شناسهٔ خبر: 78215 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد

برنامه‌های ویژه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل/ ایران از بخت جغرافیایی در ترانزیت برخوردار است/ وزارت راه و شهرسازی متولی اصلی حمل‌ونقل بین‌المللی کشور

آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل با حضور کلیه نقش آفرینان در بخش‌های دولتی و خصوصی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزار ت راه و شهرسازی شهرام آدم نژاد در همایش صادرات، ترانزیت و اوراسیا ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار داشت: ایران از یک بخت جغرافیایی در ترانزیت برخوردار است. در منطقه و آسیا کمتر کشوری در نقطه تلاقی کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد و قرار داشتن در نقطه تلاقی میان کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی می‌تواند یک فرصت طلایی برای کشور فراهم کند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به خاطر همکاری با وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت کشور کمال تشکر و قدردانی را دارم. برگزاری جلسات مشترک موجب انسجام،‌ هماهنگی میان طرفین در هم افزایی و همسویی حمل‌ونقل و تجارت خواهد شد.

آدم نژاد با بیان اینکه «وزارت راه و شهرسازی برنامه‌های ویژه‌ای برای توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل با حضور  کلیه نقش آفرینان در بخش‌های دولتی و خصوصی دارد» گفت: در همین راستا موجدانه در تلاش هستیم با بهره‌گیری از همه فرصت‌ها  به رفع موانع در فرصت‌های بین‌المللی به ویژه در ترانزیت بپردازیم و با استفاده از ظرفیت‌های فعلی و بسترسازی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آینده، حد اکثر چسبندگی بین موضوع تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی را فراهم کنیم.

وی افزود: به همین منظور وزارت راه و شهرسازی در تعامل حداکثری با دیگر دستگاهای مرتبط در راستای توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل به بررسی چالش‌ها، استخراج راهکارها و همچنین طراحی ابتکارات جدید در قالب روابط دو و چند جانبه با دیگر  کشورها پرداخته تا زیر چتر تفاهمات، دیگر توافقات و تفاهمات بین‌المللی همچون موافقنامه اقتصادی اتحادیه اوراسیا، سازو کار موثری را برای حمل‌ونقل بین‌المللی مبتنی بر تجارت اجرایی کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «نگاه وزارت  راه و شهرسازی به موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا  به عنوان یک پیشران،‌ توسعه  روابط ترانزیتی است» گفت: این موافقتنامه به منزله درگاهی برای تقویت توافقات دو وچند جانبه با اعضای این اتحادیه جهت  ایجاد فضایی برد-برد در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است. لذا تعامل کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که به لحاظ جغرافیایی در منطقه سوق‌الجیشی دنیا و نقطه اتصال اروپا به آسیا قرار گرفته، پاسخگوی نیاز حیاتی جهان در زمینه  تضمین استقرار صلح و امنیت جهان است.

وی افزود: از سویی دیگر همکاری در این موافقتنامه اهداف مندرج در قانون  اساسی کشور که توسعه مناسبات با کشورهای همسایه را واجد اولویت می‌نماید و همچنین  تامین رشد و پویایی شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به سند چشم انداز 20 ساله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد جهادی انعطاف پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برونگر در موقعیت فعلی کشور که تحت جهاد اقتصادی عمل می‌کند را مویسر می‌سازد.

آدم نژاد در ادامه با اشاره به مزایای حضور پر رنگ جمهوری اسلامی ایران در این موافقتنامه با  اولویت و ویژگی‌های حمل‌ونقل بین المللی و ترانزیت اظهار داشت: در این خصوص می‌توان به هم‌افزایی و ایفای نقش برجسته و کلیدی کشور در کریدور شمال-جنوب،‌ توسعه  بیشتر همکاری‌های بندری و دریایی بین کشورهای  حوزه سی ای اس،‌ ایجاد بستر ارائه بسته‌های تشویقی در مناطق  بندری و پسکرانه‌های تخصیص یافته به امور لجستیک همچون واگذاری اراضی به صاحبان کالا و صنایع و انعقاد قرارداد با سرمایه گذاران و علاقه‌مندان به حضور در طرح‌های توسعه  بنادر به ویژه بنادر شمالی حاشیه دریای خزر،‌ نقش  موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی و امکان  اتصال اعضای اتحادیه به خلیج فارس،‌ افزایش زمینه محصولات و کالاهای دارای سابقه تاریخی و فرهنگی  مشترک در بازارهای جهانی اشاره داشت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ما الان در آستانه انعقاد قرارداد چهار کریدوردر حوزهای کشورهای منطقه‌ای ترکیه و افغانستان و کشورهای اوراسیا به حاشیه آب‌های جنوب کشور هستیم.

آدم نژاد با بیان اینکه «اولین  قدم برای نقش افرینی این موافقتنامه یافتن آگاهی و درک صحیحی از موقعیت ایران در جنبه‌های مختلف در این طرح اقتصادی است» گفت: در این راستا با توجه به بند 8 ماده 2 موافقتنامه موقت برای ترتیبات تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در خصوص ترانزیت و همچنین با عنایت به توافق وزیر راه و شهرسازی با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان در حاشیه اجلاس  سران اتحادیه اوراسیا در ایروان، وزارت راه و شهرسازی ابتکار تشکیل کارگروه مشترک هماهنگی داخل ایران برای افزایش همسویی ملی در اوراسیا را مطرح کرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تشکیل کمیته حمل ونقل و ترانزیت کشورهای عضو، تدوین شیوه‌نامه‌های این کمیته و همچنین تاسیس صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کشورهای عضو و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی تامین مالی پروژه‌ها و تسهیل کننده ترانزیت و حمل‌ونقل از اهم محورهای پیشنهاد شده از سوی راه و شهرسازی خواند.

وی در ادامه بر لزوم سیاست‌گذاری واحد و هماهنگ در حوزه ترانزیت تاکید کرد و گفت: با تدوین نقشه راهی مشخص و هماهنگ و تعیین هدفمند نقش آفرینی بخش‌های مختلف اعم از سازمان‌های منطقه آزاد ویژه اقتصادی، بازیگران خصوصی و دولتی حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت در حوزه‌های جاده‌‌ای، ریلی، هوایی و دریایی می‌تواند فرصت بیشترین بهره‌برداری عملیاتی اقتصادی را با استفاده از قوانین موجود در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی به عنوان تسهیل کننده فعالیت‌های اقتصادی در ایران را فراهم کند.

آدم نژاد تصریح کرد: بدهیهی است پرهیز از عملکرد جزیره‌ای  در هر بخش و سیاست‌گذاری‌های پراکنده امری مهم در جلوگیری از دست رفتن فرصت های ژئوپولیتیک خواهد بود. از این رو وزارت راه و شهرسازی به عنوان  متولی اصلی امور حمل‌ونقل و ترانزیت در کشور و تنظیم کننده روابط دو و چند جانبه حمل‌ونقلی و ترانزیتی با سایر کشورها  آمادگی کامل خود را برای ادامه تقویت همکاری‌ها به منظور انسجام و همسازی اقدامات مناطق آزاد ویژه اقتصادی با سیاست‌ها، ‌راهبردها و برنامه‌های توسعه دیپلماسی حمل‌ونقل اعلام می دارد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم در سایه همکاری‌ها و هماهنگی‌ها و تعاملات مستمر بستر دستیابی به بیشترین دستاوردهای  اقتصادی را در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت  به دست آوریم.