شناسهٔ خبر: 76514 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان:

دستورالعمل طراحی سازه‌های ساختمان تدوین می‌شود/ارائه برنامه‌های وزارت راه‌وشهرسازی در اقدام ملی مسکن در دومین نمایشگاه صنعت ساختمان

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از تدوین دستورالعمل راهنمای محاسبات و طراحی ساختمان خبر داد و گفت: در این دستورالعمل، توجه به طراحی سازه‌های ساختمان و نکاتی که باید مهندسان مدنظر قرار دهند، مورد تاکید است.

حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص نمایشگاه صنعت ساختمان که از ۸ تا ۱۰ دی در هتل المپیک برگزار می‌شود، گفت: آخرین دستاوردها در حوزه صنعت ساختمان در این نمایشگاه به نمایش در می‌آید.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از ارایه تحقیقات و الگوهای مناسب صنعت ساختمان توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این نمایشگاه خبر داد و اعلام کرد: در نمایشگاه صنعت ساختمان، اهداف و برنامه‌های وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه مسکن و ساختمان ارائه خواهد شد. در عین حال بخشی از برنامه‌های نمایشگاه نیز به معرفی چگونگی تامین مسکن در طرح اقدام ملی تخصیص می‌یابد.

مانی‌فر تصریح کرد: انتظار می‌رود تا در نمایشگاه صنعت ساختمان مجموعه فعالیت‌ها در خصوص ایمنی، BIM (مدلسازی اطلاعات ساختمان) و همچنین فعالیت‌هایی که در تدوین پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ در خصوص اجزای غیرسازه‌ای ساختمان تدوین شده نیز ارایه شود و مورد بحث و تبادل‌نظر قرار بگیرد.

وی بر تبادل‌تجربیات در دومین نمایشگاه صنعت ساختمان تاکید کرد و گفت: دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در حال تدوین و آماده‌سازی دستورالعمل مربوط به محاسبه طراحی ساختمان است که این کار در مرحله داوری قرار دارد و تحت عنوان راهنمای محاسبات و طراحی ساختمان شناخته می‌شود. در این دستورالعمل، توجه به طراحی سازه‌های ساختمان و نکاتی که باید مهندسان مد نظر قرار دهند، مورد تاکید است.

گفتنی است، دومین نمایشگاه صنعت ساختمان، ۸ تا ۱۰ دی در هتل المپیک برگزار می‌شود. موضوعات کنفرانس و دومین نمایشگاه صنعیت ساختمان شاملِ بافت‌های فرسوده، ارزیابی و بهسازی سازه‌های موجود، مصالح و روش‌های تولید صنعتی، مدیریت کیفیت و بهره‌وری، نظامات اداری، حقوقی، قراردادی و بیمه، تامین سرمایه و شناسایی چالش‌های آن، شهرهای هوشمند، معماری، شهرسازی و توسعه پایدار، و در نهایت کاربرد انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در صنعت ساختمان است.