شناسهٔ خبر: 78062 - سرویس جاده‌ای

از سوی معاون وزير راه و شهرسازی:

دستورالعمل فعاليت ناوگان حمل‌و نقل بار و مسافر برون‌شهری و روستايی ابلاغ شد

عبداهاشم حسن نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دستورالعمل صدور، تمديد، تعويض و لغو برگ فعاليت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری و روستايی را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان اظهار داشت: با هدف ارتقای ایمنی و كاهش تصادفات و ساماندهی فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای، دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری و روستایی به ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانهای سراسر كشور ابلاغ شد.

وی افزود: این دستورالعمل به استناد آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در پنج فصل و ۱۴ ماده تدوین و جهت اجرا به ادارات استانی ابلاغ شده است.

حسن‌نیا، تصریح كرد: بر اساس ماده ۱۴ این دستورالعمل، در صورت ارتكاب هریك از تخلفات مندرج در جدول ذیل این ماده، موضوع با دعوت از مالک ناوگان در كمیسیونی متشكل از مدیركل، معاون حمل و نقل و مسئول واحد حقوقی اداره‌كل استان رسیدگی و باتوجه به نوع، دفعات و تكرار تخلفات نسبت به تذكر یا غیرفعال نمودن كارت هوشمند ناوگان مربوطه تا مدت حداكثر یكسال اتخاذ تصمیم خواهد شد.

وی افزود: در موارد خاص و حسب ضرورت كمیسیون ویژه در ستاد با حضور نمایندگان دفاتر ستادی، تشكیل و مطابق مفاد این ماده، تصمیم‌گیری خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی عمده‌ترین تخلفات را به شرح ذیل اعلام كرد: وجود نقص فنی حادث یا مستمر تهدیدكننده ایمنی در وسیله‌نقلیه، فقدان تجهیزات مورد نیاز در وسیله‌نقلیه، فقدان برگ معاینه فنی، بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر و گواهی تایید صلاحیت ناوگان حمل مواد خطرناك، واگذاری وسیله‌نقلیه به راننده فاقد مدارك مجاز و معتبر، بروز تصادف منجر به جرح یا فوت ناشی از نقص فنی وسیله‌نقلیه و سایر موارد مربوط به عدم رعایت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان كه موجب كاهش ایمنی و اختلال در بخش حمل‌و‌نقل عمومی جاده‌ای می‌شود.