شناسهٔ خبر: 77990 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی خواستار انجام اصلاحات موردنیاز برای ابلاغ طرح توسعه و عمران ایلام شد

آزادسازی حریم و بستر مسیل در منطقه "هانی‌وان"/ عرصه "کاخ کشاورزی ایلام" و "قلعه والی" تحت کاربری میراث تاریخی قرار گیرد/ جنگل‌های زاگرسی جنوب‌غرب و محدوده‌های متداخل با منطقه حفاظت‌شده "مانشت و قلارنگ" از محدوده شهر حذف ‌شود

شانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری با ارسال نامه‌ای به استاندار ایلام، خواستار انجام اصلاحات موردنیاز پیش از ابلاغ طرح توسعه و عمران(جامع) شهر ایلام توسط این شورا شد.

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با ارسال نامه‌ای به سلیمانی‌دشتکی، استاندار ایلام، ضمن اعلام مصوبه این شورا درخصوص تصویب طرح توسعه و عمران(جامع) شهر ایلام از وی خواست، نسبت‌به اعمال اصلاحات تکمیلی شورایعالی شهرسازی و معماری توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه اقدام شود.

در متن این نامه آمده است:

به استحضار می‌رساند: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۸ آذرماه ۹۸ «طرح توسعه و عمران (جامع)شهر ایلام» مصوب جلسه مورخ ۳۱ شهریورماه ۹۷ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ایلام و صورت‌جلسه مورخ ۱۳ آذرماه ۹۸ و بازدید مورخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۸ کمیته فنی شماره یک را مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب طرح جامع ایلام با سقف جمعیتی ۲۳۰ هزار نفر و افق ۱۴۱۰ مقرر کرد، اصلاحات به‌شرح ذیل در اسناد مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان لحاظ و متعاقبا طرح توسط دبیر شورایعالی، ابلاغ شود.

۱- با عنایت به پیوستگی کالبدی چهار روستای "هفت‌چشمه"، "چال‌سرا"، "بانقلان" و "فاطمیه" با شهر و انسجام عملکردی آن‌ها با حوزه خدماتی شهر، ضرورت الحاق این روستاها به محدوده شهری از نظر شورایعالی محرز می‌باشد؛ لذا مقرر می‌شود، استانداری ایلام با بررسی ملاحظات اجتماعی-شهری معطوف به موضوع، حداکثر ظرف مدت یک‌ماه نسبت‌به این امر اعلام نظر کرده و در صورت تائید، مراحل حذف کد آبادی روستاهای مذکور در دستور کار قرار گیرد و این روستاها در حد محدوده مصوب طرح هادی به محدوده شهر الحاق شوند تا تهیه طرح تفصیلی یکپارچه شهر، در روستاهای فوق‌الذکر، صدور پروانه بر اساس کاربری‌های طرح هادی، انجام پذیرد.

۲- با توجه به این‌که اصلی‌ترین چالش پیش‌روی شهر در حوزه مدیریت بحران، موضوع سیل است، اقدامات تکمیلی زیر در اسناد طرح لحاظ و به تائید نماینده وزارت نیرو در کمیته فنی برسد.

۲ - ۱- بعضا حریم مسیل‌ها و رودخانه‌های شهر در اسناد ارسالی منعکس نشده است که لازم است با استعلام مجدد از وزارت نیرو، حریم، بستر و مسیل رودخانه‌های متداخل با حریم و محدوده شهر، تعیین و در اسناد طرح منعکس شود.

۲ - ۲- کلیه طرح‌های آب‌خیزداری اجراشده توسط سازمان منابع طبیعی در صورت وقوع در داخل حریم شهر، تحت پهنه "حفاظت آبخیز‌داری" منعکس و ضوابط مربوطه بر آن‌ها مترتب شود.

