شناسهٔ خبر: 76604 - سرویس استان‌ها

مديركل راه وشهرسازي خراسان جنوبي خبر داد

آغاز قطعه ۱۶ راه‌آهن شرق کشور در خراسان جنوبی/ نیاز به احداث ۲۰۰۰ کیلومتر باند دوم در استان

ریل گذاری مديركل راه وشهرسازي خراسان جنوبي در بازديد معاون رييس جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه كشور از پروژه راه آهن بيرجند گفت: وجود پروژه هاي عمراني استان را به كارگاه راهسازي تبديل كرده است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي به نقل از اداره ارتباطات واطلاع رساني اداره كل راه وشهرسازي استان خراسان جنوبي، نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه سفر به اين استان از روند اجرای قطعه ۱۶ راه آهن زاهدان - بیرجند - ایستگاه یونسی در شرق کشور بازدید کرد.

مهدي جعفري در این بازدید با ارائه گزارش پروژه گفت: قطعه ۱۶ راه آهن شرق کشور در خراسان جنوبی به طول ۳۲ کیلومتر مهرماه امسال با پیگیری و تلاش مدیریت عالی استان و مساعدت دولت آغاز به کار کرد.

مديركل راه وشهرسازي خراسان جنوبي با اشاره به اینکه عملیات زیرسازی پروژه در حال انجام است، افزود: شرکت ویسا با مبلغ ۹۰ میلیارد تومان برنده مناقصه راه آهن در این قطعه شده که به مدت ۴۲ ماه تعهد اجرای طرح را داردودر حال حاضر ۲۵ دستگاه در پروژه مشغول کار هستند که پیمانکار مشغول آماده سازی تونل در کیلومتر ۶ راه آهن است.

وی از پیشرفت ۷ درصدی پروژه خبر داد و افزود: این پروژه در سال جاری ۲۵ میلیارد تومان اعتبار داشته که با پیگیری‌های استاندار و مساعدت سازمان برنامه و بودجه تخصیص پیدا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از سال ۹۵ تا پایان ۹۷ حدود سه میلیارد تومان برای این پروژه در سه استان هزینه شد، گفت: علاوه بر اعتبار مصوب امسال، از محل فاینانس داخلی ۳۸ هزار میلیارد ریال برای قطعه بیرجند - یونسی در هیات دولت مصوب شد و کنسرسیومی در قالب شرکت‌های راهسازی برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی گفت: برای احداث راه آهن زاهدان - بیرجند نیز مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو توسط هیات دولت مصوب شده که حداقل دوره تامین مالی تسهیلات یادشده ۱۰ ساله است. راه آهن زاهدان - بیرجند - ایستگاه یونسی ۹۰۱ کیلومتر طول دارد که یک قطعه از زاهدان - زابل - بیرجند به طول ۶۳۰ کیلومتر در دست اجرا است.

وی با اشاره به شروع ۲ قطعه در محور بیرجند تا ایستگاه یونسی گفت: این محور ۲۷۱ کیلومتر بوده که قطعه ۲۳ در استان خراسان رضوی به طول ۵۸ کیلومتر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه چهار در استان سیستان و بلوچستان به طول ۶۷ کیلومتر، ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی  و قطعه ۱۶ در استان خراسان جنوبی به طول ۳۲ کیلومتر هفت درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد نیروهای به کار گرفته در پروژه راه آهن خراسان جنوبی بومی هستند و آمادگی داریم تا پایان سال آینده ۲۰۰ کیلومتر باند دوم را تحویل مردم دهیم که امیدواریم این رقم تا پایان دولت بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر برسد که با این روند ۵۰ درصد طول باندهای دوم استان به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تکمیل شبکه راه‌های خراسان جنوبی نیازمند احداث ۲ هزار کیلومتر باند دوم هستیم گفت: تاکنون ۶۱۴ کیلومتر باند دوم ساخته شده و با توجه به تخصیص اعتبار مصوب سفر سال گذشته روند راهسازی در استان قوت زیادی گرفته و پروژه‌ها فعال شده‌اند.

وی با اشاره به افتتاح ۱۲۴ کیلومتر باند دوم در اردیبهشت ماه امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از ابتدای امسال نیز ۹۰ کیلومتر باند دوم آسفالت و ۸۶ کیلومتر آماده آسفالت است.

جعفری از رشد چهار برابری اعتبارات حوزه راه‌های استان در سال جاری خبر داد و گفت: پایه بودجه استان برای سال‌های آینده نیز بسته شده و در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۱۱۲ درصد رشد اعتبارات را خواهیم داشت.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون ۲ پروژه راه آهن در استان شروع شده، ۱۰۰ کیلومتر باند دوم اجرایی می‌شود و ۱۷۰ کیلومتر پروژه‌هایی است که به مناقصه رفته یا در حال برگزاری مناقصه بوده لذا از این رو استان تبدیل به کارگاه راهسازی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت ضروری محور بیرجند به طبس گفت: محورهای طبس به یزد و طبس به اصفهان ردیف مصوب اعتباری دارد اما محور بیرجند به طبس از ردیف اعتباری بهره مند نیست و محور فردوس به سمت بیرجند نیز نیازمند مساعدت است.