شناسهٔ خبر: 77348 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی ضوابط مکان‌یابی و استقرار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان را ابلاغ کرد

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان، صرفاً در شهرک‌های تخصصی

پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور وزیر راه و شهرسازی معاون وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای، ضوابط مکان‌یابی و استقرار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای خطاب به مسعود برومند، دبیرکل شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری، مصوبه مورخ ۲۵ شهریورماه ۹۸ شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص ضوابط مکان‌یابی و استقرار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور در محدوده حریم و خارج از حریم شهرها را به منظور اجرا ابلاغ کرد.

ضوابط عنوان شده در این نامه به شرح ذیل است:


ماده ۱. تعاریف و اختصارات در این مصوبه در معانی به شرح زیر به کار می‌روند

دبیرخانه شورای عالی عتف: دبیرخانه شورای‌عالی علوم، تحقیقات و فناوری

پهنه علم و فناوری: پهنه‌ای است که در پیرامون مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی داخل محدوده شهرها به منظور زمینه‌سازی برای تجمیع و هم‌افزایی عناصر موثر در ایجاد حوزه‌های دانش‌بنیان و فناوری برتر تعیین می‌شود. محدوده کانون‌های مذکور متناسب با ظرفیت‌های کالبدی و ترافیکی منطقه، میزان تقاضا، تناسب با فعالیت، محدودیت‌های توسعه و منابع و ... توسط دبیرخانه شورای‌عالی عتف تعیین و به همراه گزارش توجیهی لازم جهت تصویب به مراجع قانونی ذی‌ربط مشخص شده در این مصوبه پیشنهاد خواهد شد.

پارک علم و فناوری: مؤسسه‌ای پژوهشی و فناوری است که به‌منظور افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقای فرهنگ نوآوری و رقابت سازنده میان شرکت‌ها و واحدهای فناوری حاضر در پارک و مؤسسه‌های متکی بر علم و دانش در اجرای آئین‌نامه تاسیس و راه‌اندازی پارک علم و فناوری مصوب جلسه شماره ۹۱۲ شورای گسترش آموزش عالی در تاریخ دوم دی‌ماه ۱۳۹۷ تاسیس می‌شود.

واحد فناور: منظور شرکت‌ها و مؤسسات غیردولتی و واحدهای تحقیق و توسعه واحدهای اجرایی و اقتصادی است که در حوزه‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی، تحقیقات، طراحی و مهندسی، مهندسی معکوس، انتقال و مدیریت فناوری، خدمات تخصصی کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه و متکی بر علم و دانش، صنایع نرم و خلاق و مانند آن‌ها فعالیت می‌کنند و از مراجع اعلام‌شده از طرف دبیرخانه شورای‌عالی عتف مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

شرکتها و مؤسسات دانش بنیان: شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط شرکت‌ها و مؤسسات در اجرای ماده یک قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات( مصوب مجلس شورای اسلامی پنجم آبان ۱۳۸۹) تشکیل می‌شود.

شرکت و مؤسسات دانش‌بنیان غیر تولیدی: مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیانی که فعالیت آن‌ها در حوزه تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی بوده و به تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان در حد نمونه‌های آزمایشگاهی، نمونه عملیاتی و غیرصنعتی می‌پردازند. شرکت و مؤسسات دانش‌بنیان تولیدی مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیانی که دارای تولید انبوه و در حد تولید صنعتی از کالاها یا خدمات دانش‌بنیان هستند.

ماده ۲. فرایند پیشنهاد و تصویب محدوده پهنه‌های علم و فناوری:

پیشنهاد تعیین محدوده جغرافیایی پهنه‌های‌های علم و فناوری(صرفا در داخل محدوده شهرها)، در کلان‌شهرهای کشور با دبیرخانه شورای‌عالی عتف است که پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج استان به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارائه خواهد شد. همچنین در سایر شهرهای کشور، محدوده پهنه‌های علم و فناوری با پیشنهاد دبیرخانه شورای‌عالی عتف، جهت بررسی و تصویب نهایی به کمیسیون ماده پنج استان مربوطه ارائه خواهد شد.

