شناسهٔ خبر: 76282 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

خواب حذف ایران از جاده ابریشم را پریشان می‌کنیم/ ضرورت ارتقای سامانه سپهتن

جشن راهداری وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ظرفیت ترانزیت کالا در کشور ۵۰ میلیون تن در سال است، گفت: با ایجاد ظرفیت در شرکت‌ها و موسسات و تعامل با همکاران منطقه‌ای می‌توانیم سهم‌های از دست رفته را جبران و خواب‌هایی همچون حذف ایران از جاده ابریشم را پریشان کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی در مراسم گرامیداشت ۲۶ آذر، روز حمل‌و‌نقل و رانندگان اظهار داشت: خوشحالم و خدا را شاکر هستم که مراسم گرامیداشت این روز  را با خانواده حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار می‌کنیم و شاد باشد یاد امام (ره)، شهدای انقلاب و تمام ایثارگرانی که در طول تمام سال‌های انقلاب اسلامی جان فشانی کردند، همچنان در صحنه های گوناگون حاضر هستند و پرچم جمهوری اسلامی را در اهتزاز نگه داشته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «می‌توانیم سهم بزرگی را در حمل‌و‌نقل جادهای به اقصی نقاط کشور و جهان داشته باشیم» گفت: این برنامه می‌تواند با استفاده از فرصت‌های ترانزیتی، سامانه‌ها و ظرفیت‌های مهندسی ما برای توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در سرزمین و حتی صدور خدمات فنی-مهندسی رخ دهد که همواره می‌تواند برای کشور و نام ایران و ایرانی افتخار آفرین باشد.

اسلامی یادآور شد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اهتمام، اعتماد و تحرکی ویژه برای سازندگی وجود داشت و در دوره‌های مختلف اگرچه دچار نوسان بوده‌ایم اما چرخ توسعه در حرکت بوده است.

وی با اشاره به فشار دشمن براقتصاد و منابع درآمدی کشور گفت: اما همت، اراده، پشت کار وهمت عاشقانه سازندگان زیربناها و جامعه حمل‌و‌نقل توانسته است این نقصان را بی اهمیت کند و روند توسعه را ادامه دهد.

اضافه شدن 4 هزار کیلومتر بزرگراه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم

این عضو کابینه دولت بیان داشت: در دولت یازدهم و و دوازدهم ۴هزار کیلومتر بزرگراه به شبکه جاده‌ای کشور اضافه شده است که معادل سالانه ۷۰۰ کلومتر است. همچنین ۲۲۰ کیلومتر آزادراه به شبکه اضافه شده است و حدود ۵۸۰ کیلومتر تا پایان دولت دوازدهم به شبکه آزادراهی اضافه خواهد شد و این حکایت از روند نهضت ساخت و توسعه در کشور دارد.

اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ریلی نیز گفت: در این دولت راه‌‌آهن به  ۵ استان رسید و ۱۱۰۰ کیلومتر راه‌آهن تا پایان دولت دوازدهم به شبکه ریلی کشور اضافه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به طرح ابرار یا «اقدام برای راه‌های اولویت دار روستایی» اشاره کرد و گفت: به بیان برادران پیشکسوت جهاد سازندگی با اجرای این طرح «جهاد» دوباره احیا شده و ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی تا پایان سال تکمیل می‌شود. سال آینده نیز شاهد احداث و تکمیل ۳۰۰۰ کیلومتر دیگر خواهیم بود.

وی افزود: توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل و بهسازی و آماده‌سازی راه‌ها موجبات تسهیل در تردد ناوگان را فراهم می‌کند و با فراهم آوردن راه‌های ایمن و ارتقا بهره‌وری بر توسعه و رونق تولید اثر می‌گذارد. البته در تلاش هستیم با باتوجه به کمبود منابع زیرساخت‌های کشور را کیفی‌تر احداث کنیم.

توسعه ناوگان ادامه می‌یابد

 وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ما به ناوگانی نیاز داریم که از لحاظ کیفی و راندمان از استادارد قابل قبولی برخوردار باشد و رفاه راننده و ایمنی مسافر را تامین کند. از این رو بحث نوسازی که بنا به دلایل گوناگونی در رکود قرار گرفته است را با رایزنی ادامه می‌دهیم تا چرخه نوسازی ناوگان را با خروج ناوگان فرسوده تکمیل کنیم.

اسلامی تاکید کرد: باید کاهش مصرف انرژی و بهینه سازی آن برای حفظ محیط زیست در دستور کار قرار گیرد.

