شناسهٔ خبر: 77500 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی:

برآورد نهایی از میزان خسارت‌ها انجام نشده است/ ضرورت ایمن‌سازی و جابه‌جایی برخی از روستاهای سیل‌زده هرمزگان/ استقرار نمایندگان بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی برای ارزیابی خسارت‌ها و تشکل پرونده

بازدید وزیر راه و شهرسازی از شهرستان بشاگرد و بخش گافر و پارامون وزیر راه و شهرسازی از مناطق سیل‌زده استان هرمزگان بازدید و دستورات لازم برای تسریع در خدمت‌رسانی به مردم این مناطق را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و استاندار هرمزگان، روز یکشنبه ۲۹ دی‌ماه از مناطق سیل‌زده استان هرمزگان بازدید کرد.

اسلامی با همراهی استاندار هرمزگان، صبح امروز، وارد دهستان "گابریک" از توابع شهرستان جاسک شد و با حضور در روستای حاجی آباد، مسائل و مشکلات و روند ارائه خدمات به این روستا پس از سیل گسترده اخیر را مورد بررسی قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی که به نمایندگی از رئیس‌جمهور و هیأت دولت، برای بازدید از مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان به این استان سفر کرده است پس از بازدید از روستاهای سیل‌زده شهرستان جاسک، عازم شهرستان بشاگرد شد و با حضور در این شهرستان از روستاهای سیل‌زده بازدید کرد.

استقرار نمایندگان بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی در مناطق سیل‌زده هرمزگان

وی در حاشیه بازدید از روستای "کروج" در بخش گابریک با اشاره به اینکه ورودی آب به این روستای را باید کنترل کرد تا دیگر شاهد این آبگرفتگی‌ها در این روستا نباشیم، گفت: نمایندگان بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی جهت تسریع در جبران خسارت‌های ناشی از سیل در این مناطق مستقر می‌شوند تا برای همه منازل خسارت‌دیده پرونده تشکیل دهند و برای ساخت و تعمیر آن‌ها اقدام شود.

اسلامی افزود: زمین‌های این روستا مستعد برای کشاورزی هستند و ضمن راه‌حلی برای حفظ آن‌ها خسارت وارده به کشاورزان نیز باید پرداخت شود. با شناسایی مسیر آب در روستاها برای مسدود  کردن آنها اقدام شود و از خسارت‌های احتمالی در  آینده جلوگیری شود و منازلی که در بستر رودخانه قرار دارند باید جابه‌جا شوند و ایمن‌سازی روستاها در دستور کار قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از کمپ‌های اسکان اضطراری ساکنان این روستاهای سیل‌زده با مردم این مناطق به گفت‌وگو پرداخت و دستور داد تا نمایندگان بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی به‌منظور تشکیل پرونده‌های مربوط به خسارت‌های وارده به خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی، به سرعت در این روستاهای سیل‌زده مستقر و برای جبران خسارت‌ها اقدام کنند.

تخمین خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های استان هرمزگان

اسلامی با اشاره به بارش‌های سنگین و جاری شدن سیلاب در این استان اظهار داشت:‌ سیلاب‌ها براثر بارش‌های سنگین به‌طور طبیعی خسارت ایجاد خواهد کرد. خوشبختانه در این سیل با آگاهی داده شده و هوشیاری مردم که به‌موقع خانه‌های خود را تخلیه کردند، آسیب جانی نداشتیم.

وی ادامه داد: خسارت به زیرساخت‌ها زیاد است اما هنوز برآورد نهایی اعلام نشده است. با این حال استانداری هرمزگان پیش‌بینی کرده که حدود هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌ها صدمه وارد شده است. در این سیل به باغات‌، دام‌ها و زندگی مردم آسیب وارد شده و راه ارتباطی حدود ۵۳ روستا به‌صورت کامل قطع شده بود. از همان ابتدای کار عملیات بازگشایی مسیرها آغاز شد و حدود ۲۰ روستا در شرق هرمزگان راه ارتباطی‌شان برقرار نشده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به دلایل قطع شدن راه‌های ارتباطی این روستاها اظهار داشت:‌ دلیل این‌که براثر این سیلاب ارتباط این راه‌های روستایی قطع شد به این خاطر بود که به‌صورت تاریخی و سنتی اکثر این راه‌های روستایی مسیرشان از درون رودخانه‌ها انتخاب شده است. این مساله هم به این خاطر بوده که در دهه‌های گذشته به‌خاطر خشکسالی همواره فکر می‌شده این مسیرها می‌تواند پابرجا باشد. هم‌اکنون با طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب طبیعی است که همه این مسیرهای روستایی از بین رفته باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در جریان سفر به استان هرمزگان و بازدید از مناطق سیل‌زده، تصریح کرد: خوشبختانه با همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای امدادگر، هلال احمر، اورژانس، سازمان راهداری و شرکت‌های خصوصی پیمانکار وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌شود تا با رفع انسدادها، راه‌های ارتباطی هرچه زودتر برقرار شود تا بعد از آن بتوانیم وارد فاز بازسازی شویم. مسیر جاده اصلی جاسک به کنارک آسیب‌های سنگینی دیده و پل‌های قدیمی به‌طور کامل از بین رفته‌اند. با این حال خوشبختانه پل‌های جدیدی ساخته شده که جزو مصوبات سفر مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهور و جزو پروژه‌های مصوب ستاد سواحل مکران است که به واسطه طراحی مناسب، هیچ‌کدام آسیب ندیده‌اند.

