به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت توسعه قطارهای حومهای و خط در محور ریلی تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار اظهار داشت: محور ریلی تهران-ورامین-پیشوا-گرمسار در جنوب شرقی تهران یکی از پرترددترین کریدورهای مسافری حومهای کشور است که در رتبه چهارم از منظر تقاضای سفر در همه مسیرهای حومهای و منطقه ای کشور قرار دارد.
وی ادامه داد: همراستایی این خط آن با محور تهران-مشهد امکان ارایه خدمات با استفاده از خطوط ریلی شبکه سراسری را برای شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است و با توجه به اولویت سیاست توسعه قطارهای حومهای در شرکت راهآهن، تحولی چشمگیر در سالهای اخیر از منظر کمیت و کیفیت خدمات برای مسافران مسیر شاهد بودهایم.
معاون مسافری راهآهن اظهار داشت: این قطارها از تهران تا پیشوا حدود ۵۲ کیلومتر سیر میکنند و تا گرمسار حدود ۱۱۴ کیلومتر سیر داشته و در مسیر خود به شهرهای ری، قرچک، باقرآباد، ورامین، پیشوا و گرمسار خدمات رسانی دارند.
وی بیان کرد: تعداد رام قطار روزانه در سال ۹۲ در این محور ۴ سیر روزانه بوده است که در مجموع تعداد ۱۴۰ هزار مسافر سالانه را جابهجا میکرد ولی با رشد تعداد سیرها در سال ۹۷ به ۲۰ سیر روزانه، تعداد مسافر با رشد چشمگیر۱۰ برابری به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده است و تجربهای موفق از انتقال مسافر از جاده به ریل در کشور را به منصه ظهور رسانده است.
موسوی اضافه کرد: در سال ۹۸ نیز شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران قدمهای موثری برای توسعه قطارهای حومهای در این محور برداشته است به نحوی که با افزایش ۶ رام قطار روزانه و رشد ۱۵ درصدی صندلی ایجادی، در مجموع روزانه ۲۶ رام قطار در این خط خدمات رسانی میکند.
معاون مسافری راهآهن تأکید کرد: توسعه کیفی خدمات در این محور نیز از مهمترین اولویتها بوده است به نحوی که در حال حاضر فقط قطارهای خودکشش اتوبوسی که با نام ریل باس شناخته میشود و به عنوان جدیدترین ناوگان اتوبوسی وارد شبکه شده است در این مسیر خدمات رسانی میکند.
موسوی در این گفتگو با فارس اظهار داشت: از مهم ترین پارامترهای کیفی ارایه خدمات از منظر مسافران قطارهای حومه ای و منطقهای نظم سفر و کاهش تاخیرات است که از این نظر نیز حساسیت کافی در شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای اولویت سیر این قطارها و تلاش برای کاهش تاخیرات آنها انجام شده است و نظم سیر این قطارها و رفع هرگونه اختلالی در سیر آنها، به صورت مستمر و بهطور روزانه و لحظهای با ایجاد واحد مستقل قطارهای حومهای و منطقهای در کنترل مرکزی راهآهن پیگیری میشود.