شناسهٔ خبر: 76542 - سرویس جاده‌ای

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد

نیاز راه‌های کشور به سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان/ اعلام نتایج گزارش سال ۹۷ سامانه «پی‌ ام اس»

راهداری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در زمستان سال گذشته حتی یک نفر به دلیل سرما و یخ‌زدگی در جاده‌ها فوت نشد. این در حالی است كه بر اثر سرمای شدید اخیر در امریکا ۸ نفر جان خود را در جاده‌ها از دست دادند.

حیدر مطاعی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش راهداری اظهار داشت: در این دوره تلاش شده است با برداشت مکانیزه اطلاعات جاده‌ها از طریق سامانه PMS، نگاه علمی‌تر و شناخت کامل نسبت به وضعیت راه‌ها حاصل شود.

وی افزود: با استفاده از سامانه PMS، نوع فعالیت‌ها در بخش راهداری بر اساس خرابی‌های شدید، متوسط و کم به طور دقیق شناسایی و سعی شده است از روش‌های نوین و اقدامات پیشگیرانه مانند «فوگسیل» استفاده شود.

۹ درصد راه‌های شریانی دچار خرابی شدید

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به گزارش سال ۹۷ سامانه PMS گفت: طبق این گزارش بالغ بر ۳۲ درصد راه‌های شریانی سالم، ۳۵ درصد دچار خرابی کم، ۲۴ درصد دچار خرابی متوسط  و ۹ درصد دچار خرابی شدید هستند. راه‌های فرعی و غیرترانزیتی نیز در اولویت دوم قرار می‌گیرند.

مطاعی افزود: از مجموع ۸۸ هزار کیلومتر راه‌های شریانی و غیرشریانی به غیر از راه‌های روستایی، ۳۵ درصد از سلامت برخوردار هستند و ۳۰ درصد دچار خرابی  کم و ۱۱ درصد دچار خرابی شدید هستند.

وی یادآور شد: بر اساس گزارش‌های PMS، بودجه‌ راهداری و میزان اعتبارات مورد نیاز سالانه مشخص می‌شود.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «برای انجام عملیات راهداری در قبال ۳۶ هزار کیلومتر راه‌های شریانی در کشور به سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز است» گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت با اعتبارات و تخصیص‌ها حدود ۳۵ درصد این مبلغ تامین می‌شود. لذا با بهینه‌سازی هزینه‌ها و اولیت‌بندی جاده‌ها با اولویت کریدورهای ترانزیتی تلاش شده با نگهداری به موقع، سطح سرویس جاده‌ها حفظ شود. اگرچه نیمی از منابع داخلی بخش راهداری صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

اجرای عملیات راهداری زمستانی با اولویت‌بندی جاده‌ها

مطاعی در ادامه عملیات راهداری زمستانی را حائز اهمیت ویژه‌ای بر شمرد و گفت: راهداری زمستانی به دلیل اینکه با جان مردم ارتباط مستقیم دارد، یکی از اساسی‌ترین و حاکیمی‌ترین اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است. به همین خاطر در زمستان سال گذشته به رغم بارش‌ها در ۴.۵ ماه از سال، شاهد بودیم که هیچ یک از جاده های کشور با انسداد جدی مواجه نشد.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات راهداری زمستانی، اقدامات بر اساس اولویت‌بندی انجام می‌شود و ۲۲ هزار کیلومتر شبکه بزرگراهی و آزادراهی کشور در اولویت قرار دارند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به راهداری زمستانی ۹۸ نیز اظهار داشت: به خاطر بارش‌ها، راهداری زمستانی به صورت غیررسمی از اواسط آبان‌ ماه آغاز شد، اما به صورت رسمی از ۲۰ آذر در قالب رزمایش شروع شد که ۱۲ هزار راهدار، ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات راهداری و ۹۴۰ راهدارخانه به صورت شبانه‌روزی در آماده باش کامل هستند.

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تجهیز ۸۴۰۰ دستگاه از ماشین آٖلات راهداری به «جی‌پی‌اس» و بهره گیری از ۷۹۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در شبکه جاده‌ای کشور بیان داشت: با توجه به تشکیل ستاد فرماندهی حمل‌ونقل و راهداری زمستانی در سازمان، کیفیت و وضعیت جاده‌ها در نقاط مختلف کشور رصد می شود و در صورت نیاز ماموریت‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی را به راهداران و ماشین آلات ابلاغ می‌شود.

وی یادآور شد: در زمستان سال گذشته حتی یک نفر به دلیل سرما و یخ‌زدگی در جاده‌ها فوت نشد. این در حالی است طبق اخبار منتشر شده از سوی رسانه ملی در کشور امریکا براثر سرمای شدید ۸ نفر جان خود را در جاده‌ها از دست داده‌اند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابراز امیدواری کرد، به سعی و کوشش راهداران که در خط مقدم قرار دارند، ترددی ایمن در زمستانی پر بارش برقرار باشد.

پیشرفت بالای پروژه‌های بازسازی بر اثر سیلاب

مطاعی با اشاره به آخرین وضعیت اقدامات در قبال سیلاب پایان ۹۷ و ابتدای ۹۸ اظهار داشت: طبق گزارش‌ها، سیل به ۱۵ هزار کیلومتر از راه‌ها و جاده‌های کشور و نزدیک به ۷۰۸۰ پل و ابنیه فنی آسیب رساند.

وی یادآور شد: طبق برنامه مقرر شده بود که بازگشایی راه‌ها در اولویت باشد، که ظرف دو ماه این برنامه محقق شد. به طور مثال در حد فاصل اندیمشک به پل دختر پل بزرگی به طول تقریبی ۱۰۰۰ متر ساخته شد که مورد بازدید وزیر راه و شهرسازی نیز قرار گرفت.

معاون راهداری سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به میزان تخصیص‌ها بیان داشت: طبق برآورد انجام شده ۳۵۰۰ میلیارد تومان به جاده‌ها خسارت وارد شد و اواخر تیرماه، سازمان برنامه‌و‌بودجه اعتباری حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرد که ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن برای حوزه راهداری است.

مطاعی خاطرنشان کرد: از این ۱۱۰۰ میلیارد تومان ابلاغی، ۶۰۰ میلیارد تومان در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفت که سهم هر استان مشخص شده است. در کنار آن ۵۰۰ میلیارد تومان نیز به ۲۰ استان برای ترمیم و بازسازی راه‌های فرعی، غیرشریانی و روستایی ابلاغ شده است.

وی بیان داشت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اهتمام ویژه پروژه‌های بازسازی را طبق اعتبارات دریافتی جلو می‌برد و هم اکنون پروژه‌ها در استان‌های مختلف از پیشرفت مطلوبی برخوردار هستند.