شناسهٔ خبر: 77622 - سرویس هوایی

آشنایی مسافران با حقوق خود در پروازهای خارجی (۱)

چطور بلیت رایگان بگیرید؟

حقوق سفر اگر ابطال پرواز از زمان خريد بليت تا ۱۴ روز قبل از انجام پرواز انجام شود، در اين صورت شركت حمل كننده فقط موظف به استرداد كامل وجه بليت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تصور کنید بار و بندیل سفر را بسته اید و قصد سفر به خارج از کشور را دارید. بدترین اتفاقی که ممکن است در فرودگاه رخ دهد این است که عليرغم داشتن بليت تأييد شده و حضور به موقع براي انجام خدمات پذيرشCheck-in) ) و به همراه داشتن اسناد مسافرتي لازم، شركت هواپيمايي از پذيرش شما خودداری کند، در این صورت چه خواهید کرد؟

اکثر مسافران در این مواقع نمی دانند باید چه کاری انجام دهند و با حقوق خود آشنایی ندارند. در نتیجه ممکن است مورد سوءاستفاده شرکت های هواپیمایی قرار بگیرند. این در حالی است که برای پروازهای خارجی یکسری قوانین کشوری و بین المللی وجود دارد که در چنین شرایطی شرکت های هواپیمایی موظف به انجام آن هستند.

اگر جزو آن دسته هستید که به دلایل کاری و غیرکاری مدام در حال سفر به خارج از کشور هستید، آشنایی با قوانین مربوط به تاخیر و ابطال پروازها باعث می شود تا در صورت بروز مشکلاتی از این دست عکس العمل درست از خود نشان دهید. مهم ترین حقوقی که مسافر باید از آن ها اطلاع داشته باشد در این گزارش آورده شده است.

ممانعت از سفر

چنانچه عليرغم داشتن بليت تأييد شده و حضور به موقع براي انجام خدمات پذيرش و به همراه داشتن اسناد مسافرتي لازم، شركت هواپيمايي از پذيرش مسافر به لحاظ محدوديت ظرفيت (Over loading, Over Booking) امتناع کند و مسافر به طور داوطلبانه به اين امر رضايت ندهد، در اين صورت شركت حمل كننده موظف به استرداد وجه و همچنين اهداي يک بليت رايگان مشابه از لحاظ مسير و كلاس پروازي به مسافر است.

بر این اساس ارائه بليت مشابه باید به لحاظ مسير و كلاس پروازي، در اولين فرصت زماني با توجه به محدوديت هاي بازرگاني، فني و يا عملياتي شركت حمل كننده انجام شود. در صورت انتقال مسافر توسط ساير خطوط هوائي، اين امر بدون پرداخت هزينه و مابه التفاوت توسط مسافر و خسارت توسط شركت هاي هواپيمايي انجام خواهد شد.

ابطال پرواز توسط شركت حمل كننده

ابطال پرواز ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود از جمله این که برنامه اصلي پرواز حذف و پرواز ديگري جايگزين آن شود یا بنابر دلایل فني و عملياتي هواپيما مجبور به بازگشت به فرودگاه مبداء شود. در صورت ابطال پرواز، مسافر حق استرداد كامل وجه بليت، انتخاب مسير جايگزين يا بازگشت و جبران خسارت را دارد.

در این شرایط شركت هواپيمايي و يا شركت حمل كننده موظف به انتقال مسافران به مقصد پروازي است؛ در صورت هماهنگي در انتقال مسافران توسط ساير خطوط هوائي (در كلاس مشابه)، اين امر باید بدون پرداخت هزينه يا پرداخت مابه التفاوت توسط مسافر و نیز پرداخت خسارات توسط شركت هاي هواپيمايي انجام شود.

شرایط پرداخت خسارت در صورت ابطال پرواز

اگر ابطال پرواز از زمان خريد بليت تا ۱۴ روز قبل از انجام پرواز صورت گیرد، در اين صورت شركت حمل كننده فقط موظف به استرداد كامل وجه بليت است. اگر ابطال پرواز از ۱۴ روز تا ۴۸ ساعت قبل از انجام پرواز صورت گیرد، در اين صورت شركت حمل كننده موظف به استرداد كامل وجه بليت و جبران خسارت به ميزان ۲۰ درصد نرخ بليت است.

چنانچه ابطال از ۴۸ ساعت مانده تا زمان پرواز انجام گیرد، در اين صورت شركت حمل كننده موظف به استرداد كامل وجه است. همچنین شرکت موظف به جبران خسارت به ميزان ۳۰ درصد نرخ بليت است. علاوه بر این شركت هواپيمايي باید زمان اطلاع رساني به مسافران را جهت پيگيري و يا بررسي شكايات ثبت کند.