شناسهٔ خبر: 78241 - سرویس مسکن و شهرسازی

آخرین جزییات تفاهمات وزارت راه و شهرسازی با چهار وزارتخانه در خصوص ساخت مسکن تشریح شد

شناسایی اراضی وزارت دفاع برای تولید مسکن کارکنان نیروهای مسلح/ ۳۰۰ هکتار اراضی وزارت آموزش و پرورش برای تولید مسکن در دست بررسی/ ارسال پیش‌نویس تفاهم‌نامه تولید مسکن برای وزارت ارشاد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان آخرین روند اجرای تفاهم‌نامه ساخت واحدهای مسکونی را با چهار وزارتخانه دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، تعاون کار و رفاه اجتماعی، و فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین وضعیت تفاهم‌نامه‌های وزارت راه و شهرسازی با وزارتخانه‌های دفاع و پشتیانی نیروهای‌مسلح برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ویژه کارکنان نیروهای مسلح، ۱۷۰ هزار واحد با آموزش و پرورش برای تامین مسکن فرهنگیان فاقد مسکن و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بازنشستگان و کارگران موضوع تفاهم‌نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تشریح کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ساختارسازی گسترده‌ای دارد و در این خصوص، مطالعات گسترده‌ای در سراسر کشور انجام شد. بدین‌معنا، جلسات متعددی هم در وزارت راه و شهرسازی و هم در وزارت دفاع برگزار و نیازها و افراد واجد شرایط در سراسر کشور شناسایی شد.

محمودزاده ادامه داد: اراضی که وزارت دفاع در این بخش می‌تواند وارد کند، شناسایی شده و بعضا نیز در حال شناسایی فازهای بعدی اراضی هستند. وزارت راه و شهرسازی نیز آمادگی دارد تا عن قریب با معرفی اراضی از سوی وزارت دفاع، بسترهای احداث واحدهای مسکونی را فراهم کند.

معرفی ۳۰۰ هکتار اراضی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای ساخت مسکن

معاون مسکن و ساختمان همچنین در خصوص احداث ۱۷۰ هزار واحد مسکونی فرهنگیان موضوع تفاهم با وزارت آموزش و پرورش را نیز اعلام کرد. وی گفت: وزارت آموزش و پرورش نیز همکاری خوبی در این خصوص و در موضوع تفاهم‌نامه مشترک داشت. تعدادی زمین در حدود ۳۰۰ هکتار از سوی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده که برخی از این اراضی کاربری غیرمسکونی دارد.

به گفته محمودزاده، اراضی موردنظر معرفی شده از سوی وزارت آموزش و پرورش برای معاونت شهرسازی و معماری ارسال شده تا در مورد کاربری آنها اظهارنظر کند. به محض آنکه اعلام‌نظر در خصوص کاربری‌ها انجام شود اراضی بلامانع وارد فاز اجرایی و عملیاتی خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش ثبت نامی را در کل کشور انجام داده و اسامی را برای وزارت راه و شهرسازی ارسال کرد که آن اسامی در حال بررسی و کنترل است. هم‌اکنون ارزیابی‌ها در خصوص حوزه فرم ج آماده شده و برای دو سامانه دیگر که شامل عدم استفاده از تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن از سوی بانک مسکن و شرط تاهل است در حال انجام است که به زودی تمام می‌شود. با اتمام این کار، فعالیت‌های مشترک دو وزارتخانه برای احداث ۱۷۰ هزار واحد موضوع تفاهم‌نامه آغاز خواهد شد.

محمودزاده در خصوص تفاهم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد: گام اول تفاهم با وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اعلام اسامی متقاضیان و وجدان شرایط از سوی آن وزارتخانه به وزارت راه و شهرسازی است تا کنترل اسامی در این خصوص به تفکیک شهر و استان انجام و نیازسنجی انجام شود.

وی ادامه داد: برای انجام تفاهم نامه مشترک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن وزارتخانه با زمین و امکانات را ارایه کند که با امکانات و اراضی وزارت راه و شهرسازی مورد ارزیابی قرار بگیرد.

محمود زاده در خصوص همکاری با وزارت ارشاد نیز برای تولید مسکن اعلام کرد: پیش‌نویس تفاهم نامه تولید مسکن برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است اما هنوز نتیجه‌ای را از آن وزارتخانه دریافت نکرده‌ایم. چنانچه پیش‌نویس تفاهم نامه و پیشنهادات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت راه و شهرسازی ارایه شود، بر اساس تفاهماتی که انجام خواهد گرفت، کارهای امضا و دیگر موارد انجام خواهد شد.