شناسهٔ خبر: 77655 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزییات زلزله ۵.۲ هرمزگان در گفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات خبر داد

گسل اصلی جوان زاگرس مسبب زلزله روز گذشته هرمزگان/افزایش فعالیت تکتونیکی زمین در شمال تنگه هرمز

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زلزله ۵.۲ هرمزگان را که شب گذشته دوم بهمن رخ داد، تشریح کرد.

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزییات زلزله ۵.۲ شب گذشته دوم بهمن، گفت: زلزله شب گذشته  ساعت ۲۲:۵۳ در عمق ۲۵ کیلومتری هرمزگان رخ داد که نزدیکترین شهرهای اطراف رومرکز را همچون سرگز هرمزگان در ۲۶ کیلومتری رومرکز و فاریاب کرمان در فاصله ۳۵ کیلومتری رومرکز زلزله را تحت تاثیر قرار داد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مردم ساکن بندرعباس این زلزله را به وضوح حس کردند، افزود: چندین روستا در اطراف زلزله تحت تاثیر زلزله قرار گرفتند که به واسطه فاصله قابل ملاحظه تاکنون گزارشی از خسارت جانی گزارش نشده است.

بیت اللهی ادامه داد: گسل نزدیک به رومرکز زلزله گسل اصلی جوان زاگرس است که در طول چند صد کیلومتر از شمالغرب تا جنوب شرق ایران گسترده است.

به گفته وی، در چند سال گذشته جنوب ایران به ویژه حاشیه شمالی تنگه هرمز از نظر لرزه خیزی به شدت فعال شده است. 

بیت اللهی یادآور شد: در نوار سواحل جنوبی خلیج فارس تا شرق ایران در یکسال گذشته حدود ۱۵۶۰ زمین لرزه با بزرگای ۲.۵ به بالا رخ داده است که از این تعداد هشت زمین لرزه با بزرگای پنج و بالاتر بوده است.

وی توضیح داد: رخداد ۶۰ زمین لرزه در سالهای گذشته با بزرگای ۳.۵ و بالاتر نشان می دهد این محدوده از کشور، لرزه خیزی بالایی دارد.

وی تصریح کرد: زلزله های ۳ ماه گذشته این منطقفه نشان می دهد وضعیت تکتونیکی به ویژه در شمال تنگه هرمز آهنگ شدیدتری پیدا کرده است.