شناسهٔ خبر: 78623 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیات زلزله با بزرگی ۵.۷ در گفتگو با رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات اعلام شد

سامانه گسلی «گیلاتو- سیه‌چشمه- خوی» مسبب زلزله قطور آذربایجان‌غربی/ ثبت ۳۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵/ ۴۰روستا تحت تاثیر زلزله

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ثبت ۳۰ پس لرزه بالای ۲.۵ پس از زلزله ۵.۷ قطور آذربایجان غربی، جزئیاتی بیشتر از این زلزله را اعلام کرد.

علی بیت‌اللهی، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی جزئیات زلزله آذربایجان‌غربی با بزرگی ۵.۷ که صبح امروز ۴ اسفند ساعت ۹:۲۲ رخ داد را اعلام کرد.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه زلزله ۵.۷ در حوالی شمال دریاچه ارومیه و محدوده ۱۷ کیلومتری شهر قطور آذربایجان‌غربی رخ داد، به رخداد چندین زلزله کوچک و متوسط در منطقه اشاره کرد و گفت: عمق زلزله بر اساس اطلاعات موجود ۶ کیلومتری است و بنابراین این زلزله در محدوده‌های نزدیک به خود می‌تواند تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر جای گذاشته باشد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در نزدیکی رومرکز زلزله از فاصله ۲ تا ۳۰ کیلومتری روستاهای متعددی وجود دارند که تحت‌تاثیر این زلزله قرار دارند و برآورد می‌شود تا میزان خسارات به واحدهای مسکونی روستایی در روستاهایی همچون گوگرد و هندوان، رزی، آلمالو، مخین و دیگر روستاهایی که در این منطقه هستند با توجه به جمعیتی که دارند، فراوانی بالایی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به دوری شهرستان قطور از رومرکز زلزله میزان خسارات به این شهر کمتر از روستاها برآورد می‌شود. هم اکنون خسارات برآورده شده از این زلزله حدود ۱۳۶ واحد روستایی و ۶ واحدشهری است.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر اینکه ۴۰ آبادی و روستا تحت تاثیر این زلزله قرار دارند، تاکید کرد: شدت زلزله‌ای که در اطراف رومرکز زلزله قطور برآورده شده است حدود ۶ است که این شدت میزان تاثیرگذاری فراوانی داشته و موجب وحشت در شهرها و روستاهای  اطراف شده است.

بیت‌اللهی گسل مسبب این زمین‌لرزه را سامانه گسلی گیلاتو- سیه چشمه- خوی عنوان کرده و اعلام کرد: این سامانه گسلی چندین شاخه و یک پخش شدگی در اطراف قطور، خوی و سیه چشمه دارد که سیستم گسلی که در منطقه گسترده شده است می تواند مسبب این زمین لرزه باشد.

به گفته وی، محدوده اطراف رومرکز روستاهای متعددی را در خود جای داده است و این محدوده از نظر تراکم مراکز جمیعتی زون با تراکم نسبتا بالایی است و به همین دلیل در برخی از روستاهای این منطقه که بیشتر ساختمان هایش از نوع بنایی به ویژه با مصالح سنگین است می تواند تاثیرات منفی بگذارد و خرابی هایی را به بار بیاورد.

بیت‌اللهی بر تنش تکتونیکی فعال منطقه تاکید کرد و افزود: با توجه به رخداد زلزله‌های متعدد در این منطقه، پیش‌بینی زلزله‌های بزرگتر در منطقه، محتمل است. به همین دلیل ضرورت دارد تا از نظر مدیریتی، آمادگی لازم ایجاد شود تا آسیب‌های وارده از زلزله های آتی، کاهش یابد.

وی اعلام کرد: تاکنون نزدیک به ۳۰ پس لرزه بالای ۲.۵ رخ داده است. چنانچه، پس‌لرزه‌های زیر ۲.۵ را اضافه کنیم این عدد به مراتب بالاتر می‌رود.

بیت‌اللهی گفت: تعداد رخداد پس‌لرزه‌های فراوان بر آمادگی بیشتر مردم و مسئولان بحران تاکید دارد و توصیه می‌شود تا مردم ساکن در این محدوده تا حد امکان مراقب پس‌لرزه‌ها باشند و از نشستن و خوابیدن در مناطقی که ساختمان و یا واحدهای مسکونی دچار شکاف و شکستگی است خودداری کنند.

وی تاکید کرد: ممکن است پس‌لرزه‌های قوی‌تر ساختمان‌ها را دچار ریزش کند و خساراتی را مجددا به بار بیاورد.