شناسهٔ خبر: 78455 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات زلزله ۵.۸ هرمزگان در گفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات اعلام شد

ثبت ۲ پیش‌لرزه با بزرگی ۳.۹ و ۴.۴ در فاصله ۱۰ و ۶ دقیقه قبل از زلزله ۵.۸ هرمزگان/ ثبت یک پس لرزه با بزرگی ۳.۵ در درگهان/پیش بینی رومرکز زلزله در ۲۵ کیلومتری روستای گچین

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه احتمالا گسل مسبب زلزله ۵.۸ هرمزگان گسل پیشانی کوهستان و گسل فروافتاده زاگرس است، رومرکز زلزله را بنا بر اظهارات مقامات محلی و موسسات لرزه‌نگاری بین‌المللی ۲۵ کیلومتری روستای گچین عنوان کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزئیات زلزله امروز ۲۷ بهمن هرمزگان را با بزرگی ۵.۸، تشریح کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام این مطلب که زلزله امروز هرمزگان در حوالی ساحل شمالی قشم بین سواحل جنوبی هرمزگان و جزیره قشم در ساعت ۱۶ عصر رخ داد، گفت: ساکنان شهر بندرعباس این زلزله را به وضوح حس کردند. کمااینکه قبل از رخداد اصلی زلزله دو پیش‌لرزه به بزرگی ۳.۹ و ۴.۴ حدود ۱۰ و ۶ دقیقه قبل از رخداد اصلی ۵.۸ اتفاق افتاد و هشداری برای زلزله اصلی بود.

بیت‌اللهی همچنین از ثبت یک پس لرزه با بزرگی ۳.۵ حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه بعد از زلزله اصلی در منطقه درگهان خبر داد و افزود: در محدوده خطوط ساحلی جزیره قشم فعالیت گنبدهای نمکی وجود دارد که این گنبدهای نمکی علاوه بر آنکه موجب عدم ثبات در لایه‌های زمین می‌شود گاه با شکستگی‌های و بالاآمدن گنبدهای نمکی همراه است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین توضیح داد: در خطوط ساحلی جنوبی هرمزگان گسل اصلی مسبب می‌تواند امتداد جنوب غربی گسل پیشانی کوهستان زاگرس وگسل فرو افتاده زاگرس در مجاورت رومرکز این زلزله باشد.

گزارش خسارت در روستای گچین

وی اعلام کرد: اگر رومرکزی را که مرکز لرزه نگاری کشوری برای این زلزله تعیین کرده است، مبدا قرار دهیم باید روستاهای لافت، پی‌پشت، زینبی و کووه‌ای خسارت دیده باشند. اما بر اساس گزارش مقامات محلی در حدود ۲۵ کیلومتری شمال این ناحیه و در حوالی روستای گچین بالا یک خسارت‌های جزئی گزارش شده است که این روستا در شمال شرقی بندر خمیر قرار گرفته است افتادگی دیوار و مواردی از این دست گزارش شده است.

این مسئول در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: رومرکزهایی که توسط سایت لرزه‌نگاری آمریکا و اروپا تهیه شده نشان می‌دهد که رومرکز زلزله حدود ۲۵ کیلومتر به سمت شمال و در منطقه گچین اولیاست که مطالعات و اطلاعات رسیده از مسئولان استانی نیز از میزان خسارات نشان می‌دهد که در این منطقه تخریب‌های جزئی گزارش شده است. به نظر می‌آید رومرکز باید شمالی‌تر از رومرکزی باشد که در حوالی قشم تعیین شده است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تاکنون تلفات جانی از زلزله گزارش نشده است، گفت: با توجه به کیفیت نه چندان مناسب ساخت و ساز واحدهای مسکونی به نظر می‌رسد توجه به ساخت و ساز در این مناطق لرزه خیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: در این منطقه از حدود ۳ ماه پیش در حوالی بندرعباس و قلعه قاضی در شمال‌شرقی بندرعباس و ناحیه جنوب‌غربی بندرعباس فعالیت لرزه‌ای قابل‌ملاحظه‌ای وجود داشته که ضرورت دارد هوشیاری مسئولان و مردم دراین زمینه افزایش یابد.

بیت‌اللهی توضیح داد: شهر بندرعباس درست در انحنای تنگه هرمز قرار دارد و در این ناحیه خطوط گسلی با خمشی به سمت جنوب در راستای سواحل دریای عمان گرایش دارند و گره تکتونیکی بسیار فعال و لرزه زا در این منطقه تشکیل داده اند. ضرورت دارد در درجه اول هوشیاری مردم و مسئولان منطقه افزایش یابد. همچنین در یک برنامه جدی به ویژه در مورد مناطق روستایی کیفیت ساختمان های روستایی که عمدتا حالت بنایی دارند ارتقا یابد تا میزان خسارات کاهش یابد.