شناسهٔ خبر: 76823 - سرویس وزارتی

وزير راه و شهرسازی:

پرونده مسكن مهر اردبيل تا پايان سال بسته می‌شود/ احداث ۱۸۰ هزار واحد مسكونی اقدام ملی مسكن در كشور آغاز شده است

سفر اردبیل وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز كار ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسكونی را در سطح كشور شروع كرده‌ايم و در هيچ كجا پروژه تعطيل نداريم، مگر پروژه‌ای كه در دستگاه قضايی پرونده داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم ساخت ۵۴۰ واحد مسكونی اقدام ملی اظهار كرد: امروز در استان اردبیل شاهد افتتاح پروژه‌هایی بودیم كه حدودا ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برده است و ما ۴۵۶ میلیارد تومان آن را شامل فرودگاه،‌ سایت هواشناسی، بزرگراه، بهبود راه اصلی و احداث راه های فرعی افتتاح كردیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر این كار ساخت  ۹۰۶ واحد مسكونی مسكن مهر به اتمام رسیده است و تا پایان سال جشن اختتامیه مسكن مهر استان اردبیل را برگزار خواهیم كرد.

او با اشاره به این كه طرح اقدام ملی مسكن نیز امروز در شهر اردبیل كلید خورد،‌ عنوان كرد: مهم است زمین هایی كه ساخت‌وساز در آن‌ها انجام می‌شود، در محدوده شهر بوده و از امكانات زیر ساختی برخوردار باشد. مكان‌یابی واحدهای مسكونی باید به گونه‌ای باشد كه ساكنان پس از احداث واحد‌های مسكونی بتوانند از تاسیسات زیربنایی، رو بنایی و خدمات مورد نیاز زندگی روزمره برخوردار شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این كه امروز كار ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسكونی را در سطح كشور شروع كرده‌ایم، تصریح كرد: نكته مهم در ساخت‌و‌ساز مسكن و پروژه‌های عمرانی كه امروز در كشور دنبال می‌كنیم، این است كه در هیچ كجا پروژه تعطیل نداریم، مگر پروژه‌ای كه در دستگاه قضایی پرونده داشته باشد.

در برخی شهرها ۶۰ درصد ثبت‌نام کنندگان واجد شرایط نیستند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در طرح اقدام ملی مسكن مهم این است كه بتوانیم نیازمندان واقعی را ثبت‌نام كنیم، توضیح داد: اكنون در برخی شهرها حدود ۶۰ درصد از كسانی كه ثبت‌نام كرده‌اند، واجد شرایط نیستند. به همین دلیل غربالگری انجام می‌دهیم تا بعد از آن وارد فاز دوم ثبت نام شویم.

او ادامه داد: در تعدادی از شهرها زمین را به خود مردم واگذار می‌كنیم. تهیه نقشه، نظارت، پشتیبانی، استفاده از كارت اعتباری برای خرید مصالح و معرفی به بانك برای اخذ تسهیلات نیز انجام می‌شود، تا خود مردم به شكل گروهی واحدهای خود را بسازند. جایی كه هم كه نیاز به ساخت با تراكم بالا وجود دارد، از خدمات سازندگانی كه به شكل‌های مختلف با آن‌ها قرداد یا تفاهمنامه انعقاد كرده‌ایم، استفاده می‌كنیم. از جمله ستاد اجرایی حضرت امام (ره) كه كار ساخت ۵۰ هزار واحد را بر عهده دارد.

احداث مسکن برای دهک‌های ۱ تا ۳ درآمدی

اسلامی با اشاره به این كه در طرح اقدام ملی مسكن سه كار مكمل انجام شده است، تصریح كرد: اول این كه ظرفیت همه نهادها و دستگاه‌ها را در این فرآیند به کار گرفتیم. اقدام دوم این بود که توسط رییس جمهور در شورای عالی مسكن به بانك مركزی و بانك مسكن ابلاغ شد تا ۲۰درصدسقف منابع تسهیلات بانكی كه در سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است را به بخش مسكن تخصیص دهند. با این روش می‌توانیم با اعتباراتی كه تحصیل می كنیم نهضت خانه سازی را ادامه دهیم.

او ادامه داد: اقدام سوم این بود كه با دستگاه‌های مختلف تفاهمنامه امضا كرده ایم كه اراضی خود را در اختیار طرح اقدام ملی مسکن قرار دهند. به علاوه  این كه برای برخی از اقشار مختلف امتیازاتی در نظر گرفته شد و از جمله برای با وزارت آموزش و پرورش برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسكونی برای فرهنگیان تفاهم نامه امضا كردیم. تفاهمنامه‌هایی نیزبا وزارت كار و رفاه تامین اجتماعی برای احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکونی و با سازمان نیروهای مسلح  برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسكونی به امضا رسید.

این عضو کابینه دوازدهم افزود: اخیرا نیز ستادی تشكیل داده‌ایم تا برای دهك‌های یك تا سه درآمدی مسکن احداث کنیم. در این مسیر تمام فعالان این حوزه را گرد هم آورده‌ایم تا بتوانیم از طریق ستادهای استانی محرومیت زدایی از مناطق را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

مهاجرت معکوس با احداث مسکن روستایی

وزیر راه و شهرسازی با تکرار این بخش از بیانات مقام معظم رهبری درباره مسكن كه "اگر مسكن را فعال كنیم اشتغال نیز فعال خواهد شد"، گفت: در بحث مسكن روستایی منابعی از صندوق توسعه ملی تخصیص داده شده است و به شهادت آمار و ارقام این امر منجر به بازگشت مهاجران به روستاها شده که می‌توان از این روند با عنوان مهاجرت معكوس یاد کرد. در بازدیدهای امروز، روستاییان تاکید داشتند كه ما در روستای خود جاذبه های توریستی داریم و اگر به ما امكانات داده شود، ترجیح می‌دهیم در روستای خود بمانیم.

وی در ادامه افزود: باید به این موتور محركی كه هم امید آفرین است و هم اشتغال ایجاد می‌كند، به شكل نهضتی پابرجا نگاه كرده و تولید مسكن را به یك جریان پایدار تبدیل كنیم تا هم خانه اولی‌ها و هم كسانی كه فاقد مسكن هستند و نیز دهك های ۱ تا ۷ درآمدی را تحت پوشش قرار دهیم. دهك‌های ۸، ۹و ۱۰ درآمدی همواره این توانی را دارند كه مسكن مورد نیاز خود را تامین كنند.

اسلامی با اشاره به بودجه عمرانی كشور در بودجه سال ۹۹ گفت: بودجه در نظر گرفته شده برای پروژه های عمرانی كه امیدوارم نمایندگان مجلس آن را حفظ كنند،‌ در همین شرایط پراز مشقت و سختی ناشی از تحریم ها بیش از ۴۰درصد نسبت به سال ۹۸ رشد دارد.

احداث ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه در اردبیل تا پایان دولت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه آهن میانه-اردبیل گفت: تكمیل این پروژه نیاز به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و اكنون عملیات روسازی آن انجام آغاز شده است. فاز اول آن از اردبیل آغاز شده و پیمانكار روسازی نیز از سه هفته آینده وارد اردبیل شده و كار راشروع می كند. امیدوارم این پروژه طبق زمانبندی به ثمر برسد.

اسلامی با بیان اینكه بخشی از اعتبارات این پروژه از محل ظرفیت ماده ۵ و ۶ تامین شده است،‌ افزود: به دنبال این هستیم كه تا پایان دولت حدود ۱۰۰ كیلومتر به راه‌های اصلی و بزرگراه‌های استان اضافه كنیم.