شناسهٔ خبر: 77732 - سرویس مسکن و شهرسازی

مرکز آمار ایران اعلام کرد

افزایش ۷.۲ درصدی اجاره بها در پاییز امسال

شهر تهران آخرین گزارش‌ها از روند اجاره‌بها در کشور در پاییز امسال حاکی از افزایش ۷.۲ درصدی اجاره بها در این فصل را دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز آمار ایران در گزارشی شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری را در پاییز سال‌جاری اعلام کرد. بنا بر اعلام کارشناسان، یکی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف‌کننده، بخش مسکن است که این بخش شامل زیربخش‌های اجاره‌بهای واحدهای مسکونی و خدمات نگهداری و تعمیری واحدهای مسکونی است.

در پاییز سالجاری، شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری به ۱۶۲.۸ درصد رسید که نسبت به تابستان امسال که معادل ۱۵۱.۹ بوده، ۷.۲  درصد افزایش را نشان می‌دهد. در پاییز سالجاری بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان همدان با ۱۳.۷ درصد افزایش و کمترین نیز مربوط به آذربایجان‌غربی با ۱.۷ درصد افزایش است.

همچنین درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۱.۶ درصد است که نسبت به فصل تابستان سالجاری که رقم ۲۳.۱ درصد بوده است ۱.۵ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است که بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به لرستان با ۳۴.۸ درصد و کمترین آن مربوط به آذربایجان‌غربی با ۱۰ درصد است. بدین معنا خانوارهای لرستان به طور متوسط ۱۳.۲ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن در آذربایجان غربی ۱۱.۶ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کردند.

این گزارش نشان می‌دهد، نرخ توم چهارفصل منتهی به فصل پاییز سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش اجاره‌بها، ۲۳.۵ درصد است.

همچنین، متوسط افزایش هزینه اجاره‌بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته‌اند در فصل پاییز امسال برابر با ۳۱.۲ درصد گزارش شده است.