شناسهٔ خبر: 78487 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:

۳۰ هزار تن از سوخت کم سولفور مورد نیاز از طریق تولید داخل تامین می شود

کشتی ثابتی ۲ مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در بحث تامین سوخت کم‌سولفور نیاز ما به این سوخت، ۴۰ هزار تن در ماه است که هم زمان اجرای با قانون از سوی IMO تا کنون ۳۰ هزار تن را از طریق تولید داخل تامین کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر هزار نفر از فرزندان انقلاب اسلامی در این مجموعه مشغول به کار هستند با اعلام این که این شرکت دارای بیش از ۱۳۰ فروند شناور ملکی است که شامل ۱۷۵ هزار TEU ظرفیت کانتینری و ۵ میلیون و سیصد هزارتن DWT در بخش فله است، اظهار داشت: طی سال ۹۷ ظرفیت حمل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۲۰ درصد افزایش یافته است اما با این وجود در سال جاری به علت فشار تحریم‌های ظالمانه تنها ۱ درصد افزایش حمل داشته‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم این مجموعه در راستای حمایت حداکثری از تولید داخل انعقاد قرارداد تولید دو شناور با ایزوایکو  بوده است که این شناورها دارای ظرفیت ۳۷ هزار تن هستند و تولید نهایی آنها نیازمند حمایت شورای عالی صنایع دریایی کشور است.

مدرس خیابانی افزود: همچنین در راستای حمایت از تولید داخل امضاء توافقنامه با ایزوایکو برای تعمیر شناورها را داشته ایم که این توافقنامه شامل تعمیرات ادواری و سفری شناورهاست. در این خصوص امیدواریم با در نظر گرفتن قیمت‌های رقابتی و ریالی از سوی طرف مقابل این مساله به ثمر برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تامین سوخت کم‌سولفور اشاره و خاطر نشان کرد: نیاز ما به این سوخت، ۴۰ هزار تن در ماه است که هم زمان با اجرای قانون از سوی IMO تا کنون ۳۰ هزار تن را از طریق تولید داخل تامین کرده‌ایم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این مقدار از سوخت با کمک وزیر راه و شهرسازی و حمایت وزیر نفت تامین شده است، افزود: متاسفانه این مقدار سوخت کفاف نیاز ناوگان ملی را نمی‌دهد و به همین دلیل طی مدت اخیر ۵۰ هزار تن را از طُرق مختلف تامین شده است.

وی افزود: در این مسیر یکی از مشکلات پیش روی تأمین سوخت کم‌سولفور تولید داخل، حمل آن از پالایشگاه شازند در مرکز کشور به بنادر جنوبی است. خوشبختانه با یاری راه‌آهن بخشی از سوخت بوسیله ریل حمل می‌شود و بخشی دیگر از طریق جاده به بنادر ارسال شده که امیدواریم وزارت نفت در این زمینه نیز تمهیداتی را در نظر بگیرد.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه به تازگی اخباری از احتمال عرضه سوخت کم‌سولفور در بورس انرژی به گوش می‌رسد، ادامه داد: این اخبار باعث نگرانی در ناوگان کشتیرانی کشور شده است و امیدواریم وزارت نفت این عرضه احتمالی را با مستثنی کردن ناوگان کشتیرانی کشور اجرا کند.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ با حمایت تعرفه‌ای از تولید دستاوردهای خوبی برای کشور حاصل شده است بر نیاز به حمایت از بخش خدمات و مصرف‌کنندگان تاکید و تصریح کرد: تقاضای ما این است که بخش خدمات و حمل و نقل نیز با مکانیزم‌های تعرفه‌ای حمایت صورت گیرد.

مدرس خیابانی ناوگان ملی را نیازمند حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی دانست و خاطر نشان کرد: ظرفیت‌هایی که در کشتیرانی ایجاد شده با استفاده از تسهیلات ارزی بوده که با توجه به محدودیت‌های تحریمی، در بازپرداخت نیازمند استمهال برخی از این تسهیلات هستیم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از توانمندی‌های راهبردی این شرکت را خدمات مسافری دریایی اعلام کرد و گفت: خدمات با استاندارد بالاتری نسبت به دیگران ارائه می‌شود که تقاضا داریم در جهت حفظ این خدمات یارانه سوخت در نظر گرفته شود.