شناسهٔ خبر: 76450 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس اداره کل اعتبارات و تامین مالی بانک مسکن خبر داد

پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بازسازی توسط بانک مسکن

سیل رییس اداره کل اعتبارات و تامین مالی بانک مسکن از پرداخت ۶۷۳ میلیارد و ۸۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تسهیلات به سیل زدگان کشور در دو مرحله خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضاصالحی شهرابی، رییس اداره کل اعتبارات و تامین مالی بانک مسکن با بیان اینکه تسهیلات پرداخت شده به سیل‌زدگان کشور در دو مرحله و در قالب دو عقد متفاوت بنابر دستورالعمل بانک‌مرکزی پرداخت شده، گفت: تسهیلات اعطایی از سوی شعب بانک مسکن به هموطنان آسیب‌دیده در جریان سیل سال جاری، در دو مرحله و در قالب تسهیلات بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی و همچنین کمک به تامین هزینه­‌های امور معیشتی پیش­‌بینی شد.

وی به تسهیلات پرداخت شده در مرحله نخست اشاره و اظهار کرد: تسهیلات اعطایی در مرحله نخست در قالب قرض‌الحسنه و در سه محور بازسازی، تعمیر و تامین امور معیشتی در نظر گرفته شد. در این قالب، تا تاریخ ۲۱ آذرماه سال جاری، مجموعا ۱۹ هزار و ۲۲۵ پرونده برای اخذ تسهیلات به شعب ۲۱ استان آسیب دیده از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد که از این تعداد ۱۸ هزار و ۴۹۶ پرونده تسهیلات موردنظر خود دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: کارنامه عملکرد تسهیلات پرداخت شده در این مرحله نشان می دهد مجموع رقم پرداختی در سه محور بازسازی، تعمیر و تامین امور معیشتی سیل‌زدگان معادل ۳۷۴ میلیارد و ۸۹۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. آنطور که جزییات این کارنامه نشان می دهد بیشترین تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده به لحاظ تعداد به حوزه تعمیر واحدهای مسکونی روستایی و شهری مربوط می­‌شود به طوری که در بازه زمانی مذکور مجموعا ۸ هزار و ۲۳۶ پرونده موفق به اخذ تسهیلات از شعب بانک مسکن شده اند.

به گفته وی در حوزه بازسازی واحدهای مسکونی شهری تعداد ۵۰۴ پرونده، در بخش بازسازی واحدهای مسکونی روستایی تعداد ۴ هزار و ۴۸۸ پرونده و در بخش امور معیشتی و لوازم خانگی نیز ۵ هزار و ۲۶۸ پرونده تسهیلات قرض الحسنه دریافت کرده اند.

رییس اداره کل اعتبارات و تامین مالی بانک مسکن همچنین به جزییات تسهیلات پرداخت در قالب سایر عقود نیز اشاره کرد و به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: در مرحله دوم نیز مجموعا ۱۶ هزار و ۳۵۵ پرونده به شعب بانک مسکن در ۲۱ استان کشور معرفی شدند. تا تاریخ ۲۱ آذرماه نیز به ۱۳ هزار و ۳۴۰ پرونده تسهیلات پرداخت شده است.

صالحی با بیان اینکه رقم تسهیلات پرداخت شده در مرحله دوم نیز قابل توجه بوده، عنوان کرد: در مرحله دوم نیز تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک مسکن در هر سه حوزه بازسازی، تعمیر و تامین امور معیشتی بوده که از ابتدای سال جاری مجموعا رقمی معادل ۲۹۸ میلیارد و ۹۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان محاسبه شده است.

صالحی همچنین در خصوص روند تسهیلات دهی به سیل زدگان گفت: بانک مسکن به طور فعالانه آمادگی دارد تا به تمامی تقاضاهای اخذ تسهیلات در استان‌های سیل زده پاسخ دهد. البته بررسی ها نشان داده که در تعداد زیادی از استان های سیل زده، تمامی تقاضاها امکان اخذ تسهیلات قرض الحسنه را پیدا کرده اند و به تمامی تقاضاها پاسخ داده شده است.