شناسهٔ خبر: 76156 - سرویس جاده‌ای

معاون سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای:

محاسبه عوارض آزادراه‌ها بر اساس پیمایش اجرایی می‌شود

عوارض آزادراه طرح محاسبه پرداخت عوارض آزادراهی بر مبنای پیمایش در راستای تحقق عدالت اجتماعی در چهار آزادراه دولتی کشور اجرایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، خداداد مقبلی، معاون برنامه‌ریزی این سازمان با اعلام این مطلب گفت: طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی در فاز نخست در آزادراه‌های دولتی تهران-قم، تهران-ساوه، تهران-قزوین و قزوین-زنجان که طرح عوارض الکترونیکی (ETC) در آنها محقق شده است، اجرا می شود و در مرحله بعد در سایر آزادراه‌های کشور عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان این که طرح یاد شده در راستای تحقق عدالت اجتماعی اجرا می‌شود، افزود: پیش از این استفاده‌کنندگان از شبکه آزادراهی کشور، کل عوارض مسیر را پرداخت می‌کردند، اما بر اساس طرح جدید، رانندگان به اندازه‌ای که از آزادراه‌ها استفاده کنند، به همان میزان نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌کنند.

مقبلی در خصوص زیر ساخت‌ها و تمهیدات مورد نیاز برای اجرای این طرح خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشکلی برای اجرای طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی وجود ندارد و زیرساخت‌ها و تجهیزات مورد نیاز اجرای طرح آماده است.  

وی افزود: در شرایط فعلی دوربین‌های موجود در آزادراه‌ها ضمن خواندن پلاک وسیله نقلیه متخلف، سرعت آنها را محاسبه کرده و بر اساس فرمول‌های موجود، اعمال جریمه برای خودروهای مختلف صورت می‌پذیرد. برای اجرای طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی، دوربین‌ها و تجهیزات دیگری نیز مورد نیاز است که این تجهیزات در تمامی ورودی و خروجی‌های اصلی و فرعی آزادراه‌ها نصب می شود و به محض ورود و خروج خودروها، عوارض بر اساس کیلومتر پیمایش محاسبه می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بر مبنای مذاکرات صورت گرفته با شرکت مجری و سرمایه گذار طرح مذکور، پیش‌بینی می‌شود این طرح تا پایان سال جاری در آزادراه‌های دولتی عملیاتی شود.