شناسهٔ خبر: 77035 - سرویس مسکن و شهرسازی

بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در بخش مسکن و شهرسازی نشان داد

افزایش ۲۰۰ درصدی بودجه اقدام ملی تولید مسکن/طرح اقدام ملی مسکن جایگزین مسکن اجتماعی شد/ اختصاص ردیف بودجه به مسکن اقشار محروم و کم درآمد برای اولین بار

مجلس شورای اسلامی بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور در بخش مسکن و شهرسازی حاکی از افزایش اعتبار بخش مسکن و شهرسازی در بودجه سال آینده کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخش مسکن و شهرسازی در لایحه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور به طور ویژه‌ای مورد توجه دولت قرار گرفته است. در این بخش شاهد تخصیص اعتبارات ویژه به حوزه مسکن و شهرسازی و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در هر دو حوزه و همچنین کمک‌های حمایتی از سرمایه‌گذاران در این دو بخش هستیم.

تبصره‌های ۵ و ۸ این لایحه مرتبط با بخش مسکن و عمران شهری است. در تبصره ۵ انتشار اوراق مالی با اولویت هزینه‌کرد منابع حاصل از آن در بازآفرینی شهری و بافت‌فرسوده به شرکت‌های دولتی واگذار شده است. در حالیکه در قانون بودجه سال ۹۸ انتشار این اوراق به شهرداری‌ها و سازمان های وابسته واگذار شده بود.

همچنین در تبصره ۸ نیز هزینه کرد اعتبارات حاصل از بند «ب» این تبصره به جای احداث واحدهای مسکونی اجتماعی و حمایتی به طرح اقدام ملی تامین مسکن اختصاص داده شده است. در عین حال، عملیات آماده‌سازی، محوطه‌سازی، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافت‌های فرسوده همانند گذشته جزو سایر محل‌های هزینه کرد منابع حاصل از این بند همانند قانون بودجه سال گذشته است.

اعتبار ۱۰۲ هزار میلیاردریالی به تولید و اشتغال در بخش حمل و نقل ریلی، مسکن و نهاده‌های کشاورزی

در تبصره ۱۴ نیز پتانسیل جدیدی در حوزه مسکن از اعتباری برابر با ۱۰۲ هزار میلیارد ریال به تولید و اشتغال در بخش‌های حمل و نقل ریلی، مسکن و نهاده‌های کشاورزی در نظر گرفته شده است. در عین‌حال با توجه به اینکه هزینه‌کرد به طور شفاف تبیین نشده، در بخش مسکن پیشنهاداتی ارایه شده است. در بخشی از این پیشنهادات تاکید شده، با توجه به شرایط حاکم در بخش مسکن در بازه زمانی سال‌های ۹۷ تا ۹۸ از نظر افزایش قیمت و تولید محدود مسکن و رکود معاملات خرید و فروش و همچنین از نظر اثرات مسکن در توسعه اشتغالزایی، تولید مصالح، تجهیزات و تاسیسات ساختمانی و همچنین توسعه حمل و نقل، ضرورت دارد تا با تدقیق سهم هر بخش، سهم بخش مسکن از اعتبار مذکور معادل ۵۰ هزار میلیارد ریال تعیین و تخصیص یابد.

بر اساس این گزارش و در فصل های جداسازی اعتبارات موضوع آب و فاضلات، فصل مسکن با اعتبار ۴۹۷ میلیاردریال حدودا ۴۰ درصد افزایش، فصل توسعه و خدمات‌شهری، روستایی و عشایری با اعتبار ۳۱۱۹۶ میلیارد ریال حدود ۷ درصد افزایش و فصل تحیقی و توسعه در امور مسکن، عمران شهری و روستایی با اعتبار ۱۴۶۱ میلیارد ریال حدود ۴۵ درصد افزایش را در لایحه بودجه ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸ نشان داده است.

این گزارش می‌افزاید، به واسطه رشد هزینه‌های واحد در حوزه‌های مرتبط، عملا سهم و حجم منابع موثر در فصل مسکن با افزایش محدوده و در فصل توسعه و خدمات شهری، روستایی و عشایر کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است.

۲۷ درصد افزایش اعتبارات دستگاه‌های اجرایی مسکن و شهرسازی 

بررسی اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در بخش مسکن و شهرسازی از نظر مقادیر اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال ۹۹ نشان می‌دهد بودجه مجموعه وزارت راه و شهرسازی با احتساب اعتبارات بخش‌های زیرمجموعه تنها در حوزه مسکن و شهرسازی نسبت به سال گذشته با اعتبار ۱۷۹۲۲ میلیارد ریال حدود ۲۷ درصد افزایش داشته است.

همچنین در دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی، دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و شرکت عمران شهرهای‌جدید به ترتیب با حدود ۳۰۰ و ۱۰۰ درصد افزایش اعتبارات بیشترین افزایش و تنها شرکت بازآفرینی‌شهری ایران کاهش ۱۰ درصدی اعتبارات را نسبت به بودجه مصوب سال ۹۸ داشته‌اند.

کاهش ۱۶ درصدی اعتبار بودجه ۹۹ بنیاد مسکن

بر اساس این گزارش، اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با ۱۰۹۳۶ میلیارد ریال حدود ۱۶ درصد کاهش و سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اعتبار ۱۰۳۶۶ میلیارد دریال افزایش قابل‌توجه حدودا ۵۰ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است.

اختصاص ردیف بودجه مسکن اقشار محروم و کم درآمد

همچنین، این گزارش حاکی است که از مهمترین اعتبارات متفرقه نسبت به قانون بودجه سال ۹۸ حذف ردیف اعتبارات «تامین زیرساخت و یارانه سود تسهیلات مسکن مهر و روستایی» از لایحه بودجه و افزودن ردیف «تامین اعتبار موردنیاز اجرای بند ب ماده ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه در خصوص مسکن اقشار محروم و کم درآمد» به لایحه برای اولین بار و همچنین افزایش قابل توجه ۲۰۰ درصدی اعتبارات پیش‌بینی شده برای ردیف «اعتبار موضوع آیین‌نامه اجرایی ماده ۸ قانون ساماندهی و حمایت مالی از تولید و عرضه مسکن» است.

۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار طرح‌های بازآفرینی‌شهری برای سال ۹۹

برای پشتیبانی از طرح های اشتغالزا و مولد، موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ یکی از اولویت‌ها حمایت از بخش بافت فرسوده است. برنامه بازآفرینی شهری با هدف نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی با متوسط مساحت زیربنای ۸۵ مترمربع در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و ارتقای خدمات زیربنایی و روینایی محلات هدف در ۴۸۶ محله و ایجاد ۱۲۰ هزار فرصت شغلی به طور مستقیم و ۱۸۰ هزار فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم تعریف شده است.

بر اساس این گزارش، میزان کل اعتبار پیش‌بینی شده در سال ۱۳۹۹ برای برنامه ملی بازآفرینی شهری معادل ۲۰ هزار میلیارد ریال است که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن از محل بودجه عمومی کشور برای اجرایی‌کردن پروژه های اقدامات مشترک و ۱۰ هزار میلیارد ریال آن جهت پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی می‌شود که میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده توسط این برنامه حدود ۵۱ هزار نفر باشد.  

در عین حال جمع بندی و پیشنهادهای گزارش دفتر زیربنایی گروه مسکن و شهرسازی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۹ کشور در بخش مسکن و شهرسازی نیز با جزئیات بررسی شده است.

برای دیدن جزییات گزارش دفتر زیربنایی گروه مسکن و شهرسازی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اینجا را بخوانید.