شهرهای جدید برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند اجرای پروژههای بزرگ عمرانی و بهویژه پروژههای حملونقل ریلی بهمنظور تسهیل ارتباط با کلانشهر یا شهر مادر هستند تا از این رهگذر، موجبات تحول اساسی را برای توسعه شهری و رونق اقتصادی فراهم کنند. سيستم حملونقل ریلی بهدليل حجم جابهجایی و سرعت بالا در نقلوانتقال مسافران در شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته و جای خود را در میان سیاستهای حملونقل عمومی باز کرده است. این مد حملونقلی، امروزه يكی از عوامل اساسی در پيشرفت اقتصادی است و تحكيم موقعيت اقتصادی يك منطقه يا يك كشور بدون توسعه و بهبود آن امكانپذير نيست.
پروژه مترو گلشهر به شهر جدید هشتگرد دهم دیماه سالجاری با حضور رئیسجمهور، وزیر راه و شهرسازی و تعداد زیادی از مسوولان استان البرز و شهر جدید هشتگرد و نیز ساکنان این شهر جدید افتتاح شد. استفاده از سيستم حملونقل ريلی در شهر جديد هشتگرد بهدليل قرارگيری در فاصله ٦٥ كيلومتری استان تهران اين امكان را برای مسافران استانهای غربی كشور فراهم میکند تا با توقف در این شهر جديد، ادامه سفر خود به استان تهران را با مترو انجام دهند که خود باعث كاهش سفرهای جادهای به این استان میشود. اهمیت این امر زمانی مشخص میشود که بدانیم چندين کانون جمعيتی از جمله شهرك صنعتی بهارستان، شهرهای گلسار، کوهسار ، ماموت و... در مسير این پروژه قرار دارند و روزانه مسافران متعددی در حال سفر به تهران و بالعکس هستند.
با توجه به اینکه شهر جديد هشتگرد در شمال آزادراه كرج-قزوين ودر فاصله ۶۵ کیلومتری از تهران قرار گرفته است، فراهم ساختن زیرساختهای ارتباطی ارزان، مطمئن و سريعالسير میتواند ضمن کاستن از هزينه سفرهای روزانه، در تشويق مردم برای سکونت در این شهر جديد و استمرار اقامت آنان که بخشی از افق پيشبينیشده برای شهر جدید هشتگرد است، موثر واقع شود. پس از انجام مطالعات طرح جامع حملونقل و ترافيك شهر جديد هشتگرد و مشخصشدن نياز به سيستم حملونقل ريلی، مطالعات طرح متروی هشتگرد از سال ١٣٨٠ آغاز و پس از تصویب شورایعالی ترافيك، عملیات اجرایی از سال ۱۳۸۷ اغاز شد.
این خط مترو در ادامه توسعه خط پنج متروی تهران(صادقيه-گلشهركرج) بهطول ٢٦ كيلومتر و دو خطه ساخته شده است. مسير مترو در حاشيه ضلع شمال آزادراه كرج-قزوين بهصورت همسطح پيشبينیشده و مشتمل بر سه گالری بهطول مجموعا پنج كيلومتر و حدود ١٧ دهنه پل، ٦٠ دهنه آبرو و سه ايستگاه پست تقويت برق است؛ ناگفته نماند در ابتدا پروژه تنها يك ايستگاه در انتهای مسير(شهرجديد هشتگرد) پيشبينی شد اما با درخواستهای متعدد کانونهای جمعيتی و تصويب شورایعالی ترافيك استان البرز یک سکوی دیگر برای شهرهای گلسار و كوهسار در ماموت دیده شد.
بهربرداری از پروژه متروی گلشهر-شهرجديد هشتگرد مزایای متعددی دارد که از جمله آن میتوان به قابليت جابهجايی روزانه ۲۵۰ هزار نفر در افق طرح اشاره کرد. كاهش آلايندههای زیستمحیطی و حفظ محيطزيست که سرمایه نسلهای آینده است در کنار صرفهجويی چشمگیر در مصرف سوختهای فسیلی و نیز كاهش تصادفات جادهای و افزايش ايمنی از دیگر مزایای بهرهبرداری از این پروژه است. افزايش بهرهبرداری، استفاده بهينه از زمان، كاهش وقت تلفشده مردم، كاهش مصرف لوازم يدكی خودروها، كاهش بيماریهای عصبی ناشی از عوامل زمینهای همچون ترافيك و آلودگی هوا، كاهش احساس مهاجرت از سكونتگاههای اطراف به مراكز شهرهای بزرگ تهران و كرج بهدليل تامين دسترسی آسان، سريع، ارزان وپاك، تسريع در به ثمر نشستن اهداف مسكن مهر در شهر جديد هشتگرد و کاستن از هزينه نگهداری محورهای مواصلاتی از دیگر مزایای پرتعداد تکمیل این قطار حومهای است. از جمله ویژگیهای بارز ایستگاه متروی هشتگرد نیز میتوان به سطح زيربنای آن اشاره کرد که با ٢٢ هزار مترمربع به بزرگترين ايستگاه روسطحی متروی كشور تبدیل شده است. همچنین فاصله از مبدا ايستگاه شهر جدید هشتگرد تا مقصد ايستگاه یعنی ایستگاه صادقیه حدود ۴۵ دقیقه به طول میانجامد.
با افتتاح این پروژه عظیم، گامی جدید برای حضور سرمایهگذاران و رشد جمعیتی در شهر جدید هشتگرد برداشته شد؛ اکنون شرکت عمران شهر جدید هشتگرد آمادگی دارد تا گامی دیگر برای حضور سرمایهگذاران در این شهر جدید بردارد و نسبتبه واگذاری زمین برای ساخت فضاهای عمومی با کاربریهای گوناگون از جمله درمانی ، آموزشی، فرهنگی، هنری و ... بردارد.