شناسهٔ خبر: 77356 - سرویس وزارتی

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی:

نظام اداری پویا، تاثیرگذار و کارآمد، یک نظام سیاسی موفق به همراه خواهد داشت/ برنامه‌ها در مسیر ارتقای نیروی انسانی باشد

تودیع مراسم تودیع و معارفه سرپرست مرکز نوسازی و توسعه منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی امروز با حضور سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی، مراسم تکریم و معارفه رییس مرکز نوسازی و توسعه منابع انسانی این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز با حضور سیدعیسی حسینی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی، مراسم تکریم و معارفه رییس مرکز نوسازی و توسعه منابع انسانی این وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم عیسی حسینی با حکمی طاهره رضاپور را به عنوان سرپرست مرکز نوسازی و توسعه منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی به جای محمدجعفر عسگری منصوب کرد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی در این مراسم اظهار داشت: تغییر و تحولات جزو طبیعت نظام هستی است، زندگی در یک جامعه سیال و پویا قطعا تغییرات خاص خود را می‌طلبد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد مقابل تغییر مقاومت داشته باشیم کارها به بن بست می‌خورد و نظام هستی فلسفه اش براساس تغییر است. در گذشته نگاه بر ثبات بود اما الزامات نظام طبیعی و چرخه حیات و زندگی این را ایجاب می‌کند که تغییر را در زندگی داشته باشیم.

حسینی با اشاره به اینکه یک نظام سازمانی در ساختارها، سیاستگذاری‌ها، برنامه ریزی‌ها، فرآیندها و روش‌های خود برای دستیابی به اهداف خویش در سطوح مدیریت قطعا نیاز به تغییر دارد، گفت: این تغییر به خاطر این است که یک نظام سازمانی بتواند به حیات خود ادامه داده، باید پویایی و نشاط خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: امروز بر همین اساس و قاعده کلی تغییری در مدیریت مرکز نوسازی و توسعه منابع انسانی داریم. از زحمات چندین ساله جناب آقای عسگری که بیش از یک دهه در این سمت مسئولیت داشتند، تجلیل می‌کنیم.

حسینی در ادامه با اعلام برخی انتظارات و وظایف معاونت نیروی انسانی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: قریب به چهار دهه صحبت از مدیریت منابع انسانی و سرمایه در سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی است. نظام‌های سیاسی برای تحقق اهداف و برنامه‌های خود از دستگاه‌های اجرایی و نظام‌های اداری بهره می‌برند.

وی افزود: هر میزان نظام اداری، پویا، تاثیرگذار ، کارآمد و موفق باشد، نظام سیاسی موفق خواهد بود. در جامعه اسلامی به پرتو اندیشه‌های بلند امام راحل موفق بودیم و حالا بیش از هر زمان دیگر نیاز به اثبات کارآمدی مبانی تئوری، فلسفی و معرفتی این نظام الهی و اسلامی وجود دارد.

وی گفت: باید تلاش کرد در هر سازمان و نهادی با هر مسئولیتی کارآمدی نظام را بالا برده تا متهم به ناکارآمدی نشود.

وی ادامه داد: سوال این است که بعد از چهار دهه تلاش، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری توانستیم نیروی انسانی را در راستای انقلاب اسلامی در بدنه کشور داشته باشیم یا هنوز شکل‌دهی مجموعه‌ها با آنچه که مدنظر است فرسنگ‌ها فاصله دارد؟

وی تصریح کرد: باید این فاصله‌ها برداشته شده و برنامه‌هایی درخور و در شأن و در جهت ارتقای نیروی انسانی تدوین شود. ویژگی‌های سرمایه انسانی مدنظر معتقد بودن، مومن، انقلابی، تفکر جهادی، تلاشگر، خلاق، مبتکر، خستگی ناپذیر، دلسوز و توانمند است.

وی افزود: اینها سرمایه انسانی هستند که در خانواده، اجتماع و نظام اداری حضور داشته و ارزش افزوده خواهند داشت. با این حال متاسفانه در سازمان‌ها این افراد در اقلیت بوده و باید تلاش کرد سرمایه انسانی مدنظر در سازمان‌ها تربیت شوند. نیروی انسانی در هرسازمان به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول سرمایه انسانی، دومی منابع انسانی و آخرین گروه هم که من بعنوان مخرب انسانی از آنها یاد می‌کنم، حضورشان هزینه‌های زیادی برای سازمان‌ها ایجاد می‌کند.

عیسی حسینی گفت: باید منابع انسانی تبدیل به سرمایه شوند و تمام فعالان در این عرصه در جهت اعتلای این موضوع مهم نقش دارند و باید تلاشی دوچندان داشت. باید مشخص شود که نیروها با چه هدفی وارد سیستم می‌شوند که اگر این طور نباشد ایجاد دلسردی و ناامیدی خواهد کرد.

وی ادامه داد: مدیریت منابع انسانی موفق، مدیری است که برای همه دسته‌ها برنامه ریزی داشته باشد. این جزو اصلی وظایف دستگاه بوده که باید برای نیروی انسانی به خوبی فکر داشته باشد و با یک برنامه بسیار خوب و دوراندیش، نیروی انسانی را تبدیل به سرمایه‌های انسانی در درون سازمان کند.