شناسهٔ خبر: 78532 - سرویس هواشناسی

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان:

ضرورت توازن بین توسعه اقتصادی و هواشناسی چابهار/ کمک هواشناسی دریایی به فعالیت ۲۵۰۰۰ صیاد در دریای عمان

بندر شهید کلانتری چابهار مدیرکل هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان، از نجات جان هزاران فعال دریایی به‌واسطه پایش و پیش‌بینی‌های جوی در این استان، خبر داد و گفت: این پیش‌بینی‌ها، سالانه از بروز میلیاردها تومان خسارت به شناورهای دریایی، جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان هواشناسی، محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، در نشست مدیران هواشناسی استان‌های دریایی کشور در چابهار، گفت: بر اساس ارزیابی اخیر شیلات استان، هشدارهای هواشناسی که منجر به ممنوعیت ورود صیادان به دریا شده، بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر شناور از بروز خسارت، جلوگیری کرده است. علاوه بر این بین سه تا چهار میلیون تومان نیز از خسارت به طاقه‌های تورهای ماهیگیری هم جلوگیری شده است. 

او، به اهمیت توجه به هشدارهای جوی، به‌ویژه هشدارهای دریایی، اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع، اداره‌کل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان، پیشنهاد تشکیل کمیته راهبردی "تهک دریایی" استان را به نهادهای دریایی استان ارائه کرد و این کمیته در سال ۹۷ تشکیل شد.

حیدری، عنوان کرد: کمیته دریایی، ضمن قبول مسئولیت ترویج اهمیت و مزیت‌های هواشناسی دریایی در امن‌سازی فعالیت‌های دریایی، متعهد شد تا کاربران دریایی جنوب استان را به عضویت در سامانه خودکار تهک دریایی استان تشویق کند.

او، تصریح کرد: بر همین اساس با همکاری جدی اداره هواشناسی دریایی چابهار، بانک اطلاعاتی از کاربران دریایی سیستان‌و‌بلوچستان، تهیه و ظرف چند ماه تعداد اعضای این بانک اطلاعاتی با جهش ۵۰ برابری از ۱۰۰ کاربر به پنج هزار کاربر رسید.

مخاطرات دریایی جدی و خطرآفرین است

مدیرکل هواشناسی سیستان‌وبلوچستان، اضافه کرد: پس از شناسایی فعالان دریایی استان و با توجه به نقش هشدارها در حفظ جان و مال آنان از گزند پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی، اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان و اداره هواشناسی دریایی چابهار، تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا هشدارهای جوی را در سریع‌ترین زمان ممکن به‌صورت مستقیم از طریق پیامک و غیرمستقیم از طریق بسترهای ارتباطی مختلف، نظیر پیامک، انتشار اخبار از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و مکاتبه با مسئولان در لایه‌های استانی، شهرستانی و بخش‌ها  به کاربران برسانند.

او، با بیان این‌که هواشناسی سیستان و بلوچستان، برای ترویج اهمیت اطلاعات هواشناسی دریایی، ارتباط خود با نهادهای دریایی را گسترش داده است، گفت: علاوه بر تشکیل جلسات هفتگی کارگروه هواشناسی دریایی استان با هدف تولید توصیه‌های کاربردی هواشناسی برای فعالیت دریایی جنوب، این موضوع به‌صورت ویژه و مستقیم و به‌منظور فرهنگ‌‌سازی، در جلسه با شمار زیادی از کاربران نهایی، تشریح شده است.

حیدری، ادامه داد: هواشناسی، نقش بی‌بدیلی در تأمین سلامت و امنیت فعالیت‌های دریایی دارد؛ این اهمیت به قدری است که می‌تواند با اتکای به آن، سالانه جان هزاران نفر را از خطر مواجهه با پدیده‌های مخرب جوی-دریایی نجات داد. موضوعی که هم‌اکنون نیز در تمام استان‌های ساحلی کشور رخ می‌دهد.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از این نشست، به اهمیت موقعیت جغرافیایی چابهار به‌عنوان، دروازه ورود هند به آسیای میانه، اشاره و عنوان کرد: برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای در چابهار در حال اجرا است که با تکمیل آن‌ها، حجم جابجایی روزانه کالا از چابهار به چندین میلیارد دلار می‌رسد که باید در امنیت کامل جوی جابجا شوند.

کمک هواشناسی دریایی به فعالیت ۲۵ هزار صیاد در دریای عمان

حیدری، اضافه کرد: علاوه بر این، صنایع شیلاتی زیادی در این منطقه فعال شده است؛ به‌طوری‌که ۷۰ درصد تون ماهیان کشور را تأمین می‌کند و رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی را دارد. موضوعی‌که هواشناسی دریایی، مسئولیت سنگینی در قبال آن‌ها داشته است.

او، با بیان این‌که ۳۱ درصد از صید کل کشور، توسط صیادان استان سیستان‌و‌بلوچستان صید می‌شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۱۱ اسکله صیادی و جایگاه تخلیه صید و حدود ۲۵ هزار صیاد در جنوب استان فعالیت می‌کنند که به‌صورت روزانه، اطلاعات هواشناسی را از بسترهای مختلف دریافت می‌کنند.

مدیرکل هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان، خواستار توسعه متوازن چابهار و هواشناسی دریایی این منطقه شد و گفت: باید سعی شود تا بین توسعه اقتصادی در چابهار با توسعه زیرساخت‌های هواشناسی، توازن برقرار شود تا در آینده به مشکل برنخوریم.