شناسهٔ خبر: 77978 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون مسکن و ساختمان اعلام کرد

گردش مالی ۱۲۰‌هزار میلیارد تومانی بخش اول پروژه اقدام ملی مسکن/ ۴۰‌میلیون متر مربع زیربنای مسکن اقدام ملی در بخش نخست/ بازار کار شرکت‌های خصوصی در سوریه با ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی

اولین نمایشگاه صنعت ساخت و ساز معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی ایران در سوریه احداث می شود، گفت: بخش اول پروژه اقدام ملی که در حدود ۴۰ میلیون مترمربع زیربنا احداث می‌شود، بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومان گردش مالی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن بازدید از اولین نمایشگاه صنعت ساخت‌و‌ساز که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد در گفتگو با خبرنگاران در خصوص ویژگی این نمایشگاه، اعلام کرد: در این نمایشگاه برای اولین بار، چرخه ساختمان مورد توجه قرار گرفته است. بدین معنا، علاوه بر روندی که در نمایشگاه های سنتی بود موضوعات جدید از جمله موضوع استارتاپ‌ها، موضوع بیمه و تامین مالی در این نمایشگاه اضافه شده تا بتواند بسترسازی برای چرخه کامل صنعت ساختمان باشد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: امید است تا با همکاری و تعاملی که بین وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی در این حوزه وجود دارد، فرآیند مثبت‌تری در سال‌های آتی شکل بگیرد.

محمودزاده در خصوص مقاوم‌سازی و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به لحاظ پایین بودن قیمت مصالح و بالا بودن قیمت ساخت، ساختمان ها قبل از اتمام سن فنی خود تخریب و بازسازی می‌شدند، گفت: از سال ۹۰ به این سو، با افزایش قیمتی که در مصالح ساختمانی ایجاد شد، خرید و فروش واحدهای کارکرده و قدیمی که منطبق با توان خرید مردم بود، رونق گرفت، به همین دلیل نیز در این زمینه وزارت راه و شهرسازی با این رویکرد در حال تدوین ضوابط و مقررات مقاوم سازی است.

به گفته وی، تدوین ضوابط و مقررات مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به عنوان چارچوب‌های استاندارد تدوین، تصویب و ابلاغ می‌شود. انتظار است تا مهندسان بر اساس ضوابطی که تدوین می‌شود اقدام به فعالیت کنند تا ایمنی و امنیت ساکنان فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر نظارت وزارت راه و شهرسازی بر رعایت مقررات و ضوابط ساخت و ساز، در خصوص مجموعه اقداماتی که در حوزه انبوه سازی در کشور رخ داده و تصمیماتی که در این حوزه در حال سیاستگذاری است، توضیح داد: از جمله سیاست‌هایی که وزارت راه و شهرسازی در دوره مدیریت وزارتخانه که پایه گذاری کرد موضوع طرح اقدام ملی بود.

محمودزاده ادامه داد: در طرح اقدام ملی احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه است. ثبت نام این پروژه از نیمه آبان آغاز شد و تا آخر آذرماه ادامه یافت. تاکنون بیش از ۲۴۰ هزار واحد در شهرهای مختلف کشور و ۲۰ هزار واحد در بافت های فرسوده ثبت نام کردند.

وی افزود: از این ۲۴۰ هزار واحد پالایش‌های سامانه‌های مختلف انجام شده است. هم اکنون به طور متوسط ۵۸ درصد در کل کشور واجد شرایط شناخته شده‌اند که برای پذیرفته‌شدگان از ۱۴ بهمن ماه پیامکی ارسال می‌شود تا متقاضیان واجدشرایط برای تکمیل پرونده‌های خود و معرفی به بانک اقدام کنند.

محمودزاده اجرای طرح اقدام ملی مسکن را بسترسازی مناسبی برای جریان تولید پایدار مسکن سازی در کشور برشمرد و گفت: بخش اول پروژه طرح اقدام ملی که در حدود ۴۰ میلیون مترمربع زیربنا احداث می‌شود، بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومان گردش مالی دارد که می‌تواند بازار خوبی را برای تولیدکنندگان مصالح، سازندگانف اقتصاد، اشتغال و مهمتر از همه پایین آوردن قیمت تمام شده برای متقاضیان مسکن به همراه داشته باشد.

وی در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌هایی پیش‌تر به امضا رسیده است، توضیح داد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای به امضای وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر مسکن سوریه رسید تا سه شرکت دولتی بین دو کشور ایجاد شوند و این شرکت‌ها، برای ورود انبوه سازان و سازندگان واجدشرایط در حوزه ساختمان و حوزه زیربناهای حمل و نقل همچون جاده، راه و دیگری در حوزه مهندسان مشاور و مطالعات، بسترسازی کنند که این تفاهم نامه در حال پیگیری است.

محمودزاده یادآور شد: تفاهم اولیه ما با سوریه احداث حدود ۳۰ هزار واحد است. مقرر شده تا سازندگان بخش خصوصی  ایران در شهرهای مختلف سوریه شروع به کار کنند. تاکید می‌شود که هیچ سرمایه‌گذاری توسط دولت جمهوری اسلامی ایران انجام نمی شود بلکه صرفا بازار کاری برای بخش خصوصی است.