شناسهٔ خبر: 76528 - سرویس استان‌ها

۲۵ دستگاه شتاب‌نگار مطالعات زلزله در استان همدان نصب شد

كنفرانس رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: با پیگیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی تا کنون ۲۵ دستگاه شتاب نگار در استان نصب شده است.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، محمد رضا قرائی، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در نشست تخصصی با رویکرد کاهش خطرپذیری ابنیه در مخاطرات طبیعی عنوان کرد: دستگاه‌های شتاب‌نگار کانون زلزله را شناسایی می‌کنند که در امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده موثرند.

قرائی با اشاره به اینکه در استان یک نقشه واحد خطرپذیری نداریم، گفت: نیاز است که در استان یک نقشه خطرپذیری واحد تهیه شود و برای هر خطری راهکار مورد نیاز در جهت رفع خطر ارائه شود.

وی با بیان این مطلب که دراستان دو شهرستان رزن و نهاوند زلزله‌خیز هستند ، یادآورشد: در این شهرها حتی‌الامکان در حریم گسل‌ها نباید ساخت و ساز صورت گیرد و یا با ضوابط مشخص ساخته شود.

علیمردان طالبی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز در این سمینار گفت: هدف از برگزاری این سمینار بهره‌گیری از تجارب برای کاهش تلفات و خسارات بعد از این است.

وی افزود: یکی از معضلات در زلزله حجم سنگین ترافیک در مناطق زلزله‌زده است که باعث کندی ورود و خروج می‌شود. بنابراین باید ورود و خروج افراد و ماشین‌آلات با برنامه‌ریزی و کنترل انجام شود. همچنین در بحث امداد و نجات و توزیع اقلام امدادی باید یک مدیریت واحد شکل بگیرد و برای آسیب‌دیدگان بانک اطلاعاتی ایجاد شود .

طالبی با اشاره به اینکه رسانه‌ها ابزاری موثر در تسهیل مدیریت بحران هستند، افزود: آموزش عوامل رسانه در خصوص نحوه ارائه گزارش و تعامل با دستگاه‌ها و مردم و همچنین پایش رسانه‌های محلی، بومی ، ملی و مجازی از جمله پیشنهادات ما در رسانه است.