شناسهٔ خبر: 78530 - سرویس هواشناسی

مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی:

استان‌های ساحلی به «رادار موج» مجهز می‌شوند/ تاکید بر گسترش تعاملات بین‌المللی هواشناسی دریایی

بهروز لایقی مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی، گفت: با توجه به تولید رادار موج، توسط متخصصان داخلی و نیاز سواحل کشور به آن، مقرر شد تا استان‌های ساحلی به این رادار، مجهز شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان هواشناسی، بهزاد لایقی، مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی در نشست مدیران هواشناسی استان‌های ساحلی کشور در چابهار، گفت: بوبه‌های هواشناسی، اطلاعات پارامترهای دریایی را به صورت نقطه‌ای، اندازه‌گیری می‌کنند؛ اما رادار موج، این اطلاعات را با برد قابل‌توجهی در عمق دریا، اندازه‌گیری و ثبت می‌کند.

او، با اشاره به قیمت کمتر رادار موج، نسبت‌ به رادار هواشناسی، افزود: یکی از شرکت‌های داخلی، این سامانه را تولید کرده است و برای تهیه آن، با مشکل مواجه نیستیم. همچنین، سازمان هواشناسی، مدتی پیش، تفاهمنامه‌ای برای تولید رادار هواشناسی ایرانی با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مبادله کرده است که با تولید این رادارها، می‌توان، شبکه راداری سواحل را گسترش داد.

او، در بخش دیگری از این نشست، به افزایش وقوع پدیده‌های حدی در استان‌های کشور اشاره و تصریح کرد: بارش‌های رگباری اخیر، نمونه‌ای از این پدیده‌های حدی هستند که ابتدای سال جاری، استان گلستان با آن مواجه بود و در هفته‌های گذشته نیز، سیستان‌و‌بلوچستان با آن درگیر شد و احتمالا در آینده نزدیک، ممکن است در سایر نقاط کشور نیز تکرار شود.

مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی، اضافه کرد: باید از تجارب استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و گلستان در تجربه پدیده‌های حدی استفاده کرد تا در صورت تکرار آن‌ها در سایر نقاط کشور، ادارات کل هواشناسی، بهترین واکنش را نسبت‌به آن‌ها داشته باشند.

او، در ادامه بر ضرورت یکسان‌سازی تولید محصولات پیش‌بینی هواشناسی دریایی، تأکید کرد و گفت: به‌منظور ارتقاء کیفیت تولید محصولات پیش‌بینی باید موضوع ارزیابی کیفی محصولات در دستور کار قرار گیرد و مقادیر پیش‌‌‌بینی‌شده پارامترهای جوی-دریایی با مقادیر رخ‌داده، راستی‌آزمایی شود.

لایقی، ادامه داد: پیش‌بینی جزر و مد، باید به محصولات پیش‌بینی هواشناسی‌های استان‌های ساحلی، اضافه شود؛ البته این محصول در برخی استان‌ها پیش از این نیز تولید می‌شده است.

او، بر گسترش تعاملات مرکز  علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی کشور با مراکز هواشناسی دریایی بین‌المللی، تأکید کرد و افزود: سازمان هواشناسی در موضوع طوفان‌های حاره‌ای و سونامی، تعاملات و ارتباطات خود را با کشورهای جنوب و حومه اقیانوس هند آغاز کرده و اخیراً نشستی با هری کومال، رئیس مرکزی پیش‌بینی دریایی و هشدار طوفان‌های حاره‌ای هند برگزارشده است.

مدیرکل مرکز علوم جوی و اقیانوسی سازمان هواشناسی، ادامه داد: ارتباط بین‌الملی، کمک زیادی برای انتقال تجربه می‌کند که ما برای پیش‌بینی و رصد طوفان‌های حاره‌ای نیاز به این تجربه و فناوری داریم.