شناسهٔ خبر: 76373 - سرویس استان‌ها

برای نخستین بار درقم کلید خورد ؛

اجرای طرح بهسازی و روکش آسفالت لایه نازک درسطح محورهای استان قم

غلطك رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم عنوان کرد : با اعتباری افزون بر ۴۰ میلیارد ریال ، طرح بهسازی و روکش آسفالت ( روش لایه نازک ) در۲۴ کیلومتر از محورهای جاده ای استان قم اجرایی شد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استا ن قم، به منظور افزایش ضریب ایمنی و تسهیل ترافیک سفرهای برون‌شهری، طرح اجرای روکش آسفالت به روش لایه نازک در۲۴ کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان قم عملیاتی شد.

 رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم درتوضیح خبر فوق افزود :  روش اجرایی این طرح ( آسفالت لایه نازک ) که از مخلوط آسفالت کارخانه ای اصلاح شده پلیمری با دانه بندی میان تهی (Gap Grad  ) است که برای نخستین باراست که درسطح محورهای جاده ای استان عملیاتی می‌شود .

محمدرضا زیدآبادی طول این پروژه را افزون بر ۲۴ کیلومتر دانست و اضافه کرد : این طرح دردومحور کمربندی قم – اراک (به طول ۹ کیلومتر) و محور قم – سلفچگان( به طول ۱۵کیلومتر) اجرا می‌شود.

وی اعتبار این پروژه را افزون بر ۴۰ میلیارد ریال دانست و درخصوص بازه زمانی آن نیز عنوان کرد : مدت قرارداد اجرایی این طرح یکساله است.

وی زمان آغاز عملیات اجرایی طرح روکش آسفالت به روش لایه نازک در محور کمربندی قم – اراک را نیز پس از تکمیل ۱۵ کیلومتر سلفچگان به قم و منوط به مساعد بودن شرایط جوی دانست وعنوان کرد: در طرح بهسازی و روکش آسفالت به روش لایه نازک، ضخامت آسفالت سطح ۵/۲ سانتی متر است درحالی که در روش معمول، حداقل ضخامت لایه رویه آسفالت ۴ سانتی متر است.

  وی ادامه داد : بمنظور حمایت از تولیدات داخلی جهت بهبود و ارتقا مقاومت آسفالت لایه نازک ، از مواد پلیمری تیس  ۱۴۱۰ (ساخت ایران) استفاده می‌شود.

وی مزایای اجرای روکش آسفالت به روش لایه نازک در مقایسه با سایر گزینه‌ها را بهبود مقاومت لغزندگی در زمان بارندگی، کاهش انعکاس نور و تمایز بهتر با خط کشی مسیر، اجرای سریع و کاهش انسداد ترافیک در زمان اجرا ،  پاشش کمتر آب های سطحی و دید بهتر رانندگان در زمان بارندگی، عمر خستگی زیاد و مقاومت در برابر ترک های پوست سوسماری عنوان کرد.

 رییس اداره نگهداری راههای استان قم ادرخصوص دیگر ویژگی های اجرای این طرح اظهار داشت : استفاده از این فن آوری با توجه به ضخامت کم و درنتیجه مصرف کمتر مصالح بار مرده وارده بر ابنیه جاده ای را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد .

زیدآبادی درخاتمه برضرورت نگهداری راه و ابنیه جاده‌ای با استفاده از روشهای نوین تاکید کرد و بیان داشت‌: راه‌ها و ابنیه فنی سرمایه‌های ملی هر کشور بوده و نقشی اساسی درمبادلات اقتصادی ، فرهنگی و ... دارند. وظیفه توسعه و صیانت از آن‌ها بخصوص دراستانی که راههای آن کریدور ارتباطی ۱۷ استان با مرکز کشور است ، امری همگانی بوده که باید مجدانه نسبت به پی گیری آن ساعی باشیم.