شناسهٔ خبر: 76249 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین المللی پل:

وزارتخانه بانک اطلاعاتی برای شناسایی خانه‌های خالی ندارد/ استفاده از اطلاعات سازمان‌های مختلف برای شناسایی خانه‌های خالی/ ایمنی پل‌ها، ایمنی مردم است

وزیر در جمع وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه این وزارتخانه بانک اطلاعاتی برای شناسایی خانه‌های خالی در اختیار ندارد، گفت: برای نیل به این هدف با استفاده از فرآیند داده‌کاوی از داده‌های سازمان‌های مختلف استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه مراسم افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین المللی پل در جمع خبرنگاران، با اشاره به طراحی سامانه املاک و اسکان گفت: وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی بانک اطلاعاتی در اختیار ندارد، اما قانون‌گذار این وظیفه را بر عهده این وزارتخانه گذاشته است.

وی ادامه داد: از آنجا که زمان زیادی از این مصوبه گذشته بود، تصمیم گرفتیم سامانه‌ای را طراحی کنیم تا با استفاده از داده‌های سازمان‌های مختلف به صورت داده کاوی خانه‌های خالی را تشخیص دهد و سازمان امور مالیاتی بتواند از صاحبان این خانه‌ها مالیات دریافت کند. این کار در حال حاضر انجام شده است. سامانه املاک و اسکان تا پایان سال عملیاتی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

استفاده از یافته‌های دانشگاه شرط عقل است

اگر لازم باشد بین راه و پل به خاطر محدودیت منابع یکی انتخاب شود، باید اولویت به پل و تونل داده شود

اسلامی با اشاره به پیوند وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه گفت: رابطه وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دو محور برقرار بوده که یک محور استفاده از یافته‌ها از طریق مهندسین مشاور برای طراحی و احداث زیربناهای حمل‌ونقل کشور و دیگری نگهداری این زیربناها است.

وی از زیربناهای حمل‌ونقل با عنوان سرمایه‌های بزرگ کشور یاد کرد و افزود: پل‌های بزرگ مانند موجودات زنده هستند و حیات مداوم دارند. به همین دلیل رسیدگی به آن ها نیاز به ضوابط خاص دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: استفاده از یافته‌های به روز دانشگاه هم شرط عقل است و هم اعتقاد ماست. بنابراین نظامی طراحی شده تا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بتواند از این داده‌ها و اطلاعات به روز استفاده کند.

۲۵ درصد از هزینه نگهداری راه‌ها صرف ابنیه فنی می‌شود

وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه پل‌ها به صورت منظم در حال بازسازی و نگهداری هستند، گفت: حدودا ۲۵ درصد هزینه نگهداری از راه‌ها، صرف نگهداری از ابنیه فنی مانند پل‌ها و تونل‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: نگهداری از پل‌ها برای ما اهمیت بسیاری دارد. به طوری که در بحث نگهداری اگر لازم باشد بین راه و پل به خاطر محدودیت منابع یکی انتخاب شود، باید اولویت به پل و تونل داده شود زیرا این ابنیه حساس هستند و نرخ تضعیف آن‌ها از جاده سریع‌تر است.

اسلامی با بیان اینکه ایمنی پل‌ها، ایمنی مردم است، گفت: بنابراین نگهداری از پل‌ها همواره اولویت دارد و جزو اقدامات روزمره سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.

نقش بخش خصوصی در نگهداری از ابنیه فنی

وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه با اشاره به نیاز صنعت به نیروی متخصص گفت: سه دسته از نیروها با مساله ساخت تونل و پل ارتباط دارند که شامل بخش طراحی، ساخت و نگهداری و بهره‌برداری می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی که قدرت محاسبه، تحلیل و خلاقیت دارند، در گروه طراحی جای گرفته و کسانی که ظرفیت و خلاقیت اجرایی دارند در بخش اجرا به کار گرفته می‌شوند.

اسلامی با اشاره به ضرورت توجه به مساله آموزش و تربیت نیروی کار در سه حوزه یاد شده گفت: افراد با توجه به استعدادهای خود در یکی از این سه بخش مشغول کار می شوند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با هر سه بخش یاد شده سر و کار دارد و از ظرفیت آن ها استفاده می کند. تمام این اقدامات توسط بخش خصوصی، نظیر تشکل‌ها و شرکت‌های مهندسی مشاور انجام می‌شود و سازندگان و نگهداری کنندگان نیز از بخش خصوصی هستند. این شرکت‌ها باید به نوسازی و منابع انسانی از لحاظ فکری و فناوری توجه کنند که ریزش و رویش منابع انسانی ما همواره بر اساس یافته‌های نوین و دانش روز باشد.