تسهیلات ساخت مسکن طی دوره جاری، یک سیگنال مهم از اثرگذاری این تسهیلات بر روند ساخت وسازها دارد. چراکه به نظر می‌رسد اگر تسهیلات اعطایی در این حوزه نبود ابعاد رکود رخ داده در حوزه مسکن به ویژه در بخش ساخت وساز بسیار گسترده‌تر بود. چراکه در حال‌حاضر مهم‌ترین عامل رکودساز در بازار مسکن، کاهش قابل‌توجه حجم معاملات خرید و فروش است. بنابراین اگر در بخش ساخت و ساز نیز تحرکات فعلی وجود نداشت قطعا ابعاد رکود گسترده‌تر میشد.