شناسهٔ خبر: 77042 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرکز آمار روند قیمت اجاره‌بهای خانوارهای شهری در فصل پاییز را اعلام کرد؛

افزایش ۷.۲ درصدی اجاره‌بها/تمدیدقرارداد مستاجران در پاییز امسال ۳۱.۲ درصد افزایش یافت

شهر تهران بر اساس آمار ارایه شده از سوی مرکز آمار ایران روند قیمت اجاره‌بهای خانوارهای شهری در پاییز نسبت به تابستان ۷.۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز آمار ایران در گزارشی شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری سال جاری را در فصل پاییز منتشر کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، در فصل پاییز، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهر به ۱۶۲.۸ رسید که نسبت به فصل قبل که میزان آن ۱۵۱.۹ بوده ۷.۲ درصد افزایش داشته است. این گزارش حاکی است که در فصل پاییز بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان همدان با ۱۳.۷ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به فصل مشابه سال قبل ۲۱.۶ درصد است که نسبت به فصل تابستان ۱.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با ۳۴.۸ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به آذربایجان‌غربی با ۱۰ درصد افزایش است. بدین‌معنا خانوارهای لرستان به طور متوسط ۱۳.۲ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان‌غربی ۱۱.۶ واحد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره‌بها هزینه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم چهارفصل منتهی به فصل پاییز ۹۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره‌بها برابر ۲۳.۵ درصد است. همچنین، متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند در فصل پاییز ۳۱.۲ درصد اعلام شده است.