شناسهٔ خبر: 76741 - سرویس ریلی

معاون شرکت راه‌آهن عنوان کرد:

کاهش وابستگی ایران در تولید ناوگان ریلی /رشد ۹۵ درصدی ناوگان نسبت به مدت مشابه سال قبل

هادی ضیایی مهر معاون ناوگان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان انیکه «بخش عمده‌ای از ۳ هزار قطعه لکوموتیو در داخل کشور بومی سازی شده است» گفت: با تولید داخلی قطعات لکوموتیو واگن‌های باری و مسافری و خودکشش کاهش وابستگی ایران در تولید و نگهداشت ناوگان ریلی حاصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ،محمد هادی ضیایی مهر با حضور در شبکه ایران کالا با اشاره به تولید ناوگان داخلی ریلی در کشور اظهار داشت: رویکرد دولت٬ مجلس شورای اسلامی٬ وزارتخانه‌های «راه و شهرسازی» و «صنعت، معدن و تجارت» همچنین «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران» حمایت از تولید داخلی در ناوگان ریلی است و این امر با انتصاب سعید رسولی به عنوان مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی سرعت گرفته است.

وی افزود: با تدبیر مدیرعامل شرکت راه‌آهن، تفاهم‌نامه‌‌های گوناگونی از جمله با سازمان برنامه و بودجه منعقد و شرایطی فراهم شد تا سرمایه گذاران و تولید‌کنندگان از منابع مالی قانونی مانند تبصره ۱۸ قانون بودجه و ماده ۱۲ رفع موانع تولید استفاده کنند و رونق تولید را شاهد باشیم.

معاون ناوگان شرکت راه‌‌آهن با بیان اینکه سالانه ۵۰ میلیون تن بار و ۳۰ میلیون نفر مسافر از طریق خطوط ریلی در کشور جا‌به‌جا می‌شوند، گفت: برای تامین این میزان ناوگان چاره‌ای جز استفاده از تولیدکننده داخلی نیست به همین خاطر راه‌آهن جمهوری اسلامی توانست روند تولیدات داخلی در حوزه ناوگان ریلی را توسعه دهد. نتیجه این اقدام ورود ۵۴۶ دستگاه انواع لکوموتیو٬ واگن باری، مسافری و خودکشش توسط سازندگان داخلی از ابتدای سال تا کنون بوده است.

وی بیان داشت: خوشبختانه با ورود این تعداد ناوگان ریلی داخلی در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد  ۹۵ درصدی ورود ناوگان ریلی به چرخه بهره‌برداری هستیم.

ضیایی مهر با بیان اینکه «این دستاورد ملی و تولید ناوگان ریلی داخلی با وجود تحریم‌های امریکا نشان دهنده اقتدار ملی است» تصریح کرد: مهندسان داخلی توانستند در سال رونق تولید علاوه بر دستیابی به تولید قطعات داخلی ناوگان ریلی، از روند کاهشی و یا حفظ وضع موجود ناوگان راه‌آهن با توجه به توسعه زیرساخت‌ها در این سال‌ها جلوگیری کنند.

معاون ناوگان شرکت راه‌‌آهن خاطرنشان کرد: در بخش لوکوموتیو ۲ درصد٬ در بخش مسافری و خود کشش ۷ درصد و در بخش ناوگان باری ۳ درصد افزایش را شاهد هستیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه میزان قابل توجهی ناوگان ریلی در آستانه نوروز به چرخه بهره‌برداری افزوده خواهد شد گفت: از ابتدای سال جاری تولیدات ناوگان در واگن پارس رکورد ۲۰ ساله اخیر را شکسته است و اهتمام دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت راه آهن بر تداوم این روند است.