شناسهٔ خبر: 78175 - سرویس جاده‌ای

با حضور وزیر راه و شهرسازی در استان فارس انجام شد

بهره‌برداری از ۵۴ کیلومتر بزرگراه/ آغاز عملیات اجرایی ۷۱ کیلومتر راه و بزرگراه

افتتاح جاده به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور وزیر راه و شهرسازی ۵۴ کیلومتر بزرگراه در استان فارس به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ۷۱ کیلومتر راه و بزرگراه در این استان آغاز شد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، همزمان با دهه مبارک فجر و با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه در استان فارس ۵۴ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی ۷۱ کیلومتر راه و بزرگراه در این استان آغاز شد.

خیراله خادمی در حاشیه این مراسم ضمن گرامیداشت این ایام گفت: استان فارس حلقه ارتباطی مرکز به بنادر جنوبی کشور است و به لحاظ موقعیت، وسعت و جمعیت یکی از استان‌های با اولویت توسعه شبکه حمل و نقلی در کشور محسوب می‌شود. 

وی در همین راستا از بهره‌برداری ۱۰ کیلومتر از محور نورآباد- قائمیه با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور است که استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان را به استان‌های فارس و بوشهر متصل می‌کند.

خادمی با تاکید بر اهمیت کریدور شمال- جنوب در ترانزیت کالا و مسافر اظهار داشت: احداث بزرگراه نورآباد- قائمیه به طول ۲۷ کیلومتر نقش بسزایی در تامین ایمنی، تسهیل ترافیک و کاهش زمان سفر دارد که ۱۷ کیلومتر آن در گذشته زیر عبور قرار گرفته است و با افتتاح ۱۰ کیلومتر باقیمانده شاهد بهره‌برداری کل پروژه به صورت بزرگراه هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزایش ظرفیت محور به ۱۰ هزار خودرو در روز را از مزایای مهم بهره‌برداری از این پروژه برشمرد و افزود: تسهیل ارتباط بین استان‌های مرکزی و جنوبی کشور و امکان افزایش ظرفیت بنادر استان‌های بوشهر و خوزستان از دیگر مزایای بهره‌برداری از این بزرگراه به حساب می آید.

اتصال بزرگراهی عسلویه به مرکز کشور

خادمی بهره‌برداری از بخش پایانی بزرگراه کوار- فیروزآباد به طول ۱۱ کیلومتر را از دیگر دستاوردهای این سفر اعلام کرد و گفت:‌ محور عسلویه-شیراز به عنوان کوتاه ترین مسیر اتصال عسلویه به مرکز کشور در دست ساخت قرار دارد و محور کوار-فیروزآباد به عنوان آخرین حلقه مفقوده این بزرگراه احداث شده است.

 وی در حاشیه این مراسم موقعیت ویژه پارس جنوبی و اهمیت تامین دسترسی سریع و ایمن مرکز کشور به آن را سبب اهمیت توسعه زیرساخت های حمل و نقل در این منطقه عنوان کرد و گفت: محور ۳۵۰ کیلومتری عسلویه-جم-فیروزآباد-کوار-شیراز به عنوان کوتاه ترین مسیر اتصال عسلویه به مرکز کشور است که در حال حاضر حدود ۱۶۲ کیلومتر آن در دست بهره‌برداری قرار دارد و حدود ۱۹۸ کیلومتر نیز در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه طول محور کوار- فیروزآباد را ۵۵ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: ۳۷ کیلومتر از این مسیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۱۸ کیلومتر آن در دست ساخت است.

خادمی افزود: ۱۶.۵ کیلومتر این مسیر از پروژه‌های مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت در منطقه جنوب استان فارس است که در گذشته ۵.۵ کیلومتر آن زیر عبور رفته است و امروز شاهد بهره‌برداری ۱۱ کیلومتر دیگر این مسیر با حضور وزیر راه وشهرسازی هستیم.

 معاون وزیر راه و شهرسازی در همین راستا از آغاز عملیات اجرایی۳۱ کیلومتر از محور لار- جهرم خبر داد و گفت: محور جهرم- لار- بندرعباس به عنوان قسمتی از شریان مواصلاتی بین استان‌های فارس و هرمزگان، مناطق جنوبی و به ویژه بندرعباس را از طریق لار به شیراز و مرکز کشور متصل می‌کند.

وی این محور را به دلیل کوتاه تر بودن طول و زمان سفر نسبت به مسیرهای مشابه در اتصال به جنوب کشور مطلوب‌تر اعلام کرد و افزود: این بزرگراه ۳۸۶ کیلومتر است و در حال حاضر ۹۰ کیلومتر آن به صورت بزرگراه در دست بهره‌برداری است و ۱۱۶ کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای تکمیل بزرگراه یاد شده در استان فارس، احداث باند دوم بخشی از مسیر در محور لار- جهرم به طول ۳۱ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

 خادمی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را ۸۳۴ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: به منظور احداث این محور ۱۱۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۸۱۵ هزار متر مکعب خاکریزی و ۲۲۰ هزار متر مکعب بتن ریزی صورت می‌گیرد و حدود ۶۰ دستگاه پل تیپ در این محور احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: افتتاح راه اصلی دولت آباد- زرین دشت به طول ۱۰ کیلومتر، بخشی از بزرگراه شیراز- جهرم به طول ۱۰ کیلومتر، بخشی از محور جهرم- لار به طول ۱۲ کیلومتر بخش از دیگر پروژه‌هایی هستند که در این سفر و با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسیدند.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص آغاز عملیات اجرایی دیگر پروژه‌ها نیز اظهار داشت: بهسازی راه اصلی کازرون- فراشبند- فیروزآباد به طول ۱۵ کیلومتر، باند دوم زرین‌دشت- سه راهی دولت‌آباد به طول ۱۶ کیلومتر و باند دوم محور جهرم- فسا به طول ۸ کیلومتر نیز پروژه‌هایی هستند که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عملیات اجرایی آنها در استان فارس آغاز شد.