شناسهٔ خبر: 76824 - سرویس هواشناسی

هشدار سازمان هواشناسی:

نفوذ سامانه بارشی به کشور از روز جمعه/ احتمال لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی

بارش باران سازمان هواشناسی با صدور اطللاعیه‌ای هشدار داد: با نفوذ سامانه بارشی در روز جمعه ۱۳ دی ماه؛ شاهد لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف، تشکیل مه و کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای از ورود سامانه بارشی از بعدازظهر روز جمعه ۱۳دی‌ماه به کشور و بارش باران و برف در جنوب آذربایجان‌غربی، جنوب آذربایجان‌شرقی، جنوب اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، جنوب اردبیل، ارتفاعات تهران، قزوین و البرز  خبر داد. بر اساس این اطلاعیه همچنین این شرایط روز شنبه ۱۴دی‌ماه در نیمه‌غربی سواحل دریای خزر، تهران، قزوین، البرز، کردستان، کرمانشاه، ایلام، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، همدان، گیلان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، شمال فارس، شمال و شرق خوزستان، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد و نوار غربی اصفهان رخ می‌دهد و روز یکشنبه ۱۵ دی‌ماه نیز در استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام، جنوب آذربایجان‌غربی، خراسان رضوی و نیمه‌شمالی خراسان‌ جنوبی شاهد این شرایط خواهیم بود.

در بخشی از این اطلاعیه با اشاره به اینکه این شرایط در این مناطق تا قبل از ظهر روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه به پایان می‌رسد، هشدار داده شده است که فعالیت این سامانه موجب لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف، تشکیل مه و کاهش دید خواهد شد و لذا توصیه می‌شود، هموطنان، ضمن احتیاط در ترددهای جاده‌ای، خودروها را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند. 

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است، همچنین روز شنبه چهاردهم دی‌ماه، رگبار باران، رعد و برق و احتمال بارش تگرگ در استان‌های خوزستان، فارس، شمال هرمزگان، بوشهر و نیمه‌غربی کرمان و یکشنبه پانزدهم دی‌ماه در جنوب فارس، شرق بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه‌جنوبی خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان رخ دور از انتظار نیست و این شرایط قبل از ظهر روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه پایان می‌یابد.

سازمان هواشناسی با اشاره به احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری‌شدن روان‌آب، احتمال خسارت به محصولات کشاورزی به ساکنان این مناطق توصیه کرده است در تردد مناطق کوهستانی احتیاط کنند و از اسکان در اطراف رودخانه‌ها بپرهیزند.