به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز به کار کرد.
محمد اسلامی در آئین آغاز به کار این نمایشگاه در ابتدا با اشاره به حادثه تاریخی ۲۶ آذر ۱۳۶۲ که فرمان تاریخی امام خمینی (ره) با لبیک گویی رانندگان برای خروج کالاهای اساسی از بندر امام (ره) همراه بود، این روز را به همه فعالان در عرصههای دریایی، ریلی، جادهای و هوایی تبریک گفت.
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با تاکید بر این که این نمایشگاه فرصتی برای گفتوگو، تعامل، انتقال تجربیات و ارزیابی عملکرد و یک تصویرسازی مطلوب از آینده خواهد بود، با اشاره به دو بخش مهم مسکن و حمل و نقل در این وزارتخانه اظهار داشت: مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال آن است تا با تحرکبخشی به دو حوزه حمل و نقل و مسکن، سهم خود را در خروج از رکود اقتصادی ایفا کند.
وی ادامه داد: در این زمینه طی یک سال اخیر شاهد پیشرفتهای خوبی در وزارت راه و شهرسازی بودهایم که از جمله آنها میتوان به بخش دیپلماسی حملونقل اشاره داشت. تفاهمنامههایی با کشورهای عضو کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران به امضا رسید که با تبادل اسناد موانع موجود یک بار برای همیشه از سر راه توسعه اقتصادی ایران برداشته شد و دیگر شاهد عدم هماهنگی در مسیر توسعه ترانزیت نخواهیم بود.
اسلامی در ادامه با اشاره تفاهمنامههای امضا شده در بخش ریلی ادامه داد: در این بخش تفاهمنامههای چهار و پنج جانبه با کشورهای منطقه و آسیای میانه به امضا رسیده است. به این طریق شاهد حمل کالا از شرق به چین و بالعکس و بازگشایی دوباره راه آهن ایران به ترکیه هستیم که ارتباط ما را با اروپا برقرار می کند.
وی با اشاره به این که قطعا با وحدت رویه به وجود آمده حجم بار ترانزیتی به شدت متأثر از این تفاهمنامهها خواهد بود، گفت: سرمایهگذاری در حوزههای زیرساختی راه و شهرسازی را با وجود محدودیت منابع ارتقاء دادهایم و با متمرکز بر مدیریت منابع و استفاده بهینه از اعتبارات، توانستیم تحرک خوبی به پروژههای زیرساختی بدهیم؛ به گونهای که تا پایان دولت دوازدهم ۲۰۰۰ کیلومتر آزادراه به مجموعه آزادراههای کشور افزوده خواهد شد.
محمد اسلامی در ادامه با اشاره به فعالیت های سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در طرح اقدام ملی توسعه راههای روستایی گفت: توسعه راههای روستایی با هدف تحقق اشتغال روستاها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و به عنوان یک برنامه ملی راهاندازی شده است؛ به گونهای که تا پایان سال جاری و سال آینده، روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی احداث خواهد شد.
وی افزود: قرار است همچنین در کنار احداث راههای جدید، استفاده از تکنولوژی نوین، بهسازی و نوسازی راهها با هدف افزایش راندمان حمل و نقل و کاهش سوانح جادهای در دستور کار قرار گیرد.
وی در خصوص بهسازی جادهها یادآور شد: جاده چابهار ـ ایرانشهر، یکی از محورهای پرحادثه ما بود. در سال ۱۳۹۶ در این محور ۸۰۰ تا ۹۰۰هزار تن بار جابجا شد که یک میلیون و ۴۰۰هزار تردد در این جاده به ثبت رسید ولی تعداد تصادفات ۴۳۰ فقره و تعداد کشتهها ۹۰ نفر بود اما در سال ۱۳۹۷ علیرغم آنکه ۲.۵ میلیون تردد انجام شد و حجم بار عبوری سه برابر افزایش یافت، اما با استفاده از بهسازی و نوسازی این محور توانستیم تعداد تصادفات را به ۴۰۳ فقره و تعداد کشتهها را به ۸۹ نفر کاهش دهیم درحالیکه فعالیت بندری نیز همزمان در بندر چابهار رونق داشته است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: با تکمیل راهآهن چابهار ـ زاهدان از محل تزریق منابع صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب، این خط تا سال ۱۴۰۰ تکمیل میشود.
وی به نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای اعم از اتوبوس و کامیون اشاره کرد و گفت: با کمک نظام بانکی، امیدواریم نوسازی ناوگان جادهای شتاب بگیرد که هم شاهد افزایش راندمان حمل و نقل خواهیم بود و هم ایمنی جادهای و اشتغال در صنعت حمل و نقل رونق خواهد گرفت.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تفاهمنامه ای به میزان ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان ریلی امضاء کردهایم که برای اولینبار ۱۶ شرکت ریلی مسافری و باری، سفارش تولید ناوگان به شرکتهای تولیدکننده داخلی دادهاند و به زودی ناوگان جدید وارد صنعت حمل و نقل ریلی شده و به تدریج هر سه ماه یکبار شاهد افزوده شدن ناوگان جدید به این صنعت خواهیم بود.
اسلامی خاطرنشان کرد: قرار است در بخش صنعت هوانوردی، با تمرکززدایی از فرودگاههای تهران، ۶ هاب هوایی در کشور ایجاد کنیم که از این تعداد، پروازهای متعدد داخلی و بینالمللی انجام شود. در این خصوص نکته جالب در رسیدن به این پیشرفتها در جایی است که تمام این موفقیتها در سایه تحریمهای غیرقانونی اسکتبار جهانی رخ داده است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر در این صنعت بحث مهم هوشمندسازی لجستیک است. این نمایشگاه فرصتی است تا با توجه به این مقوله در راستای اقتصادی کردن حمل و نقل گام برداریم. به این شکل میتوانیم به تجار به خصوص تاجران بینالمللی اطمینان بهرهگیری از یک ناوگان استاندارد را داده و بهینه کردن هزینههای حمل شاهد شکوفایی کشور در پرتو صادرات غیرنفتی باشیم.