شناسهٔ خبر: 78123 - سرویس جاده‌ای

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح کرد

سه علت اصلی وقوع تصادفات منجر به فوت در دی ماه/ تشدید نظارت بر عملکرد رانندگان و شرکت‌ها/ رانندگان حق ندارند‌، مسافران را از ثبت تخلفات منع کنند

مهران قربانی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: پس از بررسی هر ۹ تصادف در دی ماه،‌ سه دسته از عوامل شامل اصرار راننده بر ادامه رانندگی به رغم اطلاع از نقص فنی،‌ اصرار راننده بر ادامه رانندگی به رغم خواب‌آلودگی و خستگی مفرط و بی توجهی سرنشینان به بستن کمربند ایمنی محرز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهران قربانی با حضور در برنامه روی خط خبر با اشاره به تشدید نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و موسسات مسافربری (برون شهری) و نقش مسافران اظهار داشت: در ۹ ماه اول سال ۹۸، ایمنی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس از وضعیت قابل قبولی برخوردار بود به طوریکه تعداد تصادفات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد و تعداد تلفات ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در حالی که نرم تصادفات منجر به فوت ناوگان اتوبوسرانی برون شهری با توجه به حوادث دی ماه از ۱.۱ به ۱.۲ درصد رسیده که این نرم در اغلب کشورهای جهان بین ۲ تا ۳ درصد است.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «حتی وقوع یک تصادف نیز برای ما ناراحت کننده است» گفت: پس از بررسی هر ۹ تصادف در دی ماه،‌ سه دسته از عوامل شامل اصرار راننده بر ادامه رانندگی به رغم اطلاع از نقص فنی،‌ اصرار راننده بر ادامه رانندگی به رغم خواب الودگی و خستگی مفرط و بی توجهی سرنشینان به بستن کمربند ایمنی محرز شد.

قربانی تصریح کرد: اگر سرنشینان اتوبوس مسیر تهران-شیراز که در اصفهان دچار حادثه شد، کمربند ایمنی خود را بسته بودند، این حادثه فقط  ۳ تا ۴ مصدوم برجای می‌گذاشت.

وی با اشاره به نتایج حاصل از آسیب شانسی و نزدیک شدن به سفرهای نوروزی ۹۹ تاکید کرد: این نتیجه حاصل شد که باید نظارت ها تشدید شود و تمام شرکت‌های حمل‌ونقل موظف هستند در مورد عملکرد راننده و ناوگان مسئولانه تر عمل کنند. از طرفی هر شرکت حمل‌ونقل باید مجهز به اتاق نظارت بر عملکرد و رفتار رانندگان باشد و به صورت برخط رفتار آنها را رصد کند.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «نظارت مردمی بهترین راهکار است» گفت: تمام اتوبوس‌ها موظف به نصب برگه‌های زرد رنگ شامل اطلاعات تماس مسئول شرکت حمل‌ونقل،‌ پلیس راهور و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هستند. البته مسافران از طریق شماره سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند تخلفات رانندگان را از طریق تلفن همراه خود ثبت و ارسال کنند تا ضمن برخورد با تخلفات، پاسخ را برای مسافران ارسال می‌کند.

قربانی در پایان تاکید کرد: رانندگان حق ندارند‌، مسافران را از ثبت تخلفات منع کنند و در این صورت از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای با آنها برخورد می‌شود.