اسلامی ادامه داد: در وهله اول به‌دنبال برقراری ارتباطات هستیم تا بعد از آن بنیاد مسکن برای جبران خسارت آسیب خانه‌ها و زندگی مردم پرونده تشکیل دهد و وام‌های معیشتی و بلاعوض را زیرنظر استانداری پرداخت کند. همچنین قرار است جهاد کشاورزی برای اراضی کشاورزی، باغ‌ها و دام مردم عزیز این خطه که در سیل آسیب دیده‌اند پرونده تشکیل دهد  تا بر اساس مصوبه‌ای که دولت به زودی اعلام می‌کند عملیات جبرانی دنبال شود.

ایمن‌سازی یا جابه‌جایی تعدادی از روستاها

نماینده ویژه دولت در استان هرمزگان با قدردانی از همه نیروهای امدادی حاضر در مناطق سیل‌زده و تاکید بر انجام اقدامات لازم برای کمک‌رسانی با حداکثر توان، افزود: در سیل استان هرمزگان تعدادی از روستاها باید ایمن‌سازی و یا جابه‌جا شوند چون خانه‌های مردم آسیب‌پذیر است. پراکندگی در استان هرمزگان زیاد است و ما باید یک طرح مترکز را انجام دهیم تا هم برای معیشت و هم برای زندگی مردم مناسب باشد. قطعا با تراکم پایین و پراکندگی بالا خود مردم و زندگی‌شان آسیب خواهد دید. باید کاری انجام گیرد که آسیب‌ها به زندگی‌شان کمتر باشدو با یک هزینه متناسب بتوان عملیات بهسازی را انجام دهیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص برنامه جابه‌جایی روستاها و اینکه در این خصوص چه اقداماتی انجام خواهد گرفت، گفت: در این خصوص باید مطالعات هیدرولوژی انجام گرفته و میزان جدیدی که از لحاظ روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها در کشور ثبت‌شده، می‌تواند ملاک این مطالعات قرار گیرد. با این مطالعات که متاثر از داده‌های جدید خواهد بود باید نقاط آسیب‌پذیر مشخص شده تا در خصوص جابه‌جایی یا عدم جابه‌جایی روستاها برنامه‌ریزی انجام گیرد. این کار در استان لرستان انجام شد و تمام خانه‌ها و افرادی که در مسیر رودخانه و بسترهای طغیانی بودند، کلا جابه‌جا شدند. در استان هرمزگان هم باید این کار انجام گیرد و قطعا در جایی که تشخیص بر جابه‌جایی باشد این کار حتما عملیاتی می‌شود. در این مسیر اگر هم نیاز نباشد با یک‌سری عملیات عمرانی، ایمنی برقرار خواهد شد.

ساخت پل بر روی رودخانه جگین 

اسلامی در بخشی از سفر خود به شهرستان بشاگرد و بازدید از منطقه رودخانه "جگین"، با درخواست اهالی این منطقه برای احداث پل بر روی رودخانه، موافقت و تاکید کرد، عملیات احداث این پل تا پایان بهمن‌ماه سال جاری آغاز شود.

در این راستا یک پل موقت و یک پل دائمی دارای ۱۲ دهنه ۱۰ متری، به طول ۱۲۰ متر بر روی رودخانه جگین در شهرستان بشاگرد ساخته می‌شود. با احداث این پل مشکل تردد مردم ۵۶ روستای این منطقه رفع خواهد شد.

گفتنی است؛ در این سیل به باغ‌، دام‌ها و زندگی مردم آسیب وارد شده و حدود ۵۳ روستا کلا راه ارتباطی‌شان قطع شده بود. از همان ابتدای کار عملیات بازگشایی مسیرها آغاز شد و حدود ۲۰ روستا در شرق هرمزگان راه ارتباطی‌شان برقرار نشده است.