شناسهٔ خبر: 76771 - سرویس مسکن و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی در جشنواره ملی نوآوری در حوزه ساخت‌و‌ساز:

انتقال جامعه از کارمندی به کارآفرینی نیاز امروز جامعه است/ بی‌توجهی دانشگاه‌ها به بازار کار در جذب دانشجو

بازدید وزیر راه‌و‌شهرسازی از جشنواره ملی نوآوری در حوزه ساخت‌و‌ساز وزیر راه و شهرسازی انتقال جامعه از کارمندی به کارآفرینی را نیاز مبرم کشور خواند و بر فراهم کردن زمینه‌های لازم برای صادرات خدمات استارتاپ‌‌های حوزه ساخت و ساز تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی  از کارخانه نوآوری آزادی تهران، محل برگزاری نخستین جشنواره ملی نوآوری در حوزه ساخت‌وساز بازدید کرد.

اسلامی در حاشیه بازدید از این جشنواره، بسترسازی‌ و فرهنگسازی‌ در این حوزه را عاملی برای کمک به ایجاد ارزش افزوده خواند و با بیان اینکه، در این شرایط عده‌ای تصور می‌کنند، دولت باید سرمایه‌گذاری کند و انتظار اشتغال دولتی وجود دارد، بسترسازی‌ ایجاد استارتاپ‌ها با به‌کارگیری ایده‌های خود آنان می‌تواند به اشتغال جوانان کمک کند. اما از سویی دانشگاه‌ها بدون توجه به ظرفیت و نیاز بازار کار، رشته‌هایی دایر می‌کنند؛ در حالی كه اگر در هر خانه‌ای را باز کنید می‌بینید چند دانش‌آموخته بیکار و فاقد مهارت در آن زندگی می‌کنند که به دغدغه بزرگ جامعه تبدیل شده‌اند. موضوعی که  امروز افزون بر رکود اقتصادی در جامعه وجود دارد و به رنج بزرگی برای مردم تبدیل شده است، بیکاری جوانان تحصیل کرده‌ای است که پیش چشم خانواده‌ها هستند.

وی، انتقال از فضای کارمندی به کارآفرینی را نیاز امروز جامعه دانست و افزود: باید بتوانیم از دانشی که کسب کرده‌ایم، مهارتی پیدا کنیم تا‌ با آن ارزش افزوده ایجاد کنیم؛ از این طریق است که این این انتقال رویکرد اتفاق می‌افتد و در مسیری قرار می‌گیریم که اقتصاد کشور شکوفا شود.

اسلامی، حرکت جدی به سمت صنعتی‌سازی را از نیازهای مبرم کشور در شرایط فعلی دانست و عنوان کرد: از این طریق می‌توانیم بهینه‌سازی در مصرف، منابع و زمان را تقسیم کنیم.

وی گفت: ایده‌های نو و خلاقانه این جشنواره و استارت‌آپ‌های حاضر در آن که به حوزه‌های گوناگون ورود کرده‌اند، نمایی هستند که می‌توانند، سازندگان و صنعتگران را جذب کنند و با استفاده از ایده‌های خلاق ما را به سمت دستیابی به فرهنگ صنعتی‌سازی سوق دهند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مصالح نوین، تکنولوژی‌های ساخت جدید و فرآیندهای مدیریتی خلاق، می‌توانند چرخه عمر، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌ها و تاسیسات را مدیریت کنند.

وی گفت: این نگاه و رویکرد در زمره سیاست‌های ما است. مباحث فنی و الزامات مقررات ملی ساختمان که از این حرکت‌ها، پشتیبانی و حمایت می‌کند، می‌تواند از ایده‌ها و دستاوردهای نو استفاده کنند. باید با انجام روان‌سازی لازم، این موضوع را در فرهنگ جامعه نهادینه‌سازی و به‌گونه‌ای از آن بهره‌برداری کنیم که بتوان برای آن بازار صادراتی نیز فراهم کرد.

اسلامی در این بازدید از سالن‌های مختلف کارخانه نوآوری آزادی بازدید و با حضور در سالن زاویه از استارتاپ‌های مستقر در این سالن به تفصیل بازدید و در فضایی صمیمی با جوانان فعال در تیم‌های گوناگون استارتاپی گفت‌وگو کرد. در این کارخانه بیش از ۱۵۰ تیم استارتاپی با جمعیتی بالغ بر هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

گفتنی است، این جشنواره با حمایت بانک مسکن از روز دوشنبه نهم دی‌ماه آغاز شده است و به‌مدت سه روز در محل کارخانه نوآوری آزادی برپا است.

گزارش تصویری این بازدید را اینجا ببینید.