شناسهٔ خبر: 7702 - سرویس ریلی

نصر آزادانی خبر داد:

پایان حفاری بزرگترین تونل راه آهن میانه - اردبیل

مسعود نصر آزادانی معاون ساخت و توسعه راه آهن از پایان حفاری بزرگترین تونل راه آهن میانه-اردبیل خبر داد و گفت: مشکلات موجود سبب شد تا حفر این تونل به طول ۱۱۷۰ متر به اجبار تنها از یک جبهه وبه صورت یک طرفه انجام شود که این امر صعوبت کار را بسیار بیشتر می کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مسعود نصرآزادانی با اعلام این خبر افزود: راه آهن اردبیل-میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر بالغ بر ۲۳ هزار متر تونل دارد که تا کنون ۱۶ هزار متر آن حفر شده است.

وی با اشاره به چگونگی حفر تونل در پروژه های زیرساختی حمل و نقل گفت: حفر تونل ها غالبا در چند جبهه کاری و حداقل از دو سمت تونل انجام می شود که این امر در تسریع و تسهیل انجام کار موثر است اما در این پروژه به دلیل مجاورت مسیر با یک روستا و سد شهید پیرتقی حفر تونل از یک سمت انجام شد.

 معاون ساخت و توسعه راه آهن شرایط خاص جغرافیایی منطقه را سبب حفر۵۸ دستگاه تونل در این محور عنوان و اضافه کرد:  احداث ۳۱ دستگاه پل به طول ۷ کیلومتر شامل ۴ کیلومتر پل های دره ای بزرگ و ۳ کیلومتر پل آبرو با حجم کل عملیات خاکی حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در این پروژه به انجام خواهد رسید.

نصرآزادانی یادآور شد: راه آهن میانه-اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری طراحی شده است که تا کنون پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل محور حدود ۶۱.۵۰ درصد است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن این طرح را شامل دو بخش میانه- فیروزآباد و فیروزآباد- اردبیل عنوان کرد که بخش میانه- فیروزآباد به طول ۷۹ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۵۰.۶۰ درصد شامل ۵ قطعه و بخش فیروزآباد-اردبیل به طول ۹۶ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۷۹.۳۰ درصد شامل ۴ قطعه است./