شناسهٔ خبر: 78000 - سرویس وزارتی

در پنجمین نشست شورای حمل‌ونقل و لجستیک وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسید

نوسازی ناوگان حمل و نقل باید به دور از کاغذبازی ادامه یابد/ هوشمند کردن ساز و کار ستاد سوخت و مدیریت حمل‌ونقل / اتمام اجراسازی تعهدات وزارت راه و شهرسازی در تکمیل سامانه جامع حمل‌و‌نقل

پنجمین نشست شورای حمل و نقل و لجستیک وزیر راه وشهرسازی در رابطه با انجام اصلاحات داخلی و فرآیندی ستاد سوخت و مدیریت حمل‌ونقل کشور گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باید در قالب یک نهضت ساری و جاری به صورت چالاک و هوشمند و با کم کردن کاغذبازی ها ‌ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پنجمین نشست شورای حمل‌ونقل  و لجستیک به ریاست محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور معاونان ستادی و حمل و نقلی با هدف بررسی چهار موضوع وضعیت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، وضعیت پیشرفت سامانه جامع حمل‌ونقل، لجستیک دریایی و بندری هوشمند و وضعیت بارش‌ها و پیش‌بینی هوا برگزار شد.

وزیر راه وشهرسازی در رابطه با انجام اصلاحات داخلی و فرآیندی ستاد سوخت و مدیریت حمل‌ونقل کشور گفت: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باید در قالب یک نهضت ساری و جاری به صورت چالاک و هوشمند و با کم کردن کاغذبازی ها ‌ادامه یابد.

در ادامه جلسه وضعیت پیشرفت سامانه جامع حمل‌ونقل مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد؛ بر اساس ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیکی، از ۱۴ خوشه مرکز تبادل اطلاعات، «حمل‌ونقل و شهرسازی» خوشه سیزدهم است و در حال حاضر ۳ خوشه در مرکز تبادل اطلاعات راه‌اندازی شده که «حمل‌ونقل» سومین خوشه فعال در این جمع است. بر این اساس تعهدات وزارت راه و شهرسازی در قبال اجرایی کردن ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به انجام رسیده است.

در این راستا اهداف راه‌اندازی سامانه جامع حمل‌ونقل نیز ایجاد یکپارچگی در تبادل اطلاعات، ‌ممانعت از ایجاد تبادل اطلاعات موازی بین دستگاه‌های اجرایی و سامانه‌های اطلاعاتی و تضمین حفظ امنیت اطلاعات شبکه و جلوگیری از دسترسی اشخاص غیر مجاز شمرده می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص دستور دوم اظهار داشت: خوشه حمل‌ونقل در بستر TUIX حاوی اطلاعات حمل‌ونقل است که بر پایه استاندارد دولت الکترونیک طراحی شده و می‌تواند مورد استفاده ذی‌نفعان قرار گیرد.

در ادامه موضوع لجستیک دریایی و بندری هوشمند مورد بررسی قرار گرفت و وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اساسا باید به سمت حمل‌ونقل هوشمند حرکت کنیم، لذا جلسه آینده باید با حضور مدیران‌کل حوزه فاوای شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه بخش حمل‌ونقل برگزار شود.

وی گفت: این فرایند که در بسترIOT  شکل گرفته قصد دارد تا تمام زیرساخت‌ها و عملکرد را تحت نظارت قرار دهد. البته به دلیل اینکه حمل‌ونقل هوشمند، ارتباط تنگاتنگی با حمل‌ونقل چند وجهی دارد، ‌بسیاری از نیازهای سایر دستگاه‌ها را پوشش می‌دهد و از این رو نیازی به موازی کاری نیست.

اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه «باید نسبت به توسعه ملی دغدغه داشته باشیم» خاطرنشان کرد: سازمان ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی با توجه به تکلیفی که بر عهده آن‌ها است نمی‌توانند نسبت به علوم و صنایع وابسته به عنوان موتور محرک توسعه ملی بی تفاوت باشند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به اینکه برخوردرای از سازمان هوشمند و نظام مدیریت هوشمند یک نیاز است، باید شاخص‌های مشخص توسعه یافتگی استخراج شود. همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی باید پیشران‌های توسعه را مورد توجه قرار دهد و ضمن فاصله گرفتن  از ساختارهای سنتی در زمینه‌های آینده پژوهی حمل‌ونقل فعالیت کند.

در ادامه  این نشست گزارش لجستیک دریایی و بندری هوشمند مورد تایید وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

گفتنی است، لجستیک هوشمند به برنامه ریزی هوشمند، اجرای هوشمند و نظارت هوشمند با به کارگیری زیرساخت‌های فناورانه نوین برای هدایت کارا و موثر دو جریان مستقیم و معکوس دو جریان حمل با کانتینر و جریان الکترونیکی ذخیره سازی، انتشار اطلاعات و اسناد مرتبط با آن‌ها فی مابین دریا، بندر و پس‌کرانه با هدف رفع نیازهای جامعه بندری گفته می‌شود.

با راه اندازی لجستیک دریایی و بندری هوشمند، تمامی ذی‌نفعان که در کشور وجود دارند اعم از آنهایی که در ذیل وزارت راه و شهرسازی هستند و خارج از مجموعه مانند گمرک و سایر دستگاه‌های مرتبط می‌توانند در قالب آن سیستم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

همچنین بستر یک پارچه برای تبادل اطلاعات و اسناد فی مابین ذی نفعان حمل‌ونقل چند وجهی و پنجره‌ای برای حاکمیت ایجاد می‌شود به نحوی که کاهش نرخ عملیات، کاهش تعداد واسطه‌ها، همگام سازی روال‌ها و فعالیت‌ها، بالارفتن قابلیت اعتمادها و اطمینان‌ها و از جمله الزامات تحقق دولت الکترونیک را در بر دارد.

سر انجام ضمن تقدیر و تشکر مقام عالی وزارت از سازمان هواشناسی کشور در خصوص عملکرد خوب پیش بینی وضعیت هوا و رخدادهای آن، گزارش تغییر بارش استان‌ها و کشور از ابتدای سال زراعی تا ۱۱ بهمن ۹۸ ارائه شد که مورد استماع وزیر راه و شهرسازی و اعضا قرار گرفت.