شناسهٔ خبر: 78119 - سرویس مسکن و شهرسازی

در هفدهمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری مقرر شد

تصویب طرح جامع ایرانشهر/ الحاق روستای چاه جمال به محدوده ایرانشهر/ تکمیل سیل‌بند و کانالیزه کردن مسیل" گران" و رودخانه " کارواندر"/ بارگذاری‌های منطقه نمونه گردشگری باباحیدر متناسب با منابع آبی منطقه

هفدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برگزار شد در هفدهمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری طرح جامع شهر ایرانشهر مورد تصویب قرار گرفت و بر تکمیل سیل‌بند و کانالیزه‌کردن مسیل" گران" و رودخانه " کاروان‌در" تاکید شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، هفدهمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری، روز دوشنبه ۱۴ بهمن‌ماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه که ریاست آن را محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی برعهده داشت، طرح جامع ایرانشهر و منطقه نمونه گردشگری "باباحیدر" مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفت.

احمد نیکخواه، مدیرکل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری گفت: طرح جامع ایرانشهر در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و شورایعالی شهرسازی و معماری این طرح جامع را برای افق ۱۴۱۰ با جمعیت ۱۶۳ هزار نفر تصویب کرد.

وی افزود: یکی از ملاحظات مهمی که در خصوص این طرح وجود داشت، در مورد روستای "چاه‌جمال در شمال شهر ایرانشهر بود. با توجه به اتصال کالبدی و یکپارچگی این روستا با محدوده شهری با پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی استان سیستان و بلوچستان موافقت شد و روستای چاه‌جمال به‌محدوده شهری الحاق می‌شود و مراحل تقسیماتی این موضوع و موضوعات مربوط‌ به حوزه سیاسی وزارت کشور از طریق دبیرخانه شورا پیگیری و فرآیند الحاق این روستا و موضوعات مربوط به تقسیمات کشوری آن، تکمیل می شود.

نیکخواه، موضوع مهم دیگر درباره طرح جامع ایرانشهر را مدیریت سیلاب و آب‌های سطحی این شهر خواند و با اشاره به سیل اخیر در استان‌های جنوب و جنوب‌شرق کشور، عنوان کرد: مسیل‌ها و آبراهه‌های متعددی در شرق و جنوب، ایرانشهر وجود دارد که بعضا حریم و بسترهای وسیعی دارند و به دلیل نوع اقلیم و جنس خاک منطقه در هنگام بارندگی‌، حجم وسیعی از آب وارد این مسیل‌ها می‌شود. لذا مدیریت سیلاب و آب‌های سطحی شهر در طرح جامع مورد تاکید قرار گرفت و بر تکمیل سیل‌بند شرقی شهر و کانالیزه کردن، مسیل" گران" و رودخانه " کاروان‌در" تاکید شد. ضمن این‌که برخی از روستاهای جنوب ایرانشهر با حرایم مسیل‌ها و رودخانه‌های موجود در آن حوزه تداخل دارند و بر اساس مصوبه امروز شورایعالی شهرسازی و معماری قرار شد که کمیته‌ای با محوریت اداره‌کل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان و نهادهای ذی‌مدخل، اجرایی‌شدن برنامه‌های مدیریت سیلاب را پیگیری کنند تا ضمن حفظ حرائم رودخانه‌ها و مسیل‌های منطقه، برای رفع تداخلات احتمالی شهری چاره‌جویی کند. این کمیته وظیفه دارد تحقق پیشنهادات این طرح را به منظور عملیاتی‌شدن پیگیری کند.

مدیرکل دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری، گفت: دستور دوم هفدهمین جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری مربوط به منطقه نمونه گردشگری "باباحیدر" در محور شهرکرد-کوهرنگ بود. این محور یکی از محورهای گردشگری منطقه است که مبدا آن شهرکرد و مقصد نیز شهر کوهرنگ است. با توجه به این‌که استان چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های گردشگری کشور است ، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این استان  اهمیت دارد و مناطق نمونه گردشگری بهترین بستر را برای تحقق ایده گردشگری عمومی دارد، این طرح بررسی و تصویب شد. در مصوبه شورا بر عمومی بودن کلیه مستحدثات منطقه و عدم امکان تفکیک، واگذاری یا استفاده اختصاصی از آن تاکید شد.

 وی با اشاره به این‌که یکی از ویژگی‌های مناطق نمونه گردشگری در کشور، بارگذاری‌های خیلی کم و زیر ۱۰ درصد است، افزود: در منطقه نمونه گردشگری "باباحیدر" نیز درسطحی حدود ۲۷ هکتار است پنج تا شش درصد مساحت آن بارگذاری خواهد شد و بقیه مساحت آن، بدون احداث بنا  به فضاهای باز، سبز و طبیعی که با ذات منطقه نمونه گردشگری هماهنگ باشد تخصیص پیدا می‌کند.

نیکخواه، خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد، ملاحظات منابع آبی مربوط به منطقه، مدنظر قرار گیرد و تاکید شد، ساخت تاسیسات حداقلی در منطقه، صرفا در حد منابع آب قابل  تخصیص از سوی وزارت نیرو خواهد بود و از آن فراتر نمی رود؛ همچنین با توجه به اینکه منطقه در بالادست سد در حال ساخت "باباحیدر" قرار دارد، تاکید شد که الزامات زیست‌محیطی که اداره‌کل محیط‌زیست استان، وضع کرده است و همچنین بهره‌برداری و احداث تاسیسات تصفیه و جمع‌آوری فاضلاب، قبل از بهره‌برداری از سایر تاسیسات مورد توجه قرار گیرد.