ماده۳. ضوابط و مقررات استقرار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان غیرتولیدی و واحدهای فناور در محدوده شهرها

استقرار مؤسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در محدوده شهرها، به سه طریق زیر امکان‌پذیر است:

الف) استقرار مؤسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان غیرتولیدی و واحدهای فناور در قالب کاربری‌های تجاری، اداری و کاربری آموزش‌عالی، تحقیقات و فناوری پیش‌بینی‌شده در طرح‌های تفصیلی شهرها
ب) استقرار مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و واحدهای فناور در کاربری‌های صنعتی مجاز طرح تفصیلی شهر و با رعایت مصوبه شماره ۱۶۲۱۲۲۱ت ۳۸۱۱۸ ه در تاریخ ۱۵ آذرماه ۱۳۹۴ هیئت محترم وزیران تحت عنوان ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان
ج) استقرار مؤسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان غیر تولیدی و واحدهای فناور در داخل محدوده مصوب پهنه‌های علم و فناوری در هر یک از کاربری‌های تعریف‌شده مطابق جدول پیوست این مصوبه و با لحاظ شرایط مندرج آن در جدول مذکور
تبصره ۱: ضوابط و مقررات ساخت و ساز در پهنه‌های علم و فناوری، تابع ضوابط طرح توسعه و عمران مربوطه در همان نقطه است.
تبصره ۲: شرایط حاکم بربند ج این ماده، صرفأ به‌منزله مجوز استقرار عملکرد مذکور بوده و به مفهوم تغییر کاربری ملک یا اراضی مورد نظر نیست لذا هیچ‌گونه حقوقی را برای استفاده‌کنندگان از این عملکرد درقالب تغییر کاربری یا هر عنوان دیگری ایجاد نمی‌کند.
تبصره ۳: مسئولیت اعطای مجوز استقرار مؤسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان غیرتولیدی و واحدهای فناور در پهنه مورد نظر و همچنین نظارت بر فعالیت آن‌ها مطابق با حوزه فعالیتی مصوب، بر عهده نهادی است که در در هر پهنه علم و فناوری، توسط دبیرخانه شورای‌عالی عتف مشخص می‌شود.

ماده ۴، ضوابط استقرار مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و واحدهای فناور در حریم شهرها

مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و واحدهای فناور می‌توانند در چارچوب ضوابط سند پهنه‌بندی حریم شهر مربوطه و مطابق با ضوابط و مقررات فعالیت‌های مجاز واقع در هر پهنه استقرار یابند.
تبصره ۱: پارک‌های علم و فناوری نیز می‌توانند در چارچوب ضوابط سند پهنه‌بندی حریم شهر مربوطه و مطابق با ضوابط و مقررات فعالیت‌های مجاز واقع در هر پهنه استقرار یابند.
تبصره ۲: مشاوران تهیه‌کننده طرح‌های جامع شهری مکلف هستند در زمان تهیه سند پهنه‌بندی حریم، امکان استقرار پارک‌های علم و فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان در پهنه مربوطه را بررسی، تعیین و در ضوابط پهنه‌بندی حریم شهر منعکس نمایند.
تبصره ۳: استقرار فعالیت‌های دانش‌بنیان در داخل کارخانجات و سایر مکان‌های صنعتی، کشاورزی و دامپروری مجاز واقع در حریم شهرها و یا در مجاورت بلافصل مکان‌های مذکور (مشروط به تطبیق با ضوابط سند پهنه‌بندی حریم شهر و عدم نیاز برای ایجاد زیرساخت جدید) بلامانع است

ماده ۵. ضوابط استقرار شرکت‌‌های دانش‌بنیان تولیدی، غیرتولیدی و واحدهای فناور در محدوده شهرک‌ها

مؤسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و غیرتولیدی و واحدهای فناور، صرفا در شهرک‌های تخصصی تعریف‌شده در دستورالعمل اصلاحی شهرک‌سازی و با توجه به ضوابط و مقررات خاص مصوب همان شهرک، امکان استقرار خواهند داشت.

ماده ۶. ضوابط استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی، غیرتولیدی و واحدهای فناور در خارج از حریم شهرها

هرگونه استقرار کلیه مؤسسات، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی و غیرتولیدی و واحدهای فناور در خارج از حریم شهرها و محدوده شهرک‌ها، صرفا در داخل کارخانجات، پالایشگاه‌ها و سایر مکان‌های صنعتی موجود و در قالب واحدهای تحقیق و توسعه وابسته به کارخانه اصلی و یا به‌صورت مستقل، مقدور است.