۲ - ۳- در چند مورد ساخت‌و‌سازها خصوصا در بافت حاشیه(خصوصا در شمال‌شرقی-منطقه موسوم‌ به هانی‌وان) بر روی حریم و بستر مسیل‌ها واقع شده است که لازم است ضمن تعیین این محدوده‌ها به‌عنوان محدوده ناکارآمد شهری، آزادسازی حریم و بستر مسیل در اولویت اقدامات بازآفرینی استان قرار گیرد.

۲ - ۴ - نقشه پهنه‌بندی خطر سیل بر اساس اطلاعات سازمان منابع طبیعی به‌عنوان سند پشتیبان در اسناد طرح جامع ارائه شود.

۳- ضمن انعکاس عرصه بناها و محوطه‌های واجد ارزش میراثی و تاریخی(باستانی) در محدوده تحت کاربری "میراث تاریخی" و در حریم تحت پهنه "حفاظت میراثی تاریخی"، مقرر شد عرصه مربوط به دو اثر "کاخ کشاورزی ایلام" و "قلعه والی" بر اساس نقشه ثبتی، تحت کاربری میراث تاریخی در نقشه کاربری اراضی منعکس و حرائم و ضوابط مربوطه نیز بر اساس نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شود.

۴- خط محدوده مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اعمال سه مورد اصلاح، به‌شرح زیر مورد توافق و تائید قرار گرفت:

۴ - ۱- حذف اراضی با پوشش جنگل زاگرسی واقع در جنوب‌غرب شهر از محدوده و تثبیت در حریم (به شرح نقشه پیوست)

۴ - ۲- حذف اراضی زراعی الحاقی محدوده شهر در بخش شمال و شمال‌شرقی به استثناء اراضی با مالکیت دولتی(با کنترل و تائید اداره کل راه و شهرسازی استان) (به شرح نقشه پیوست)

۴ - ۳- حذف محدوده‌های متداخل با منطقه حفاظت‌شده "مانشت و قلارنگ" در شمال شرقی شهر از محدوده شهر

 ۵- با توجه به وقوع عرصه جنگلی انبوه در بخش‌هایی از حریم شهر، اصلاحات به شرح زیر در حریم مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اعمال شود. (به شرح نقشه پیوست)

۵ - ۱- حذف عرصه جنگلی "تنگه ارغوان " و عرصه‌های پیرامونی آن در شرق حریم .

۵ - ۲- افزایش حریم در جنوب‌غربی تا حد عرصه جنگلی به‌نحوی‌ که روستای "سرطاف" كما في السابق در حریم واقع شود.

 ۶- مقرر شد برای تامین بخشی از کمبود فضای سبز مقیاس شهری، عرصه‌های درختکاری‌شده واقع در جنوب شهر(حد فاصل پیچ عاشوری و هتل زاگرس) تا حد عرصه‌های جنگلی به عنوان "پارک شهری تجهیزشده و در حریم تثبیت شود(به شرح نقشه پیوست).

۷- ضمن حذف کمربندی پیشنهادی در شمال شهر مقرر شد، مسیر کمربندی شمال شهر با حداکثر انطباق بر مسير قبلی با هماهنگی شهرداری و استانداری ایلام، توسط اداره کل راه و شهرسازی استان مورد تدقیق قرار گیرد.

 ۸- ضمن تاکید بر ضرورت قرارگیری شهر ایلام در مسیر اصلی (و نه به صورت آنتنی) راه‌آهن کرمانشاه - مهران، مقرر شد مسير نهایی و موقعیت دقیق و مساحت ایستگاه راه‌آهن و پایانه چندمنظوره شهر ایلام پس از تدقيق در کمیته مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن و تائید دبیر شورایعالی در اسناد طرح لحاظ شود. موقعیت تقریبی ایستگاه مذکور بر اساس مطالعات طرح در غرب شهر(شمال جاده ایوان) مورد تائید قرار گرفت.

