شناسهٔ خبر: 78664 - سرویس بنادر و دریانوردی

به مناسبت روز مهندس

توسعه کشور با فناوری‌های نوین بومی مسئولیت خطیر ملی مهندسان

محمدرضا الهیار محمدرضا الهیار، عضو هیات عامل و معاون مهندسی وتوسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی

زاد روز خواجه نصیرالدین طوسی که در علوم مهندسی، اخلاق و ریاضیات عصر خویش، سرآمد و منشاء تحولات گسترده ای در عرصه های مهندسی دوران خود و اعصار بعد از آن بوده را به جامعه مهندسی تبریک عرض می‌کنم. بزرگ مرد فرهیخته تاریخ ایران زمین که با میراثی که از خود بر جای گذاشت، مباهات جامعه مهندسی را در پی دارد. انتخاب روز تولد خواجه نصیرالدین  طوسی به عنوان روز ملی مهندسی در تقویم رسمی ملت بزرگ ایران، انتخابی مناسب و الهام بخش بوده و بیانگر شأن و منزلت مهندس ایرانی در تاریخ مهندسی جهان است.

روز ملی مهندسی فرصت مغتنمی است تا فارغ از هر نگاه و دیدگاهی، سیاست‌گذاران و مدیران عرصه مهندسی، با همفکری، همراهی و مساعدت همه سازمان‌ها و تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای، سیاست‌ها و راهکارهای ترویج و اشاعه ارزش‌های معنوی و اخلاقی و همچنین، چگونگی ارتقای جایگاه و منزلت شاغلین حرفه مهندسی، مورد بازخوانی و توجه قرار گیرد.

همچنین تلاش شود تا با برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از توانمندی‌های علمی، فنی و تخصصی مهندسان در عرصه‌های فنی و اجرایی کشور، مسئولیت خطیر ملی و میهنی‌شان را در جهت بومی‌سازی و ارتقاء توانمندی، توسعه و آبادانی این دیار با قدمتی تاریخی به انجام رسانند.

تحقق این امر مهم با بکارگیری از دانش مهندسی و فن‌آوری‌های نوین، مدیریت پروژه  و اجرای صحیح مقررات ملی و رعایت استانداردها، در جهت ارتقاء کیفی صنعت ساختمان و حفظ سرمایه‌های ملی، میسر شود.

در این زمینه  انتظار می‌رود تا در روز ملی مهندسی، بار دیگر با یادآوری به تعهد و مسئولیتی که در قبال یکایک ملت عزیزمان، در عصر فعلی و قرون آتی داریم و به تأسی از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی، با یکدیگر تجدید میثاق کنیم تا فارغ از هر نگاهی، با همدلی و مودت و بکارگیری از کلیه پتانسیل مهندسی و با تکیه بر اخلاق حرفه‌ای، در جهت پیشرفت و آبادانی ایران عزیز بیش از همیشه کوشا بوده و سهم خود را درسند چشم انداز توسعه پایدار و متوازن سرزمین‌مان، به خوبی ایفا کنیم.