شناسهٔ خبر: 78140 - سرویس هواشناسی

اطلاعیه سازمان هواشناسی:

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در مناطقی از کشور/ برف و باران در ۲۷ استان

باران سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای، از کاهش محسوس دما در مناطقی از کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه شماره ۱۵۴ این سازمان، از نفوذ سامانه بارشی و کاهش محسوس دما از روز شنبه ۱۹ بهمن‌ماه در برخی از مناطق کشور خبر داده و آورده است، بارش برف و باران روز شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه در استان‌های، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، نوار غربی اصفهان، کهگیلویه‌ و بویر احمد، شمال و شرق خوزستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، ارتفاعات شمال‌غرب سمنان، گیلان، مازندران، گلستان و روز یکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه، استان‌های، اردبیل، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، گیلان، مازندران گلستان، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و ارتفاعات البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان را در بر می‌گیرد. روز دوشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه نیز فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در استان‌های، لرستان، همدان، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی و خراسان‌رضوی رخ خواهد داد.

 در ادامه این اطلاعیه آمده است، روز دوشنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، رگبار، رعدوبرق و وزش باد موقتی در استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان رخ خواهد.

همچنین در بخش دیگری از اطلاعیه سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش ناگهانی دما به‌میزان ۱۰ تا ۱۵ درجه در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل، زنجان، همدان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، مرکزی، اصفهان، یزد، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان‌شمالی، شمال خراسان‌رضوی، ایلام، خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری اشاره شده و سرمازدگی و یخ‌زدگی از پیامدهای این کاهش دما برشمرده شده است.

سازمان هواشناسی همچنین از وزش باد شدید از بعدازظهر جمعه ۱۹ بهمن‌ماه در استان‌های، آذربایجان‌شرقی، اردبیل، زنجان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، قزوین، سمنان، مرکزی، همدان، گیلان، خراسان شمالی و خراسان رضوی خبر داده و افزوده است، این پدیده روز شنبه ۱۹ بهمن‌ماه نیز در استان‌های، قزوین، تهران، قم، سمنان، مرکزی، اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی رخ می‌دهد.

در اطلاعیه این سازمان با اشاره به لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف، مه‌آلودگی، کاهش دید، اختلال تردد در محورهای مواصلاتی در این مدت توصیه شده است، مدیریت در توزیع و مصرف بهینه حامل‌های انرژی انجام و در ترددهای جاده‌ای احتیاط شود. همچنین ضرورت دارد، خودروها به تجهیزات زمستانی مجهز شوند و کوهنوردان در این مدت از صعود به ارتفاعات بپرهیزند و سایر اقدامات پیشگیرانه به این منظور در نظر گرفته شود.