 ۹- بخش قابل‌توجه از کاربری‌های خدماتی و معابر طرح‌های مصوب قبل به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز(که متاسفانه بعضا حتی از سوی مراجع حاکمیتی نیز انجام شده است) محقق نشده و عملا از بین رفته اند. این موضوع در بخش‌هایی از شهر عملا فرصت منحصربه‌فرد و تکرارنشدنی است و با توجه به موقعیت آن‌ها به هیچ وجه قابل جبران در بخش‌های دیگر نیست. لذا لازم است، این کاربری‌های در قالب سند اساس طرح شناسایی و هر گونه تغییر در آن‌ها با قاطعیت از سوی مراجع استانی مورد مخالفت قرار گیرد.

 ۱۰- سند پدافند غیرعامل با عنایت به حساسیت‌های مربوط به نزدیکی با مرز در انطباق با دستور‌العمل مصوب شورایعالی به تائید نمایندگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان پدافند غیر عامل برسد.

 ۱۱- ضمن تاکید بر ضرورت جابجایی مخازن و انبارهای نفت از محدوده شهر، مقرر شد تا زمان تحقق این امر، تدابیر زیر جهت حفظ ایمنی شهروندان اتخاذ گردد:

۱۱ - ۱ - حریم خط لوله و سایر تاسیسات مربوطه و ضوابط و مقررات مترتب بر آن بر اساس اعلام نظر وزارت نفت با هماهنگی اداره کل پدافند غیرعامل در اسناد طرح منعکس شود.

۱۱ - ۲ - پیوست پدافندی و طرح تخلیه فوری محلات متاثر، توسط استانداری ایلام تهیه و به مراجع مربوطه ابلاغ شود.

۱۲- ضوابط و مقررات احداث بنا توسط نمایندگان وزارت کشور، بنیاد مسکن و دبیرخانه شورایعالی در کمیته فنی منتخب مورخ بررسی و مقرر شد:

۱۲ - ۱ - با عنایت به مصوبه مورخ ۱۶ مهر ۹۷ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، مربوط‌ به ضوابط عام بلند‌مرتبه‌سازی، مواضع مناسب جهت احداث ساختمان‌های بلند( تا حد طبقات تعیین شده- ۱۰ طبقه) در سند تراکمی طرح جامع لحاظ شود(در قالب الگوهای محوری و پهنه‌ای).

۱۲ - ۲ - در کلیه جداول مربوط به احداث بنا، سرانه فضای باز به ازای هر واحد متناسب با هر پهنه و به‌طور متوسط ۲۰ متر مربع ارائه شود.

۱۲ - ۳ - آستانه مغایرت‌های اساسی طرح در محورهای مختلف، شامل خط محدوده و حریم، معابر، کاربری‌های شهری، پهنه‌های تراکمی و بلندمرتبه‌سازی، مطابق مصوبه مورخ ۳۰ شهریور ۹۴ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارائه شود.

۱۲ - ۴ – به‌منظور بهره‌مندی از حقوق مالکانه، قطعات ریزدانه احداث بنا در قطعات مسکونی با مساحت ۸۰ تا ۱۲۰ مترمربع در سطح اشغال ۷۰ درصد و تراکم ۷۰ درصد تعیین می‌شود. در قطعات با مساحت کمتر از ۸۰ متر مربع ، با اولویت تملک توسط شهرداری، صرفا احداث یک واحد تجاری مجاز خواهد بود.

۱۲ - ۵ - حداقل عرض معابر قطعات مشمول احداث بنا شش مترمربع تعیین می‌شود.

۱۲ - ۶ - کلیه مواردی که برای مرجعی غیر از کمیسیون ماده پنج استان یا سایر مراجع قانونی، شان تصویبی تجویز شده است از ضوابط طرح حذف شود.

خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران، دستور فرمائید اسناد مربوطه با اعمال اصلاحات مطابق مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط به دبیرخانه شورایعالی ارسال شود.