وی در خصوص شرکت‌ها و موسسات فعال در عرصه حمل‌ونقل نیز اظهار داشت: نظام نوینی در جهت رقابتی کردن کسب و کار با استفاده از فناوری‌های روز و هوشمند‌سازی برای افزایش راندمان و و بهره وری نیاز داریم تا در بخش تولید رقابتی‌تر در اقتصاد بدرخشیم و سرانه درآمدی کشور ارا فزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر نتوانیم قدرت لجستیکی کشور را متحول کنیم و سهم خود را در ترانزیت به دست نیاوریم، آیندگان ما را نمی بخشند. اکنون سالانه ۱۰ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام می‌شود که ۸۰ درصد آن جاده‌ای و ۲۰ درصد آن ریلی است. در حالیکه ظرفیت ۵۰ میلیون تن ترانزیت را در اختیار داریم. با ایجاد ظرفیت در شرکت‌ها و موسسات و تعامل با همکاران منطقه‌ای این حجم از بار ترانزیتی می‌تواند توسط شرکت‌های مقتدر جابجا شود تا ما بتوانیم سهم‌های از دست رفته را جبران و خواب‌ آنان که آرزوی حذف ایران از جاده ابریشم را در سر دارند، پریشان کنیم.

ضرورت ارتقای جایگاه شغلی رانندگان

وی گفت: رانندگی و خدمت در حوزه حمل‌و‌نقل و بودن در جاده و بیایان هیچ جیز جز عشق نیست. و این عشق است که جامعه ما را سرپا نگاه داشته و در بسیاری از خانواده‌ها در چند نسل ادامه یافته است. این ظرفیت باعث می‌شود این جامعه فاخر از یک سیستم مدیریت مقتدر برخوردار باشد تا مهارت‌های خود را روز افزون کند و بتواند ارزش جایگاه شغلی خود را به نسل آینده انتقال دهد.

اسلامی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته اکثر کسانی که در عرصه حمل‌و‌نقل کار می کنند، دارای مدارک تحصیلی و رتبه ویژه هستند تا بتوانند در ترانزیت مسئولیت داشته باشند. ما نیز باید مراتب ارتقا جایگاه شغل حمل‌و‌نقل را با سیستم‌های رتبه بندی فراهم کنیم و برای همیشه در فرهنگ کشور جای دهیم تا این شغل گسترش یابد.

وی ضمن تقدیر از تشکل های حمل‌‌ونقل بیان داشت: در سال ۹۸ این تعاملات و رفت و آمد‌ها و هم فکری متفاوت‌تر از گذشته برگزار شد. اما باید  کمیته‌های راهبری  و سیاست گذاری با حضور نمایندگان تشکل‌ها تقویت شود تا یک جامعه هماهنگ و قدرتمند داشته باشیم که برای پیشرفت کشور همواره آماده باشند.

اسلامی افزود: در سال ۹۸ همچون زمان فرمان تاریخی امام خمینی (ره) ما نیاز به حضور روزانه ۱۰۰۰ کامیون در بندر امام داشتیم اما بیش از ۳۰۰۰ دستگاه در روز به سمت این بندر حرکت کرد و نشان داد که عشق به وطن یک مشعل فروزان است. در اربعین نیز اقدامی افتخار آفرین رخ داد و رانندگان نقش ارزشمندی برای جابجایی زائران ایفا کردند. با توجه به تجارب مدیران سازمان راهداری و تعامل با پلیس همواره تعداد اتوبوس‌ها از تعداد مراجعین بیشتر بود و هیچ زائری معطل نشد. این حاصل کار فداکارانه شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان بود.

از ضعف آموزش رنج می‌بریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از وضعیت رانندگی در کشور و فرهنگ رانندگی خیلی رنج می بریم، گفت: بحث آوزش و کیفیت گواهینامه باید مورد توجه قرار گیرد. ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه اتوبوس و کامیون باید معلم جاده‌ها باشند، و به گونه ای رفتار کنند که سرمشق سایر رانندگان باشند تا شاهد کیفیت‌بخشی در رانندگی شهر و جاده ها باشیم. این نیاز کشور است.

وزیر راه و شهرسازی  بیان داشت: ضرورت دارد سامانه سپهتن ارتقا یابد تا کاربر جاده و خانواده رانندگان ناوگان بار و مسافر بتوانند موقعیت مکانی کامیون یا اتوبوس را مشاهده و رصد کنند.

اسلام در پایان خاطرنشان کرد: زندگی در جاده معنا پیدا می‌کند و جاده بستر زندگی است. شیرین ترین لحظات خانواده‌ها در سفر است و وظیفه ماست که این لحظات را شیرین تر کنیم.